שר הרווחה: "חושב מה יקרה אם נמשיך לראות בכיל אויבים"

בכנס המסים השנתי של פירמת הייעוץ BDO זיו האפט ומשרד גולדפרב זליגמן, אמר מאיר כהן כי "יש אצלי היגיון אחד ברור: כל הנגב המזרחי מתקיים בגלל מפעלי המכרות"

מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס
מאיר כהן שר הרווחה/ צילום: רויטרס

"אני מנסה לחשוב מה יקרה בירוחם, בערד, בבאר שבע ובדימונה, אם נמשיך לראות באנשי כיל האויבים שלנו. לא דיברתי איתם, אין לי שום קשר אליהם, אבל יש אצלי היגיון אחד ברור: כל הנגב המזרחי מתקיים בגלל מפעלי המכרות", כך אמר היום (ד') שר הרווחה, מאיר כהן, בכנס המסים השנתי של פירמת הייעוץ BDO זיו האפט ומשרד גולדפרב זליגמן.

כהן, אשר הוזמן לשאת דברים בכנס שנערך תחת הכותרת "האסטרטגיה המיסויית של המחר", פתח את דבריו בקריאה למיתון השיח הכלכלי בציבור, "שהופך להיות שיח אלים שמסע חלקים נרחבים במדינה. נשמעים קולות שבסופם מתקבלת התמונה שכל מי שמצליח במדינה וכל מי שמצליח להרים את הראש מעל המים וכל מי שמייצר מקומות עבודה - תמיד יעמדו בצד ויצבעו אותו בצבעים של אויב העם.

"אני מדבר על השיח שגורם לאנשים לומר שלא כדאי להם להשקיע כאן, כי כל הזמן תוקפים אותם. אני אומר את זה כשר רווחה, כי אני יודע שכל מפוטרים הדרום יגיעו בסוף אליי. ואני חוזר: יש אי צדק בחלוקת מסים, יש תופעות מקוממות שצריך לטפל בהן, אבל אנו עדיין בונים ציונות ואנו חייבים לחזק את התעשיינים ואנשים שמייצרים מקומות עבודה ולכן ראוי שנהיה זהירים בשיח הציבורי הקשה נגד אלו שאינם הפרולטריון".

עם זאת, הוסיף כהן, במקביל לתמיכתו בתעשיינים ככוח המייצר מקומות עבודה ופיתוח, "יש מחויבות להיאבק בהם כשצריך, ולדרוש מהם מסים הרבה יותר ממה שהם משלמים היום". כהן אף הדגיש, כי "מסקנות ועדת ששינסקי טובות והייתי תומך בהן גם אם הן היו נושכות יותר".

"אני חושב איך אפשר לייצר שינויים אזוריים באמצעות מדיניות מסים נכונה. לולא מס ההכנסה השלילי בחלק מהערים הן היו מתרוקנות מהאנשים החזקים. החוכמה הגדולה היא לייצר שיח כלכלי בקריית שמונה, דימונה, ירוחם ובעוטף עזה. כאשר אנו מקבלים החלטה לתת הטבות מס אנו מכוונים לאוכלוסייה זו שמייצרת את השיח הכלכלי.

דבריו של כהן מגיעים על רקע איומו של מנכ"ל כיל סטפן בורגס לפטר 500-600 עובדים בישראל בשנים הקרובות על רקע המלצות ועדת ששינסקי 2 - ולהגדיל את ההשקעות בחו"ל. "נקטין את מצבת כוח-האדם בישראל ב-10%-12% ב-3 השנים הקרובות", אמר בורגס לסוכנות רויטרס לרגל פרסום הדוחות הכספיים של החברה אמש.

בנוסף, עו"ד אלי זהר, יו"ר גולדפרב זליגמן ושות' התייחס למלחמה בהון השחור, ואמר כי "ממצאי דו"ח מבקר המדינה עונים על השאלה 'איפה הכסף' ומשרד האוצר חייב לראות את מה שמואר מתחת לפנס. ברשויות המס יודעים כבר שנים כי תקציב הביטחון השיקלי מצוי כולו בכלכלה השחורה, או במילים אחרות: אובדן הכנסות ממסים של 40 ל-50 מיליארד שקל מתגלגלים מדי שנה בשוק השחור. השוק השחור הוא כמו אבן שנזרקת למים ויוצרת מעגלים, זו ההשחתה והשחיתות האמתית בחברה הישראלית, מתשלום שחור לאינסטלטור ועד להברחת כספים לכל מיני מדינות. ההון השחור המוחזק בידי ישראלים בחשבונות בחו"ל מוערך בעשרות מיליארדי דולרים".

דני מרגלית, יו"ר BDO, אמר כי "אני בטוח ב-100% שלכל אחד מבכירי רשות המסים ברור כי תכנון מס, ככל שהוא לגיטימי, זו זכות אלמנטארית ואין להם שום זכות לתקוף את מתכנני המס".