ההרעה בשופרסל: הפסד של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי

‎מתחילת השנה איבדה מניית שופרסל 30%‏‎■ ‎ המנכ"ל איציק אברכהן: "ציפינו להפסד גבוה יותר בשל יישום התוכנית החדשה. אני מאמין שעברנו את ההפסדים"

איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'
איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'

‎‎יישום התוכנית האסטרטגית ממשיך להשפיע לרעה על ביצועיה של שופרסל , רשת השיווק הגדולה בישראל. ‏שופרסל, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, חתמה את הרבעון השלישי של 2014 בהפסד של 24 מיליון שקל, לעומת רווח של 34 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בסיכום החודשים ינואר-ספטמבר 2014 הפסידה הרשת 149 מיליון שקל, לעומת רווח של 132 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מניית שופרסל צנחה 30% מתחילת השנה, לשווי של 1.9 מיליארד שקל.

‏הרשת גם עברה להציג הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 106 מיליון שקל ברבעון המקביל.

שופרסל פעילה במגזר הקמעונאות (עיקר הפעילות) ובמגזר הנדל"ן. מגזר הקמעונאות לבדו הסב לה הפסד תפעולי של 34 מיליון שקל, ואילו במגזר הנדל"ן נרשם רווח תפעולי של 38 מיליון שקל, בדומה לרווח בתקופה המקבילה ב-2013.

‏‏ההפסדים נגרמו, בין היתר, בשל הורדת המחירים שביצעה הרשת כחלק ממהלך אסטרטגי, וזו השפיעה לרעה על המכירות ושחקה את שיעור הרווח הגולמי הרבעוני מ-25% ל-21.5%.

מכירות הרשת ברבעון ירדו ב-2.8% והסתכמו ב-2.97 מיליארד שקל; בינואר-ספטמבר המכירות ירדו ב-2% ל-8.8 מיליארד שקל.

‏‏מביעים אופטימיות

‏‎‎בשופרסל מביעים אופטימיות וטוענים כי ההפסדים מאחוריהם: ‏"ביצענו את השלמת תוכנית העבודה ברבעון הזה, ואני מאמין שהמסך האדום של ההפסדים - הן ההפסדים החד-פעמיים והן אלה שמגיעים כתוצאה ממהלך הורדת המחירים - הסתיים ברבעון הזה", אמר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן.

‏- ‎‎ציפיתם להפסד תפעולי של 34 מיליון שקל במגזר הקמעונאות?‏

‏"ציפינו ליותר. תוכנית הביצוע טובה מתוכנית העבודה".

- ‎‎למה החלתם את התוכנית מוקדם מהמתוכנן? ‏

"‏הנסיגה בשוק ב-2014 הייתה הפתעה לכולם. לאור תחרות, האווירה התקשורתית והרגולציה, היה ברור שצריך לעדכן את תוכנית העבודה. אני מעריך שנוכיח שהמהלכים היו נכונים ונשמור על המובילות שלנו". ‏

התוכנית האסטרטגית של הרשת כוללת, מלבד הורדת מחירים רוחבית, גם צמצום ההנחות על תווי הקנייה, סגירה של 15 סניפים הפסדיים (עד כה סגרה הרשת 8 סניפים, ולדברי כהן, בחודשיים הקרובים יסגרו 4-5 סניפים נוספים), צמצום רצפת המכירה בסניפים גדולים וצמצום כוח-האדם ברשת.

במסגרת זו סיימו לאחרונה את תפקידם ברשת 230-250 עובדי סניפים, ושופרסל נמצאת בעיצומו של תהליך הפיטורים במטה החברה, שבסיומו יישארו בו 300 עובדים לעומת 435 עובדים בשיא.

‏‏לאחר שברבעון הקודם שופרסל ביצעה הפחתות של 211 מיליון שקל בגין ההפסדים מסגירת סניפים ועוד, ברבעון השלישי היא עדכנה את הסכום ל-190 מיליון שקל. לדברי שלמה זוהר, המשנה למנכ"ל, העדכון נובע מהעובדה שהרשת הצליחה להשכיר שטחי מכירה במחירים טובים יותר משציפתה.

תוצאות סופרסל
 תוצאות סופרסל