פייננשל טיימס: הרגולציה עצרה את הקידוחים לחופי ישראל

פייננשל טיימס בניתוח מיוחד על תעשיית הגז-נפט: "'לוויתן' יפותח, אבל הרגולציה הרגה את התעשייה" ■ BG: "מקווים לחתום על חוזה סופי עם 'לוויתן' על סוף השנה"

"פעילות האקספלורציה לחופי ישראל, שנחשבת להזדמנות חד פעמית עבור מדינת ישראל ו-game changer אזורי עבור המזרח התיכון, בדרך לעצירה בשל חששות המשקיעים מהסיכונים הרגולטוריים", כך קובע הפייננשל טיימס בסקירה מיוחדת על סקטור הגז-נפט הישראלי.

"אסדות הקידוח הפסיקו את החיפושים אחר שדות גז חדשים בחופי ישראל, היכן שכבר נמצאו 1,000 BCM והיכן שנמצאים עוד 1,500 BCM של גז טבעי שמחכים לגילוי. הסיבה לכך, לדברי התעשייה, היא הסביבה הרגולטורית העוינת, ובכללה החקיקה שלפיה חצי מהמאגרים יישמרו לטובת השוק המקומי, החשש מפיקוח על מחירים והמתנה להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים".

לדברי הפייננשל טיימס, "פרויקט 'לוויתן', בהשקעה של 6.5 מיליארד דולר, ממשיך להתקדם, אך המשקיעים מזהירים שהוא עלול להיות פרויקט הגז המשמעותי האחרון לחופי ישראל. "'לוויתן' יפותח אבל האתגרים הרגולטוריים שעלו ב-4 השנים האחרונות הרגו את התעשייה", אמר בכיר בתעשיית הגז הישראלית.

לדברי סמי איסקנדר, מנהל התפעול הראשי בחברת BG, "אני מקווה שנוכל להגיע להסכם מסחיר בין BG ובין שותפות 'לוויתן' עד סוף השנה, לא מדובר בנושאים שאי אפשר להתגבר עליהם". שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו אמר כי יש "לנוע במהירות עם תכנית הפיתוח של 'לוויתן'. חברות האנרגיה זקוקות לסביבה עסקית צפויה ויציבה. צריך לזכור שלחברות יש הרבה מקומות בהן הן יכולות להשקיע את כספן".

לדברי הפיינשל טיימס, "המחאה החברתית של שנת 2011 מוצאת ביטוי בעמדות בלתי מתפשרות של פוליטיקאים כגון אבישי ברוורמן ושר האוצר יאיר לפיד שהטיל וטו על המיזוג בין פוטאש לכיל. התוצאה היא שישראל מדורגת, לפי דוח של חברת הייעוץ IHS, נמוך מאנגולה או מוזמביק בכיבוד הסכמים חתומים. כמו כן, היקף ההשקעות בסקטור הגז-נפט צלל ל-200 מיליון דולר בלבד בשנת 2014, זאת לעומת השקעה של מעל ל-2 מיליארד דולר ב-2012 וכמיליארד דולר ב-2011".