ממשלה מושחתת: שליש משרי הקבינט בהודו מואשמים בפשע

ניסיון רצח, אונס, מלחמה נגד המדינה, איומים פליליים ומעשי מירמה - אלה הם חלק מסעיפי האישום המופיעים ברישומים הפליליים של השרים ■ 92% מהשרים הם מולטי-מיליונרים ■ ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ימגר את השחיתות?

נרנדרה מודי ושריו  / צילום:רויטרס
נרנדרה מודי ושריו / צילום:רויטרס

ניסיון רצח, מלחמה נגד המדינה, איומים פליליים ומעשי מירמה - אלה הם רק חלק מסעיפי האישום המופיעים ברישומים הפליליים של שרים שמינה שלשום (א') ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, כחברים בממשלה. בכך הפר מודי את הבטחתו לטהר את הזירה הפוליטית משחיתות.

מודי צירף לממשלתו 4 שרים חדשים ו-17 שרים זוטרים חדשים. נגד שבעה מ-21 השרים החדשים תלויות ועומדות תביעות משפטיות, ולאחר מינויים תפח לשליש מספר השרים שנגדם מתנהל הליך משפטי בממשלה בת 66 החברים. 92% מהשרים הם מולטי-מיליונרים.

5 שרים בממשלה מואשמים בעבירות חמורות כגון אונס והתנהגות פרועה במקום ציבורי.

שר האוצר ההודי, ארון ג'ייטלי, אמר כי "אין כל שחר" לטענות כי בממשלה מכהנים פושעים. "מדובר בתביעות שנבעו מהאשמות פליליות, ולא בתביעות שנבעו ממעשי פשע", אמר אתמול ג'ייטלי לכתבים. הוא הוסיף כי מודי בדק אישית את השרים החדשים.

רם שנקר קת'ריה, חבר פרלמנט מהעיר אגרה, התמנה לשר חינוך זוטר, למרות שהואשם ביותר מ-20 עבירות פליליות, כולל ניסיון רצח ומעורבות בהחרפת עוינות דתית וגזעית.

הכללתם של פוליטיקאים כאלה אינה עולה בקנה אחד עם הבטחתו של מודי במסע הבחירות שלו למגר את השחיתות. בתגובה למינויים נמתחה על מודי ביקורת על שלא שינה את התרבות הפוליטית בהודו, שבה מצליחים פוליטיקאים עשירים ומושחתים לגייס קולות ביתר קלות.

"זה משקף חוסר כבוד לשלטון החוק ולרגשי הציבור", אמר ג'גדיפ צ'וקר, אחד ממייסדי ההתאחדות לרפורמות דמוקרטיות (ADR), הפועלת לשיפור התרבות השלטונית. "הכללתם של אנשים כאלה בממשלה מבשרת רעות לדמוקרטיה שלנו".

במאי ניצח מודי בבחירות לפרלמנט בהודו, וזכה ברוב הגדול ביותר של קולות ב-30 השנים האחרונות הודות להבטחתו לטהר את השלטון משוחד, לאחר שהממשלה הקודמת בהנהגת מפלגת הקונגרס הסתבכה בשורת שערוריות שחיתות.

זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון קרא מודי לבתי המשפט להאיץ את הטיפול בתביעות נגד פוליטיקאים, במטרה לבלום את הפשיעה הפוליטית בדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם.

רבות מהתביעות במערכת המשפט ההודית, הכורעת תחת נטל כבד, נמשכות שנים רבות. למרות זאת, מספר הפוליטיקאים בממשלת מודי שנגדם תלויים ועומדים כתבי אישום גדול פי שניים ממספרם בממשלה הקודמת בהנהגת מפלגת הקונגרס.

גם מינויו של השר הזוטר החדש לכימיקלים וחומרי דשן, הנסרג' גנגרם אהיר, מעורר תמיהה, מכיוון שתלויים ועומדים נגדו כ-20 סעיפי אישום, כולל כוונה לפתוח במלחמה נגד הודו, איומים פליליים ומעורבות במרד.

מספר חברי הפרלמנט המואשמים בעבירות שונות זינק ביותר מ-100% ב-20 השנים האחרונות. נגד כשליש מהחברים בפרלמנט הפדרלי ובפרלמנטים של מדינות המחוז תלויים ועומדים כתבי אישום, לדברי ADR. לפוליטיקאים שנגדם הוגשו כתבי אישום פליליים יש סיכוי גדול פי שניים לזכות בבחירות בהשוואה לעמיתיהם ששמם נקי מרבב, ועקב כך מעדיפות המפלגות הפוליטיות בהודו פוליטיקאים המואשמים בפלילים בתור מועמדים, על-פי מחקר שפרסמה אשתקד ADR.

המינוי המקורי של מודי: שר לענייני יוגה

במסגרת חילופי הגברי שביצע בממשלתו, מינה ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שר לענייני יוגה. המינוי נועד לקדם את מנהג היוגה העתיק בהודו.

בין תיקי הממשלה שחילק שלשום מודי חובב היוגה היה גם תיק לקידום התרופות המסורתיות ומנהגי האיור ודה, היוגה, הנטורופתיה, תורת הרפואה המסורתית אונני (Unani), מסורת המורים הרוחניים בתורת הסידהא (Siddha) ושיטת ההומיאופתיה.

מודי, הינדי צמחוני שמתרגל יוגה על בסיס יומיומי, ביקש בספטמבר מהאו"ם לשקול את כינונו של יום יוגה בינלאומי. בביקורו בארה"ב דן מודי בתורת היוגה ההודית העתיקה עם הנשיא ברק אובמה במהלך סעודתם בבית הלבן.

"איחולים לכל העמיתים שהושבעו היום. נשמח לעבוד עמם להאצת מסע הפיתוח של הודו", צייץ מודי בטוויטר שלשום.