"יום מושלם למניות": בורסות אירופה זינקו בגלל דרגי וסין

הבנק המרכזי של סין חתך את הריבית והבנק המרכזי האירופי החל היום בהקלה הכמותית ■ היום פוזר ביפן הבית התחתון של הפרלמנט ביפן, כחלק מכוונתו של ראש הממשלה שינצו אבה ללכת לבחירות בחודש הבא

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

שוקי המניות באירופה זינקו היום (ו') לאחר שנגיד הבנק המרכזי מריו דרגי התחייב "לעשות כל מה שנדרש" על מנת להרים את האינפלציה בגוש האירו ולחזק את הצמיחה, רמז לכך שהוא לא פוסל התערבות מסיבית בשווקים, כאשר שעות ספורות לאחר ההכרזה הודיע הבנק המרכזי כי החל לרכוש ני"ע מגובי נכסים. בנוסף, הבנק המרכזי של סין חתך היום את הריבית לראשונה מזה כשנתיים, מה שמספק דלק נוסף לבורסות.

מדד Stoxx Europe 600 קפץ בכ-2% וקוטע שני ימי ירידות רצופים. המדד עלה השבוע ב-2.9%.

"יש היום שני זרזים עיקריים לעליות - דרגי שאמר שצריך להעלות את האינפלציה מהר ככל האפשר, מה שאומר שיש צורך בהקלה כמותית, והחלטת הבנק המרכזי של סין להוריד את הריבית בגלל ההאטה בצמיחה שם. זה יום מושלם לשוקי המניות", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות בסקסו בנק בקופנהגן.

הבנק המרכזי של סין חתך את ריבית הפיקדונות לשנה ב-0.25% ל-2.75% ואת ריבית ההלוואות לשנה ב-0.4% ל-5.6%. הבנק הודיע היום כי יש נזילות בשפע בשווקים הפיננסיים בסין, וכי הוא יספק תמיכה אם יעלה הצורך. בהודעה שהוציא ב-Weibo, "טוויטר" הסינית, ציין הבנק כי עלייה בהיקף ההנפקות לאחרונה גרם לתנודתיות בשיעורי הריבית לטווח בינוני.

באשר לאירופה, דרגי אמר היום שהוא מעריך כי הסטגנציה בכלכלה האירופאית תימשך בזמן הקרוב. בנאום שנשא היום בכנס הבנקאות האירופאי בפרנקפורט הוא ציין כי לאור תמונת האינפלציה הבנק מוכן להתערבות חריפה יותר בשווקים.

"לא סביר שנראה התאוששות רצינית בחודשים הקרובים", אמר דרגי על רקע נתוני ה-PMI המאכזבים שפורסמו באירופה. דרגי ציין גם כי תמונת האינפלציה ממשיכה להיות מדאיגה, וציין כי ברגע שלא יהיה יותר מקום לתמרון, ה-ECB יאלץ להתערב שוב בשווקים.

בנאומו היום אמר דרגי כי על רכישות האג"ח להגדיל את היצע האשראי, וכי הבנק ינהל את הרכישות כך שהמטרות שלו יושגו.

מבין המניות שבלטו היום באירופה, אורנג' קפצה לאחר שהמנכ"ל אמר כי הוא שוקל שיתוף פעולה עם חברת כבלים בבריטניה להרחבת היצע השירותים של החברה. מניית BW Offshore עלתה לאחר שפרסמה דוחות כספיים טובים מהצפוי, עם הכנסות רבעוניות של 248 מיליון דולר לעומת צפי אנליסטים ל-233 מ' ד'.

נעילה חיובית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות, על רקע הצעד של הבנק המרכזי של סין והארועים הפוליטיים ביפן.

היום פוזר ביפן הבית התחתון של פרלמנט, כחלק מכוונתו של ראש הממשלה שינצו אבה ללכת לבחירות בחודש הבא. ביפן פורסם אתמול כי הייצוא זינק ב-9.6% על בסיס שנתי באוקטובר, לעומת צפי לגידול של 4.5% ולעומת עלייה של 6.9% בספטמבר. הייבוא עלה ב-2.7% לעומת צפי לעלייה של 3.4%.

בסין דווח אתמול כי מדד מנהלי הרכש של HSBC לתעשיה עמד על 50 נק' בנובמבר לעומת צפי ל-50.3 נקודות ולעומת 50.4 נקודות באוקטובר.