"הרכב הצמיחה במשק ברבעון השלישי הפתיע לטובה"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "הרכב הצמיחה ברבעון השלישי מצטרף למספר נתונים חיוביים שפורסמו בשבועיים האחרונים כמו עלייה בביקוש לדירות בספטמבר, הכנסות המדינה ממסים שרשמו עלייה באוקטובר והשיפור באמון העסקים"

מכולות בנמל / צילום: רויטרס
מכולות בנמל / צילום: רויטרס

לראשונה מאז הרבעון השלישי של שנת 2009 - כלכלת ישראל רושמת צמיחה שלילית: התמ"ג בישראל ירד ב-0.4% ברבעון השלישי של השנה, בשל נזקי מבצע "צוק איתן". כך עולה מנתונים שפרסמה היום (א') הלמ"ס.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בתגובה כי "למרות הנתון החלש (כצפוי) נתוני הרבעונים הקודמים עודכנו כלפי מעלה, והרכב הצמיחה ברבעון השלישי הפתיע לטובה".

בצד הפחות חיובי מציין קליין כי ההשקעה בנכסים קבועים ירדה ב-3.6%, אמנם מדובר בהתמתנות בירידה לעומת הרבעון הקודם, אך זהו רבעון שלישי ברציפות של ירידה בהשקעות. בפרט, נתון זה כולל בתוכו רבעון שישי ברציפות של ירידה בהשקעות בבתי מגורים. "להערכתנו, השלמת החקיקה בע"ה בנושא מע"מ אפס, מחיר מטרה ותוכניות נוספות, יחד עם השקעה גדולה הצפויה בשנה הקרובה בענפי המשק (אינטל, לוויתן ואחרים..) צפויות להוביל לגידול משמעותי בסעיף זה בשנת 2015".

הצריכה הציבורית רשמה עלייה של 3.1% על רקע הלחימה בדרום, זאת בהמשך לעלייה של 6.3% ברבעון הקודם שעודכן אף הוא כלפי מעלה. הגידול החד בהוצאות הממשלה יחד עם הגידול ביבוא הביאו לירידה בתוצר העסקי של 1.4% (לראשונה מאז המשבר ב-2008).

מנגד, בצד החיובי ישנם 3 נתונים חזקים ברבעון השלישי: "ההוצאה לצריכה פרטית שעלתה ב-3.9% (לעומת עלייה של 5.2% ברבעון קודם), מבטאת אמון צרכני חזק ואופטימיות צרכנית. נתון זה מפתיע על רקע הרושם שמתקבל מהפרסומים בעיתונות בדבר האטה בצריכה הפרטית ועל רקע חודשי הלחימה במהלך הרבעון".

בנוסף, על אף ההיחלשות בשקל, בולטת העלייה החדה ביבוא הסחורות והשירותים של 16.2% (לעומת ירידה של 4.5% ברבעון הקודם). כשייצוא הסחורות והשירותים עלה בשיעור של 2.8% (לעומת ירידה של 13.6% ברבעון הקודם). "להערכתנו, הפיחות החד של השקל מול הסל בחודשים האחרונים יחד עם מגמת ההתאוששות הצפויה בסחר העולמי, יתרמו לגידול משמעותי יותר ביצוא ברבעונים הבאים".

בשורה התחתונה אומר קליין כי, למרות הצמיחה השלילית והנתון החלש, "הרכב הצמיחה ברבעון השלישי מצטרף למספר נתונים חיוביים שפורסמו בשבועיים האחרונים, כגון עלייה בביקוש לדירות בספטמבר, הכנסות המדינה ממסים שרשמו עלייה באוקטובר והשיפור באמון העסקים המקטינים את הסיכוי להורדת ריבית נוספת מצד בנק ישראל בחודש הקרוב. פעילות בנק ישראל בנושא המט"ח צפויה להתמיד".