"הפתעה נחמדה": נעילה חיובית באירופה לאור המקרו בגרמניה

בגרמניה התפרסם היום מדד ה-ZEW לבחינת הסנטימנט הכלכלי שעמד על 11.5 נק' בנובמבר לעומת (3.6-) באוקטובר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

עליות נרשמו היום (ג') בבורסות אירופה זה היום השני ברציפות לאחר פרסום נתוני מקרו טובים בגרמניה. מדד Stoxx Europe 600 עלה בכ-0.5% והשלים זינוק של 9.3% מהשפל האחרון ב-16 באוקטובר. במסחר בוול סטריט נרשמת היום מגמה חיובית.

בגרמניה התפרסם היום מדד ה-ZEW לבחינת הסנטימנט הכלכלי שעמד על 11.5 נק' בנובמבר לעומת (3.6-) באוקטובר.

"זו הפתעה נחמדה", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Notz, Stucki & Cie. "היו לאחרונה הורדות תחזיות לצמיחה באירופה בגלל המתיחות עם רוסיה, אבל נתון כזה כמו שפורסם היום מראה שהעניינים עדיין בסדר. אני גם חושב שהיחלשות מטבע האירו תדחוף את אירופה קדימה - בעיקר את גרמניה שהיא כלכלה מוטית יצוא".

הגרף שמראה למה כולם מהמרים על ראלי אדיר באירופה

מבין המניות הבולטות היום בשוק, מניית Balfour Beatty קופצת לאור פרסום דוח רבעוני טוב. מניית Wirecard עולה לאחר שהחברה הסכימה להצעת הרכש מוויזה.

מניית Altice נסוגה לאחר שקבוצת קרלייל ו-Cinven הודיעו כי ימכרו מניות חברת הכבלים ב-341.3 מיליון אירו.

הניקיי התאושש

מגמה מעורבת נרשמה היום בבורסות אסיה. מדד הניקיי בטוקיו זינק ביותר מ-2% לאחר שאתמול רשם ירידה חדה בעקבות נתון מקרו מאכזב.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כינס היום מסיבת עיתונאים והכריז על דחיית העלאת המסים שהייתה מתוכננת באוקטובר 2015 ב-18 חודשים, כמו גם על הקדמת הבחירות. ההכרזה מגיעה על רקע נתוני התמ"ג הגרועים שפורסמו אתמול ביפן והראו על התכווצות של 1.6% בכלכלה היפנית ברבעון השלישי של השנה, בהמשך להתכווצות של 7.3% ברבעון השני. עיקר הירידה בתמ"ג הגיעה בעקבות מחיקת מלאים של החברות, כאשר אנליסטים טוענים כי העלאת המע"מ מוקדם יותר השנה פגעה קשות במכירות החברות ובכלכלה היפנית.

בתוך כך, אבה הכריז היום גם על הקדמת הבחירות במדינה, מתוך ניסיון לחזק את מעמדו הפוליטי. הפקלמנט יפוזר ביום שישי והבחירות הכלליות ייערכו בדצמבר.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, אמר אתמול כי הצמיחה בגוש האירו נחלשה במהלך חודשי הקיץ, אולם הדגיש כי הוא מוכן לבצע צעדים נוספים על מנת לתמרץ את הכלכלה, אם יידרש, כולל רכישת אג"ח ממשלתיות. בדברים שנשא בפרלמנט האיחוד האירופי אמר עוד דרגי כי ישנן ראיות מוקדמות לכך שמאמצי הבנק להקל על תנאי האשראי מניבים פירות.

בסין דווח היום על ירידה של 2.6% במכירות של בתים ודירות חדשות בחודש אוקטובר, לאחר ירידה של 1.3% בספטמבר.

אתמול דווח כי התמ"ג היפני ירד ב-1.6% ברבעון החולף (בחישוב שנתי), בניגוד מוחלט לקונצנזוס האנליסטים, שחזה צמיחה כלכלית של 2.25%. הסיבות המרכזיות להפתעה: העלאת המס של ראש הממשלה שינזו אבה פגעה יותר מהצפי, וכן נפילה בהשקעות הון מצד פירמות וחברות. ברבעון השני, נזכיר, קרס התמ"ג היפני ב-7.3% (בחישוב שנתי). מיתון, על פי רוב הכלכלנים, הוא 2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתמ"ג. בצד החיובי של המשוואה, הרי שעסקים החלו לחתוך במלאים, עובדה שמנעה עד כה עלייה משמעותית בתפוקת הייצור התעשייתי.

בטוקיו רשמה מניית סוני עלייה של כ-5% לאחר שהחברה הודיעה כי היא צופה הכנסות של כ-11 מיליארד דולר מעסקי הסרטים שלה ב-3 שנים.