4 הרוגים ו-4 פצועים קשה בפיגוע בבית כנסת בירושלים

(עדכון) - שני מחבלים, בני דודים תושבי מזרח ירושלים, נכנסו לבית הכנסת "קהילת בני תורה" ברחוב אגסי עם אקדחים, גרזנים וסכינים ■ ממד"א נמסר על 12 נפגעים, בהם 4 הרוגים ■ המחבלים חוסלו, מצוד אחר חשוד נוסף

פיגוע בירושלים / צילום: רויטרס

ארבעה בני אדם נהרגו הבוקר (ג') בפיגוע שביצעו שני מחבלים לפחות בבית כנסת בירושלים. שמונה בני אדם נוספים, מהם שני שוטרים, נפצעו באירוע: מצבם של ארבעה מוגדר קשה, מצבם של שניים נוספים מוגדר בינוני ושל עוד שניים קל. כוחות הביטחון שהגיעו למקום חיסלו את שניים מהמחבלים. במקביל, נערך מצוד נרחב אחר חשוד נוסף במעורבות.

מחקירה ראשונית עולה כי שני בני דודים, עסאן ועדי אבו גמ'ל משכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים - קרובי משפחה של אסיר ששוחרר בעסקת גלעד שליט, פרצו עם אקדחים, גרזנים וסכינים לבית הכנסת "קהילת בני תורה" שבשכונת הר נוף והחלו לתקוף את המתפללים במקום בעת תפילת שחרית. כוחות צבא ומשטרה שהוזעקו למקום ניהלו עמם חילופי אש ובסופם חיסלו אותם.

צוותי מד"א הגיעו גם הם לזירת הפיגוע. הם העניקו טיפול בסך הכול ל-12 נפגעים. בתום ניסיונות לייצב את מצבם של ארבעה פצועים באורח אנוש הם נאלצו לקבוע את מותם. נוסף על כך, הם פינו לבתי החולים בעיר שמונה פצועים נוספים. מצבם של ארבעה מבין הפצועים הוגדר קשה. שלושה מהם פונו לבית החולים הדסה עין כרם ואחד נוסף לבית החולים שערי צדק. מצבם של שני פצועים נוספים הוגדר בינוני. אחד מהם פונה להדסה עין כרם ואחד נוסף לשערי צדק. מצבם של שניים נוספים הוגדר קל. אחד מהם פונה להדסה והשני לשערי צדק.

אלברט אלבוקעי, חובש מד"א שהגיע ראשון לזירה, סיפר: "התפללתי בבית כנסת סמוך בעת שהתקבלה הקריאה במוקד החובש הר נוף. מחוץ לבית הכנסת מצאתי נפגע ראשון פצוע בראש. הודעתי שמדובר באירוע חריג עם נפגעים רבים. בעקבות הדיווח הצטרפו מיד פרמדיקים וחובשים רבים. כוחות משטרה הגיעו לזירה מהר מאוד והחל ירי ולאחר מכן המחבלים נוטרלו. לאחר אישור המשטרה להיכנס לבית הכנסת טיפלנו בנפגעים רבים בדרגות פציעה שונות בהם לצערנו הרוגים".

ד"ר ג'ויס מורל, רופאה תושבת השכונה, שהגיע אף היא לבית הכנסת לאחר ששמעה את הירי, שיחזרה את שאירע. "כשהגעתי לזירה נתקלתי בזירה קשה מאוד, מתפללים שוכבים עם טליתות ותפילין לראשם כשהם ללא רוח חיים", אמרה. "חלק מהנפגעים היו במצבים שונים, בהם קשה בינוני וקל. הנפגעים סבלו מפצעי ירי ודקירות. המתפללים מסרו לי כי המחבלים נכנסו במהלך תפילת שחרית והחלו לטבוח בהם עד להגעת כוחות משטרה שניטרלו אותם".

יעקב ורטהיימר, חובש מד"א שמתגורר בשכונה שבה אירע הפיגוע, סיפר גם הוא את שראו עיניו. "כשהגענו למקום גילינו זירה מורכבת מאוד של פצועים שהיו מוטלים בפתח בית הכנסת ובתוכו", שיחזר. "התחלנו לטפל באחד הפצועים ששכב על הרצפה כששמענו צרור יריות מתוך בית הכנסת. בעודנו מנסים להימלט אחר החובשים נפל ושבר את רגלו. המשכנו לטפל בפצועים שיכולנו כשהאירוע עוד נמשך בתוך בית הכנסת עד הגעת צוותי המשטרה שסיימו את האירוע".

בכיר חמאס, חוסאם בדראן, בירך על הפיגוע. "מדובר בהתפתחות איכותית במאבק בכיבוש ותגובה מעשית על פשעיו הבלתי פוסקים, כשהאחרון היה הוצאתו להורג של הצעיר המזרח ירושלמי אתמול", אמר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האשים את חמאס ואת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, באחריות לפיגוע. "אנו נגיב ביד קשה. זו תוצאה של ההסתה של חמאס ושל אבו מאזן ממנה הקהילה הבינלאומית מתעלמת". בעקבות הפיגוע, יכנס בצהריים נתניהו התייעצות ביטחונית בלשכתו בירושלים.

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', הגיע לזירת הפיגוע יחד עם המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. "הטבח הוא איום ונורא", אמר אהרונוביץ'. "אני חוזר ואומר: נמשיך לספק ביטחון בירושלים. אנחנו נהיה בכל הכפרים, בכל המקומות. נעשה הכול - המשטרה, השב"כ והעירייה להחזיר את השקט הצפוי והרצוי לירושלים. אני קורא לתושבים לא לקחת את החוק לידיים. זוהי שעת מבחן לכולנו. במערכה הזו הם יובסו. אנו נרדוף אחרי כל מחבל".

המפכ"ל דנינו אמר: "מדובר בזירה של אחד הפיגועים הקשים שראינו בשנים האחרונות. המטרה שלנו היא להחזיר את המקום לשגרת חיים תקינה. זהו פיגוע כחלק מסדרת פיגועי טרור של פרטים המחליטים לבצע אירועים אלה". דנינו הודה כי "קשה לדעת מראש על כוונות לבצע אירועים כאלה. אני קורא לאזרחים לגלות ערנות. אין לנו פתרון קסם נגד פיגועים מהסוג הזה. אני מזהיר את מי שחושב לקחת את החוק לידיים".

ראש העיר ברקת אמר כי "ירושלים כואבת ומרכינה ראש ביום קשה זה. המתפללים נטבחו בבית תפילה במרכז ירושלים ברצח נורא באכזריותו. לא נעבור על כך לסדר היום". ברקת הבהיר כי הוא "קורא לממשלת ישראל ולכוחות הביטחון להקצות את כל הכוחות והמשאבים הדרושים, ועיריית ירושלים תסייע להם ככל הניתן. לא ניתן לטרור לנצח ועם כל הקושי של כולנו אני קורא לכולם להמשיך בשגרת חיינו ולגלות ערנות בכל מקום בעיר. אני מבטיח לתושבי ירושלים שנמשיך להילחם במלא העוצמה ונעשה כל שביכולתנו כדי להשיב את השקט לעיר".