משקיעי פוטומדקס הפסידו 70% - המנכ"ל קיבל אופציות

בתוך כשנה וחצי טרם הנפילה דילל דולב רפאלי החזקותיו לכ-5% ■ בתחילת השבוע קיבל חבילת אופציות נוספת ומניית החברה ממשיכה לצנוח

דולב רפאלי / צילום: תמר מצפי
דולב רפאלי / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל חברת פוטומדקס , דולב רפאלי, עורר בשנה האחרונה תרעומת מצד חלק ממשקיעי החברה משום שתרם לנפילת המניה בכך שמימש מניות שהיו בידיו. אתמול (ג') רפאלי קיבל חבילה נוספת של אופציות בפוטומדקס שווי 0 ומניית החברה ירדה ב-8%, למחיר המגלם לחברה שווי של 221 מיליון שקל בלבד. היום המניה ממשיכה לרדת. הירידה קשורה כנראה גם בפרסום הדוח הרבעוני המלא של החברה אתמול והמלצת "החזק" של בנק ההשקעות קנקורד.

יצוין כי רפאלי טרם מימש את האופציות שקיבל, אולם נראה כי על רקע ביצועי החברה והמניה בשנה האחרונה ועל רקע פעילותו של רפאלי במניות החברה בעבר, עצם הידיעה על כך שבידיו אופציות נוספות של פוטומדקס מרגיזה חלק מהמשקיעים.

מניית פוטומדקס, הפועלת בתחום האסתטיקה הרפואית, איבדה מתחילת השנה כ-70% משוויה משתי סיבות עיקריות: רכישה ממונפת ויקרה של רשת מרפאות העיניים LCA בסך של 106 מיליון דולר, ופגיעה בפעילות הליבה של החברה בתחום מוצרי הסרת השיער - מצמיחה קבועה בהכנסותיה ורווח קבוע של כמה מיליוני דולרים ברבעון היא עברה להתכווצות בהכנסות והפסדים (שעמדו ברבעון השלישי לבדו על 15 מיליון דולר).

על אף שמאז שהחלו הירידות רפאלי לא מימש את מניות החברה, מתחילת 2013 ועד אפריל 2014 הוא מימש מניות בהיקף של לא פחות מ-23 מיליון דולר. המימושים היו בתוכנית מכירה עיוורת, במחירים של בין 14.9 דולר למניה ועד 16.5 דולר למניה - לעומת 2.74 דולר היום. בתקופה זו החזקתו של רפאלי בחברה מ-12% ל-4.95% היום. רוב המניות שמכר רפאלי הגיעו לידיו עוד כשניהל את החברה הפרטית רדיאנסי (משנת 2006), שהתמזגה ב-2011 עם פוטומדקס במהלך שיצר את החברה הנוכחית.

רדיאנסי, שבעלי המניות הגדולים בה בעת המיזוג היו פרופ' שלמה בן חיים ולואיס פל, גייסה רק כמה מיליוני דולרים, ועל בסיסם היא הפכה, בהובלת רפאלי, לחברה פרטית עם הכנסות של מעל 100 מיליון דולר. חבילת המניות העיקרית הגיעה לרפאלי בעבור פעילותו ברדיאנסי ב-2011, שנת המיזוג. הוא קיבל אז תגמול במניות בשווי של 26 מיליון דולר על הנייר במחירי המיזוג (כ-13 דולר למניה). התגמול הכולל של רפאלי בפוטומדקס לאותה שנה היה 28 מיליון דולר, ושיקף בעיקר את ההטבה הכלכלית במניות שקיבל.

המשקיעים דורשים ראייה לטווח ארוך

ב-2012-2013 התגמול של רפאלי היה עדיין גבוה, אך סביר יותר: 450 אלף דולר משכורת בסיס חודשית, בונוס במזומן שהגיע בכל אחת מן השנים הללו ל-2.2 מיליון דולר ותגמול באופציות בשווי של 1.1 מיליון דולר ב-2012 ושל 0.45 מיליון דולר ב-2013.

השנה הבונוס שרפאלי צפוי לקבל קשור גם למכירות החברה, ולא רק לרווחיה. הוא זכאי ל-1% מהכנסות החברה, שעמדו מתחילת השנה על 155 מיליון דולר, לאחר שרכישת LCA הגדילה את הכנסות החברה.

יצוין כי בתקופה זו פוטומדקס קנתה מניות של עצמה בבורסה, בהיקף כולל של 41 מיליון דולר שיצאו מקופת המזומנים שלה, במחיר ממוצע של 14 דולר למניה. בדוחות החברה לשנת 2013 נכתב כי "העובדה שמניות החברה נמכרו ב'שורט', גרמה למשקיעים לטווח ארוך לדרוש כי החברה תחלוק את נקודת המבט ארוכת-הטווח שלהם. החברה מאמינה כי השפעות הרכישה העצמית של המניות יתאמו את התפיסה של המשקיעים לטווח הרחוק".

כלומר, מטרת הרכישה החוזרת של המניות הייתה להעלות את המניה ולפייס את המשקיעים, בעוד רפאלי מוכר. בכירי החברה טענו אז כי הרכישה מחדש גם תעזור לחברה אם תבצע רכישה במניות. בסופו של דבר LCA נרכשה במזומן בלבד, ו-41 מיליון הדולר שהוציאה פוטומדקס מקופתה לרכישת המניות חסרו לה ברכישה.

מגמת ההרעה בתוצאות פוטומדקס החלה ברבעון הראשון של 2014, ולא ברור אם ומתי היא תוכל להתאושש ממנה. לחברה יש אמנם תוכנית אסטרטגית להצמיח את פעילותה בטווח הארוך, על בסיס הקליניקות שנרכשו מ-LCA, אך בטווח הקצר היא תלויה בפעילות מוצרי השיער המדשדשת. בינתיים החברה מאוימת על ידי ההלוואה שנטלה לרכישת LCA, בהיקף של 85 מיליון דולר, שאותה עליה למחזר או להסדיר בתנאים חדשים עד פברואר הקרוב (לאחר שלא עמדה באמות המידה הפיננסיות).

כעת פוטומדקס נסחרת בשווי נמוך מסך רכיב המוניטין שייחסה ל-LCA כאשר רכשה אותה (49 מיליון דולר), ובשלב כלשהו, אם לא יהיה שינוי חד במצבה, תצטרך כנראה למחוק את המוניטין הזה באופן שיפגע אף יותר בהון העצמי שלה, ועלול להשפיע שוב על יכולתה לעמוד באמות המידה להלוואה הנוכחית ועל יכולתה ליטול הלוואה חלופית לה בהמשך הדרך.

התגמולים של דולב רפאלי בפוטומדיקס
 התגמולים של דולב רפאלי בפוטומדיקס