גוגל בשחקים: חוכרת מנאס"א שדה תעופה ב-1.16 מיליארד דולר

לאחר שיפוץ שדה התעופה מופט, גוגל תשתמש באתר לצורך מתחמי המחקר המתקדמים שלה

 שדה התעופה  Moffet/ צילום: רויטרס
שדה התעופה Moffet/ צילום: רויטרס

לאחר שנים ארוכות שבהן השתמשה בשדה התעופה Moffett כבסיס להמראות של מטוסיהם הפרטיים של מייסדי גוגל, החברה חתמה על הסכם שלפיו תחכור את שדה התעופה מנאס"א למשך 60 שנה. כחלק מהסכם החכירה, גוגל תפעיל את שדה התעופה בעוד ממשלת ארה"ב תמשיך להחזיק בקרקע.

בהודעה לעיתונות שפרסמה נאס"א, הודיעה סוכנות החלל האמריקאית כי Planetary Ventures, חברה בת שמופעלת על ידי גוגל לצורך עריכת הסכמים הקשורים בנדל"ן, תשלם 1.16 מיליארד דולר לאורך תקופת הסכם החכירה, תוך שהיא מפחיתה את עלויות התחזוקה והתפעול של נאס"א באתר ב-6.3 מיליון דולר בשנה.

בהודעה מופיע ציטוט של מנהל נאס"א, צ'ארלס בודן, שאומר: "בתקופה שבה נאס"א מרחיבה את נוכחותה בחלל, אנו עושים צעדים לצמצום טביעת הרגל שלנו כאן, על פני כדור הארץ".

נאס"א וה-U.S. General Services Administration - GSA ימשיכו לשמש כבעלים של כ-4,000 דונם של אדמה בעיר מאונטן ויו שבקליפורניה. האתר כולל את האנגרים מס' 1, 2 ו-3, בניין להפעלת הטיסות, שני מסלולים וכן מגרש גולף. עם זאת, שני הגופים ימסרו את האחריות על הפעילות בשטח לידי גוגל.

העסקה הושלמה לאחר שגוגל קיבלה את הזכות למשא ומתן על חוזה החכירה באביב השנה. בהתאם להצעה הראשונית של גוגל, היא הסכימה "לשקם ולתחזק את המכלול ההיסטורי של האנגר מס' 1 ושל האזור ההיסטורי של שננדואה פלאזה".

היא תעשה זאת ובנוסף - על פי ההודעה לעיתונות - Planetary Ventures תשקיע יותר מ-200 מיליון דולר בנכס, מעבר לעלות של חוזה החכירה.

בנוסף לשיפוץ האנגר מס' 1, החברה גם תשפץ את האנגר 2 ו-3, ותפעיל את שדה התעופה "בהתאם לתוכנית ה-Programmatic Environmental Impact Statement לצורך שימוש ציבורי ופרטי, ועל ידי כך תיצור מתחם חינוכי הפתוח לציבור כדי ללמד אותו על אודות האתר ופיתוחים טכנולוגיים מקומיים בעמק הסיליקון".

על פי ההודעה לעיתונות, לאחר שיפוץ שדה התעופה מופט, גוגל תשתמש באתר לצורך מתחמי המחקר המתקדמים שלה.

עם השלמת השיפוץ, האנגר מס' 1 ישמש לצורך פיתוח חדשנות בהיי-טק. Planetary Ventures תשתמש במתחם ההיסטורי לצורך מחקר, פיתוח, הרכבה ובדיקה בתחומי המסעות בחלל, התעופה, הרובוטיקה ותחומים טכנולוגיים מתפתחים אחרים. האנגרים מס' 2 ו-3 ישמשו למטרות דומות.