לראשונה מ-2009: כלכלת ישראל התכווצה ב-0.4% ברבעון 3

הירידה בתמ"ג מגיעה לאחר צמיחה של 2.2% ברבעון השני ושל 3.2% ברבעון הראשון ■ היצוא נפל 4.4%, ההשקעה בנכסים קבועים ירדה 3.6%, ופעילות הבנייה ממשיכה לרדת ■ גורם בשוק: "ציפינו למספרים הרבה יותר גרועים"

לראשונה מאז 2009, נרשמה צמיחה שלילית במשק ברבעון השלישי של השנה על רקע מבצע "צוק איתן". לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (א') התוצר המקומי הגולמי ירד ב-0.4% בחישוב שנתי, ואילו התוצר העסקי רשם ירידה חדה יותר של 1.4%.

הנתונים על התכווצות המשק באים לאחר צמיחה של 2.2% ברבעון השני ועלייה של 3.2% ברבעון הראשון. הנתון השלילי עולה בקנה אחד עם נתוני המדד שפורסמו בחודשיים האחרונים ושהביאו את המשק לאינפלציה שלילית מתחילת השנה ללא סעיף הדיור.

מהלמ"ס נמסר כי הירידה בתוצר משקפת ירידות בהשקעות בנכסים קבועים וביצוא סחורות ושירותים, ללא יהלומים וללא חברות הזנק, ועליות בהוצאה לצריכה פרטית ובהוצאות לצריכה ציבורית. בלמ"ס הדגישו כי עדיין מוקדם לדעת האם הנתונים מעידים על נקודת מפנה בפעילות הכלכלית.

אחד הנתונים המדאיגים הוא הירידה החדה בסך 15.5% בהשקעה במכונות וציוד - נתון שמעיד על התכווצות בפעילות היצרנית במשק. ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה) ירדה בשיעור של 3.6% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 4.8% ברבעון הקודם.

מדובר בין היתר בירידה של 2.6% בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים וירידה של 7.7% בהשקעה בבנייה שלא למגורים ובעבודות בנייה אחרות בחישוב שנתי. גם ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ב-2.1% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 2.3% ברבעון השני ושל 2.0% ברבעון הראשון.

יצוא הסחורות והשירותים, ללא יהלומים וללא חברות הזנק, ירד ב-4.4%. הירידה ביצוא ברבעון משקפת ירידה של 77.5% ביצוא תיירות בחישוב שנתי (ירידה של 31.1% בחישוב רבעוני) וירידה של 1.7% ביצוא תעשייה ללא יהלומים.

לעומת זאת, חלה עלייה של 10.0% בחישוב שנתי ביצוא שירותים אחרים ללא חברות הזנק. סך יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-2.8% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 13.6% ברבעון הקודם, כאשר יצוא היהלומים עלה ב-53.3% בחישוב שנתי (עלייה של 11.3% בחישוב רבעוני) ויצוא חברות ההזנק ירד.

נקודת האור בתמונה המצטיירת מנתוני הלמ"ס היא ההוצאה לצריכה הפרטית שעלתה ב-3.9% בחישוב שנתי, כלומר, עלייה של 1.8% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש באה לאחר עלייה של 3.3% ברבעון הקודם ולאחר עלייה של 0.7% ברבעון הראשון של 2014.

העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש משקפת עלייה של 17.9% בהוצאה למוצרים בני קיימא לנפש לאחר עלייה של 12.0% ברבעון הקודם. כמו כן, ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכדומה, עלתה ב-10.1%; ההוצאות לריהוט ותכשיטים ירדו ב-3.4%; ואילו ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב-37.3%.

יבוא הסחורות והשירותים עלה ב-16.2%, לאחר ירידה של 4.5% ברבעון הקודם. יבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ברבעון השלישי של 2014 ב-9.8% לאחר עלייה של 2.4% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. עלייה זו מבטאת עלייה של 20.6% ביבוא סחורות אזרחיות בחישוב שנתי ועלייה של 10.1% בחישוב שנתי ביבוא שירותים אחרים (הכולל יבוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכדומה).

תוצר מקומי גולמי ותוצר עסקי מנוכי עונתיות
 תוצר מקומי גולמי ותוצר עסקי מנוכי עונתיות