הפיגוע בירושלים שם בצד את המחלוקות הקואליציוניות

עם זאת, נמשך הנתק בין מפלגת יש עתיד לליכוד על רקע התקציב וחוק ההסדרים

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הפיגוע בירושלים הבוקר (ג') שם בצד את המחלוקות בקואליציה ובצל אירועי היום נדחו הניסיונות להגיע לפשרה שתביא לאישור תקציב המדינה. הנתק בין הליכוד ליש עתיד שהחל לפני שבוע נמשך גם היום, אולם במערכת הפוליטית מעריכים שבהמשך השבוע יחודשו המגעים במטרה להגיע לסיכומים סביב חוק מע"מ אפס וסעיפי הבריאות, חוק קק"ל, והקפאת התקנים במשרד ראש הממשלה, שבגינם הוקפאו הדיונים.

אמש נפגשו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, במאמץ לגשר על הפערים ולהרגיע את הרוחות בקרב השותפות הקואליציוניות שעלולות להביא לפירוק הממשלה, אולם הדבר לא צלח והנתק נמשך גם היום.

בעקבות הפגישה נפגש בשעות הערב המוקדמות הלל קוברינסקי, יועצו של שר האוצר יאיר לפיד, עם סגנית השר פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו ועם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט וראש המטה שלו, שלום שלמה, בניסיון לגבש פשרה שתביא לאישור חוק מע"מ אפס בוועדת הכספים. גם המאמצים הללו לא נשאו פרי ולא חודשו היום. ביש עתיד אמרו היום כי עד שלא תפתר סוגיית מע"מ אפס, אין בכוונתם לדון בסעיפי חוק ההסדרים.

יו"ר קואליציה, ח"כ זאב אלקין, שמנהל את המגעים מטעם הליכוד, שימש היום בכובעו הנוסף כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולא עסק בענייני המשבר הקואליציוני. עם זאת, בסביבתו של אלקין העריכו כי בהמשך השבוע ישובו הצדדים להידבר. אלקין הבהיר כי הליכוד אינו מעוניין בבחירות ולכן ישמח לסיים את המשבר הקואליציוני, אך גם אין בכוונתו להתפשר. אלקין הסביר שלאחר שבשבוע שעבר הסכים לפיד לפיצול חוק קק"ל וסעיפי הבריאות הנתונים במחלוקת ולהעברתם לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אך חזר בו כעבור כמה שעות, אין בכוונת הליכוד להתקפל.

"קיבלתי גיבוי מהסיעה להמשיך את הקו הזה של המשא ומתן מול יש עתיד", הסביר אלקין. "לשר האוצר יש הרבה זמן לרוץ לטלוויזיה להסביר למה הוא לא רוצה בחירות אבל בפועל הפניה היחידה שהיתה אלינו מאז שני שעבר היתה איום שאם לא נקבל את תנאי יש עתיד תוקם ממשלה חלופית".

אלקין הוסיף כי "הכנסת לא תהיה חותמת גומי לגחמות של שר האוצר. ביש עתיד מעריכים שנתקפל, אבל זה לא יקרה".

גורמים בכירים בליכוד אמרו אמש כי "לא נקבל יותר ניסיונות לפוטש והתנהלות צינית שלא מאפשרת לנהל את המדינה בצורה תקינה ובאחריות הנדרשת. לא ייתכן שכל הצעת חוק מביאה עימה חיכוכים אינסופיים ואיומי פרישה מהקואליציה. יש משבר קואליציוני עמוק ובודקים ברצינות הראויה האם ניתן לפתור אותו".