רוצים בגדים כמו של הסלבס? סטארט-אפ ישראלי יאפשר לכם

הסטארט-אפ AWEAR מבקש להטמיע צ'יפ בתוך פרטי אופנה, ולאפשר ללקוחות פוטנציאליים לקבל מידע על פריט שראו וחשקו בו - ומשם לרכוש אותו אונליין

לירון סולומינסקי ואורן זומר / צילום: תמר מצפי
לירון סולומינסקי ואורן זומר / צילום: תמר מצפי

אתם יושבים בבית-קפה ביום שישי בבוקר, ופתאום מזהים את התיק שתמיד רציתם אצל אחת הלקוחות בשולחן לידכן. אתם מתלבטים אם לגשת ולשאול מאיפה התיק, אבל בדרך-כלל מוותרים - גם על השאלה וגם על התיק הנהדר.

את הסיפור הזה חוותה גם חברתה של לירון סלונימסקי, 29, שדווקא כן רדפה אחרי אישה זרה כדי לשאול היכן קנתה את התיק, אך אותה אישה כלל לא זכרה. סלונימסקי החליטה לקחת את הנושא לידיים והקימה יחד עם שותפה אורן זומר את חברת AWEAR כדי לפתור בדיוק את הבעיה הזו.

בשוק קיימים לא מעט פתרונות שמאפשרים לסרוק ויזואלית תיקים או פריטי אופנה ולבוש אחרים, מסבירה סלונימסקי, אך מבהירה כי "אלה אינם יודעים לזהות בוודאות את המוצר, ולכן ברוב המקרים מציעים למשתמשים פריטים דומים אבל לא את אותו הפריט. זה כמו להשתמש באפליקציית זיהוי השירים Shazam על שיר של בריטני ספירס ולקבל את השם של ריהאנה", היא מסבירה.

אז מה מציעה AWEAR? החברה פיתחה צ'יפ מיוחד (בגודל של מטבע שקל) מבוסס בלוטות' שאותו צריכות יצרניות תיקים, בגדים ושאר פריטי לבוש להטמיע בתוך המוצרים שלהם כבר בקו הייצור. באמצעות אפליקציה יוכלו משתמשים לסרוק פריטים שנושאים את הצ'יפ עד למרחק של 10 מטרים ולקבל על מסך הטלפון הפנייה לאתר היצרנית כדי לרכוש את המוצר.

בעוד שזומר מגיע מרקע טכנולוגי לאחר שהיה בתלפיות ולמד תואר ראשון ושני במחשבים, סלונימסקי קצת רחוקה משם. היא למדה קולנוע ועבדה כתסריטאית ואף זכתה בפסטיבל חיפה על תסריט שכתבה. אבל בסוף היא שינתה כיוון, עשתה תואר שני במינהל עסקים, ובעבודתה הקודמת עבדה בחברת 888, שם ניהלה את תחום ה-SEO (קידום אתרים) עבור השוק הספרדי.

"אנחנו פונים ליצרניות אופנה גדולות מחו"ל ואומרים להם: 'שימו את הצ'יפ בתוך שרשרת הייצור, ואתם נהנים מזה שכל לקוח שלכם הופך לפרסומת מהלכת ולנקודת מכירה'. אותו יוצרן יכול למכור את התיק אונליין, בלי אנשי מכירות, בלי להשקיע בפרסום ובלי שתהיה לו חנות בבית-הקפה או במקום שבו נעשתה הסריקה", מסביר סלונימסקי.

יתרה מזאת, יצרנית האופנה מקבלת גם מידע אודות מיקום הסריקה - איפה הפריטים שלה נסרקים ומי האנשים שנחשבים למובילי דעה ושהפריטים שלהם נסרקו הכי הרבה.

עניין מיקום הפריטים בזמן הסריקה עלול להעלות שאלות של פרטיות, אך סלונימסקי מבהירה כי המשתמש יכול לכבות את הצ'יפ אם הוא לא רוצה להשתמש בו - או בנקודת המכירה של הפריט או באמצעות האפליקציה הייעודית.

לדבריה, ניתן להשתמש גם בפיצ'ר שמאפשרת איתור תיק גנוב. "אם תיק עם צ'יפ נגנב, האפליקציה בטלפון תצפצף כשהוא מתרחק מהטלפון, אם המשתמש הגדיר זאת מראש", היא מסבירה.

ומה יוצא לבעל התיק שאנשים אחרים יכולים לרכוש בדיוק את אותו התיק שהוא נושא עמו? "כל פעם שמשתמש נסרק, הוא מקבל נקודות אופנה דרך האפליקציה שלנו, שמאפשרת לו לקבל הנחות באתר היצרן או הזמנה לאירועים", היא מסבירה.

כיום מכוונים בחברת AWEAR, שנמצאת בהליך גיוס סבב A, להיכנס לערים שנודעות בפן האופנתי שלהן כמו פריז, מילאנו, ניו-יורק ולונדון, כשהדגש הוא על תיקים ונעליים ("אלה פריטים שמאוד קל לקנות באופן אימפולסיבי"), אך בהמשך יגיעו גם פריטי אופנה נוספים.

החברה ערכה פיילוט מוצלח עם DKNY, חנות הדגל של דונה קארן בניו-יורק, שנסגרה לשעתיים לצורך הדגמת הטכנולוגיה לכ-15 עיתונאים.

"נוצר באזז גדול, התפרסמו הרבה כתבות, ו-DKNY יהיו חלק מהקואליציה שאנחנו רוצים להקים עם עוד 9 חברות אופנה שיאמצו את הטכנולוגיה לפני שתוטמע בפסי הייצור שלהן", מסבירה סלונימסקי, בתו של צבי סלומינסקי, לשעבר מנכ"ל אלווריון, המשמש כיו"ר AWEAR.

מודל עסקי: המודל דומה למודלים שקיימים היום באינטרנט כמו תשלום לפי רכישה, תשלום לפי סריקה ושירות אנליטיקס.

משמעות השם: משחק מילים באנגלית בין ללבוש (wear) למודעות (aware).

AWEAR

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: פלטפורמה לזיהוי מדויק ורכישה של פריטי אופנה במרחב הציבורי

מייסדים: לירון סלונימסקי ואורן זומר

היקף גיוס: מאות אלפי דולרים

משקיעים: משקיעים פרטיים וקרן תנופה של המדען הראשי

אתר: awearsolutions.com