נעילה חיובית באירופה; דרגי: תתכן רכישת אג"ח ממשלתיות

התמ"ג היפני ירד ב-1.6% ברבעון החולף ■ יו"ר ה-ECB: "מוכן לבצע צעדים נוספים על מנת לתמרץ את הכלכלה, כולל רכישת אג"ח ממשלתיות"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות שערים לאחר פרסום נתון מאקרו שלילי ביפן, ועל רקע נאומו של מריו דרגי. המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, אמר היום כי הצמיחה בגוש האירו נחלשה במהלך חודשי הקיץ, אולם הדגיש כי הוא מוכן לבצע צעדים נוספים על מנת לתמרץ את הכלכלה, אם יידרש, כולל רכישת אג"ח ממשלתיות.

בדברים שנשא בפרלמנט האיחוד האירופי אמר עוד דרגי כי ישנן ראיות מוקדמות לכך שמאמצי הבנק להקל על תנאי האשראי מניבים פירות.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "אמנם, התוצר בגרמניה עלה ב-0.1% ובצרפת עלה ב-0.3% ברבעון השלישי, אך "מאמציו" של מריו דראגי וה-ECB, אינם מייצרים תועלת לכלכלה האירופית השוקעת. המשבר באוקראינה משפיע על סנטימנט המשקיעים, בייחוד לאחר הדיווחים על חיילים רוסים הנכנסים למזרח המדינה. גם סין מדווחת במהלך השבוע האחרון על האטה בצמיחה כאשר כמעט כל האינדיקטורים הכלכליים שליליים. גם במדינות אשר יוצאות מהר יותר מהמשבר האחרון, דוגמת בריטניה או ארה"ב, ניכרת ירידה באינפלציה אשר מתבטאת בסטייה הולכת וגוברת של מועסקים "מיומנים" בשכר גבוה לבין מועסקים "פחות מיומנים" בשכר נמוך".

"הירידה הכללית באינפלציה בעולם תשמר מדיניות מוניטארית מרחיבה. לכן, אין מנוס מצעדים מרחיקיי לכת מצד הבנקים המרכזיים בעולם כאשר הבנק המרכזי באירופה יודיע, להערכתי, על הרחבת ההקלה הכמותית".

התמ"ג היפני ירד ב-1.6% ברבעון החולף (בחישוב שנתי), בניגוד מוחלט לקונצנזוס האנליסטים, שחזה צמיחה כלכלית של 2.25%. הסיבות המרכזיות להפתעה: העלאת המס של ראש הממשלה שינזו אבה פגעה יותר מהצפי, וכן נפילה בהשקעות הון מצד פירמות וחברות. ברבעון השני, נזכיר, קרס התמ"ג היפני ב-7.3% (בחישוב שנתי). מיתון, על פי רוב הכלכלנים, הוא 2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתמ"ג. בצד החיובי של המשוואה, הרי שעסקים החלו לחתוך במלאים, עובדה שמנעה עד כה עלייה משמעותית בתפוקת הייצור התעשייתי.

על פי דיווחים בתקשורת היפנית, ראש הממשלה אבה צפוי להכריז מחר על בחירות בזק במדינה, שייערכו באמצע דצמבר. עד אז, צפויה ממשלתו להמתין עם העלאת המס השנייה שתכננה.

בפסגות מציינים היום כי ברקע הנתון שפורסם היום, הבנק המרכזי ביפן הכריז לפני שבועיים על הגדלת ההרחבה הכמותית על רקע חוסר היכולת של יפן לצאת ממצבה הכרוני של צמיחה נמוכה עד אפסית ודיפלציה מתמשכת. במבט קדימה נקבל עוד מאותו הדבר - עוד הרחבות כמותיות, עוד הרחבות פיסקאליות ועוד צמיחה איטית ודיפלציה.

"בסופו של דבר, כלכלה בה 1 מכל 4 אנשים הוא מעל גיל 65 ואשר אוכלוסייתה מתכווצת בקצב של 0.5% בשנה לא יכולה לצפות לצמיחה מהירה ואינפלציה של 2%. להערכתנו, נתוני התוצר המאכזבים קברו סופית את האפשרות שראש הממשלה שינצו אבה ימשיך עם הפעימה השנייה של העלאת המע"מ ב-3 נ"א נוספות במהלך השנה הבאה שכן תהיה לכך השפעה הרסנית עוד יותר על הצמיחה".

מצד שני, מציינים בפסגות, אין לממשלה הרבה אפשרויות למימון פעילותה והיא חייבת למצוא מקורות הכנסה חדשים. הגירעון התקציבי של הממשלה צפוי לעמוד ב-2014 על 7.0% תוצר עם יחס חוב תוצר של יותר מ-245%.