ארדן: כללים חדשים לביטול ההפרדה המבנית בבזק

הכללים החדשים יפורסמו בקרוב במסגרת שימוע לכל המפעילים ומטרתם להעניק תמריץ לבזק לשתף פעולה בנושא השוק הסיטונאי, ומצד שני להגדיר במדויק נתחי שוק ותנאים נוספים לגבי השאלה מתי ניתן יהיה לבטל את ההפרדה המבנית בחברה

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

שר התקשורת היוצא גלעד ארדן ניסח מחדש ברגע האחרון לפני עזיבתו למשרד הפנים כללים לביטול ההפרדה המבנית בבזק. מדובר בכללים חדשים שאמורים ליצור בהירות מתי ואיך תבוטל ההפרדה המבנית בבזק בהתאם להתפתחות התחרות בשוק ומידת שיתוף הפעולה של החברה בנושא פתיחת תשתיותיה לשימוש מתחרים.

ל"גלובס" נודע, כי מדובר בכללים שהם בשיטה של מקל וגזר, כלומר מצד אחד בזק תקבל הקלות בהתאם לשיתוף הפעולה שלה או לפי התפתחות התחרות בשוק. ומצד שני השימוע הציבורי נועד להגביל את יכולת התחרות של בזק. אם החברה תשתף פעולה בפתיחת התשתיות שלה, ההפרדה תוסר במהירות יותר גדולה. אם לא, הדבר יהיה תלוי בנתח השוק ולפי מצב התחרות - שזה גרוע לבזק. מדובר בשימוע לציבור עליו יוכלו כל השחקנים להגיב.

השימוע בא להסדיר את אופן הבחינה של שימוש אפשרי של בעלות התשתית (הוט ובזק) בפרקטיקה של "צמצום מרווחים" (Margin Squeeze) במטרה להדיר ספקי שירותים מהשוק. לדברי משרד התקשורת, "בפרקטיקה זו, בעל התשתית מוזיל את מחיריו ללקוח הקמעונאי, ומצמצם את המרווח בין מחיריו לשוק הלקוחות לבין המחיר הסיטונאי של רכיבי התשתית הנרכשים ע"י ספקי השירותים, לרמה השוחקת את הרווח של ספקי השירותים עד למצב של חוסר כדאיות כלכלית בהמשך פעילותם. ע"פ ניסיון העבר, לאחר שספקי השירותים מודרים מהשוק, שבות חברות התשתית להעלות את מחיריהן בחזרה.

מבנה העלויות השונה בין בעלי תשתית למול ספקי שירותים, משליך על יכולתו של ספק השירותים לשרוד "מלחמת מחירים" בטווח הזמן הקצר. לפיכך, בהעדר פיקוח רגולטורי, עולה חשש כי ביכולתם של בעלי התשתית לצמצם או אף למנוע התפתחות תחרות בתחום התקשורת הנייחת באמצעות הפעלת "צמצום המרווחים".

השימוע לפיכך בא לשמור על מגרש משחקים מאוזן בשוק התקשורת הנייחת, ובמטרה להגן על ספקי השירותים מפני שימוש בפרקטיקה אנטי תחרותית, מתכוון משרד התקשורת לבחון את סלי השירותים המשווקים על ידי בעלי התשתיות באופן רציף. ולצד זאת, לקבוע מחיר מינימאלי לכל חבילה אפשרית שישווקו קבוצות הוט ובזק במטרה למנוע מהן להציע "מחירים טורפניים".

מהלכים ביומו האחרון של ארדן

ביומו האחרון אתמול קבע ארדן שורה של רפורמות שהעיקרית ביניהם היא הרפורמה לפתיחת שוק התקשורת הקווית לתחרות. ארדן קבע את מחירי השימוש בתשתיות בזק על ידי המתחרים.

בנוסף השלים ארדן את האסדרה החדשה שתאפשר לשחקנים קטנים בשוק להיות מפעילים וירטואליים, ספקי שיחות בינלאומיות לחו"ל, וספקי אינטרנט וכל זאת תחת רישיון אחד. עד עתה שחקנים שהיו פעילים בכמה תחומים נאלצו לקבל רישיון לכל תחום בנפרד, ולכן נאלצו לשלם ערבות גבוהה על כל רישיון, מה שהקשה עליהם מאד מבחינה פיננסית.

כמו כן, חתם ארדן על אימוץ מסקנות ועדת רייך לאסדרת התחרות בתחום הדואר, וקבע גם כללים שיאפשרו למפעילים וירטואליים לקבל מחירים שימוש בתשתיות המפעילים הוותיקים בתנאים מועדפים, כך שיוכלו להמשיך ולפעול בשוק הסלולרי.