עיתון בארה"ב: "מרגל ישראלי פוטנציאלי" פעל במכון טכנולוגי

העיתון "פסאדנה סטאר ניוז" טוען שמדובר באמיר גת, שמשמש כפרופסור משנה בטכניון ■ גת מכחיש את הדברים מכל וכל

הטכניון / צלם: איל יצהר
הטכניון / צלם: איל יצהר

סנדרה טרויאן, פרופסור לפיזיקה במכון הטכנולוגי של קליפורניה (CALTECH), הגישה שלשום (ה') תביעה לבית-משפט בלוס-אנג'לס נגד מנהלים במכון, בטענה שהם התירו ל"מרגל ישראלי פוטנציאלי" לפעול במשך שנתיים בקמפוס של המוסד למרות שהיא דיווחה שאותו אדם, חוקר לשעבר במכון, שהיה עוזר שלה, הפר חוקים פדראליים שעוסקים בהגבלת יצוא של מערכות רגישות וחלק מידע מסווג עם גורמים בארצו ואף נתן לו פומבי באינטרנט. כך דיווח אתמול (ו') העיתון "פסאדנה סטאר ניוז".

בתביעתה טוענת פרופ' טרויאן שמנהלים בכירים בקאלטק התנכלו לה לאחר שדיווחה ל-אף.בי.איי על הפרות של חוקי יצוא פדרליים, הפרות שקשורות לטיפול במידע רגיש, במעבדה להנעה סילונית (Jet Propulsion Laboratory), מכון לפיתוח מנועי טילים בפסאדנה, שנמצא בניהול קאלטק.

לדברי העיתון, החוקר לשעבר בקאלטק, שפעולותיו לכאורה הן שהניעו את פרופ' טרויאן לשתף פעולה עם חוקרי אף.בי.איי., מזוהה בתביעה כאמיר גת. על פי התביעה, הוא נמצא עתה בישראל ומשמש כפרופסור משנה להנדסת מכונות במה שהעיתון מכנה "ITT, מכון ממשלתי ישראלי". כתב "גלובס" מציין, שנראה כי הכוונה היא לטכניון , שראשי התבות של שמו באנגלית הם IIT). באתר הטכניון, אכן נמצא הדף האישי של אמיר גת, פרופסור משנה בפקולטה להנדסת מכונות, חבר בסגל האקדמי של התכנית הטכניונית למערכות אוטונומיות.

בתגובה מכחיש גת את הדברים וטוען ש"לא היו דברים מעולם בנוגע להעברת חומר מסווג וריגול". במסר אי מייל לגלובס כתב גת: "הייתי פוסט-דוקטוראנט בקבוצתה של סנדרה טרויאן ועבדתי על אנליזה של זרימות של מערכות מיקרו-הנעה לחלליות. לאחר כשלושה חודשים, לאור יחסי עבודה עכורים, בחרתי לעבור לקבוצה אחרת בקאלטק. לא העברתי חומר מסווג וכמובן אני לא 'מרגל ישראלי'. רוב עבודתי התבססה על מאמרים אקדמיים החופשיים לציבור. יתרה מזו, המדיניות של קאלטק היא לא להרשות מחקר מסווג בקמפוס".

מדוברות הטכניון נמסר, שגת למד על הדברים בפעם הראשונה מ"גלובס".

בתביעתה טוענת טרויאן, שוירוס שחדר למחשב שלה במאי 2010 גרם לכך שמאות קבצים במחשב, שעוסקים בפרוייקט המחקר שלה, הועברו לכתובת אינטרנטית אחרת מחוץ לקאלטק. מאוחר יותר התגלה לה, לדבריה, שמקור הווירוס הוא הלאפטופ של אמיר גת. טרויאן טוענת, כי היא דיווחה על כך פעמים חוזרות ונשנות למנהלים בקאלטק.

גת הודה, על פי התביעה, כי הוא חלק פרטים על מערכת מיקרו של הנעה חללית סודית ביותר עם יועץ הדוקטורט שלו, דניאל וייס, ב-ITT (כאמור, כנראה הטכניון) בלי לקבל תחילה היתר מהממשל האמריקאי. כתב "גלובס" מציין, כי על פי אתר הטכניון, דניאל וייס הוא פרופסור מחקר שעומד בראש התכנית הכלל-טכניונית למערכות אוטונמיות. הוא משמש גם המדען הראשי במשרד המדע והטכנולוגיה ויו"ר הוועדה הלאומית לתשתיות חלל. כאמור, גת מכחיש זאת מכל וכל.

התביעה טוענת עוד, כי גת העלה לאינטרנט, בלי לקבל רשות מהגורמים הרלוונטיים, 65 פוסטים על עקרונות התפעול החשובים במערכת המיקרו הנעה חללית.

פרופ' טרויאן טוענת, כי מנהלי קאלטק התעלמו ממדיניות המכון שמגנה על עובדים שחושפים פרשות שחיתות בארבע השנים שחלפו. לדבריה, המנהלים חששו שתיעוד הטענות היה מסכן חוזה בשווי שמונה מיליארד דולר של המכון עם נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית. התיעוד גם היה מציג את קאלטק באור שלילי. עתה, היא חוששת לקריירה שלה, כדבריה.

על פי התביעה של טרויאן, הקמפיין של קאלטק נגדה החל בקיץ 2010, וקיבל תאוצה ביוני 2012, לאחר שסוכני אף.בי.איי. תשאלו אותה על הפרות של תקנות ביטחוניות במעבדה להנעה סילונית. הסוכנים אמרו לה, לפי התביעה, שהעוזר שלה לשעבר משמש מטרה לחקירה על הפרות לכאורה של תקנות למניעת הברחות נשק בינלאומיות ואולי אפילו של פעולות ריגול בעת שעבד בקאלטק.

"הוכיתי בתדהמה ממה שקרה מפני שאני יודעת שעשיתי את הדבר הנכון, ואני מסרבת לחלוטין להפר את החוק", אומרת פרופ' טרויאן. "עשיתי את הדבר הנכון כל חיי. חשבתי שקאלטק ישמח לקבל מידע על בעיות מסוימות ועל הדלפות ביטחוניות".

בתגובה אמרה הנהלת קאלטק, כי התביעה נגדה חסרת בסיס וכי המכון מקיים תמיד את כל החוקים שנוגעים להגבלת היצוא של חומרים רגישים ומשתף פעולה עם עם הרשויות ואף.בי.איי.