מחיר הנפט ממשיך לצנוח ומגיע לרמה קריטית במיוחד

מחיר הנפט בשפל של שנים והחשש הגדול הוא כי המשך הירידה תפגע בתנופת הפקת הנפט מפצלי שמן בארה"ב

קידוח נפט בים סוער / צילום: רויטרס
קידוח נפט בים סוער / צילום: רויטרס

מחיר הנפט לא מפסיק לצנוח ואת ההקלה בכיס אתם צפויים להרגיש בחודש הבא, כאשר ב-5 הימים האחרונים של החודש ייקבעו מחירי הדלק לדצמבר.

מחיר הנפט מסוג ברנט, המשמש לקביעת מחירי הדלק בישראל, נגע היום (ו') בשפל של 4 שנים - 76.7 דולר לחבית. מחיר הנפט מסוג WTI נופל ל-73.3 דולר לחבית.

לצניחה במחיר הנפט יש השלכות שליליות לטווח ארוך, שכן כאשר מחיר הנפט נמוך מ-76 דולר לחבית, ההערכות הן כי הדבר פוגע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב ויניא חברות מלבצע השקעות שיגדילו את היצע הנפט לטווח הארוך. לפי פרסומים בסוכנות רויטרס לאחרונה, זו הסיבה שסעודיה מאפשרת למחיר הנפט לצנוח, תוך שהיא סופגת פגיעה ברווחים בטווח הקצר-בינוני על מנת לפגוע קשה בתעשיית פצלי השמן בארה"ב ולשמר מחירים גבוהים בטווח הארוך.

רק בחודש אוגוסט השנה נסחר הנפט ברמות של כ-107 דולר לחבית, ומאז צלל בכ-29%.

נכון לעכשיו, הצלילה במחיר הנפט עדיין לא פגעה במפיקים בארה"ב. נתונים חדשים שפורסמו מעידים על הפקה של 9.06 מיליון חביות נפט מדי יום בשבוע שהסתיים ב-7 בנובמבר בארה"ב - הרמה הגבוהה ביותר מאז שנות ה-80. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הפעם האחרונה שקצב הפקת הנפט היומי בארה"ב היה מעל 9 מיליון חביות הייתה ב-1983.

הקפיצה הגדולה בהפקת הנפט מגיעה כאמור על רקע טכנולוגיות מסוג פראק ואחרות שמאפשרות להפיק נפט מפצלי שמן, אך כאמור השאלה הגדולה עד כמה המגמה הזו תימשך אם מחיר הנפט ימשיך לרדת.