אובמה הכריז על חנינה למהגרים; הרפובליקנים יכבו האורות?

בנאום לאומה פונה אובמה למיליוני מהגרים נטולי ניירות: "עכשיו אתם יכולים לצאת מהצללים" ■ זעם במפלגה הרפובליקנית: "נילחם באובמה בשיניים ובציפורניים"; "אובמה עוד יתחרט"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בצעד מעורר מחלוקת, שיעמיק עוד יותר את השסע בין רפובליקנים לדמוקרטים, הכריז אמש (ה') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על שורת צעדים להקלת מצוקתם של מיליוני מהגרים נטולי ניירות בארה"ב. בנאום לאומה, שייזכר כאחד מהאירועים המכריעים של נשיאותו, פנה אובמה לציבור העצום של מהגרים היספנים, רובם ממקסיקו ואמריקה התיכונה, ואמר: "אתם יכולים לצאת עכשיו מבין הצללים".

הנאום מעורר זעם עצום במפלגה הרפובליקנית, שסבורה שאובמה מתנהל כ"קיסר" ומתעלם מהישגיה המשמעותיים בבחירות אמצע הקדנציה, בתחילת נובמבר. האגף הימני-קיצוני במפלגה, פלג מסיבת התה, שמעולם לא סלח לאובמה על הרפורמות בשירותי הבריאות, קורא לשתק את הממשל, כלומר להפסיק את המימון למשרדי הממשל השונים, לאחר שהקונגרס החדש, שבו יהיה לרפובליקנים רוב בשני הבתים, יושבע בתחילת ינואר. בשלב זה, לפחות, נוטה ההנהגה הרפובליקנית להתנגד לצעד כזה.

אובמה פעל לבדו, ללא גושפנקה של הקונגרס, אחת מהסיבות שמחוללות את הזעם הרפובליקני. הוא חתם על צו נשיאותי שקובע סדר עדיפויות חדש לפעילותם של הסוכנים הפדרליים שאחראים על אכיפת חוקי ההגירה לאורך הגבול הארוך עם מקסיקו: בראש סולם העדיפויות יעמדו מעתה מאמצים לאתר, ללכוד ולגרש עבריינים, חברי כנופיות, טרוריסטים ואנשים אחרים שמהווים "איום ממשי על הביטחון הלאומי".

כדברי אובמה: "מי יגורש? עבריינים, לא משפחות; פושעים, לא ילדים; חברי כנופיות, לא אימהות שעובדות קשה כדי לגדל את ילדיהן". סולם העדיפויות החדש יסיר את איום המעצר והגירוש מעל כחמישה מיליוני מהגרים נטולי ניירות, נתח משמעותי מציבור של 11 מיליון מהגרים שהסתננו לארה"ב דרך גבולה הדרומי במשך השנים. ההקלות החדשות לא יחולו על כולם מפני שהיועצים המשפטיים בבית הלבן סברו שהחלה גורפת של ההקלות על כל נטולי הניירות לא תעמוד במבחן שיפוטי, אם הרפובליקנים אכן יממשו את איומם ויגישו תביעה נגד הבית הלבן בגין הצו הנשיאותי.

בנאומו ניסה אובמה לשכנע את האומה, שהצו שלו נמצא במסגרת החוק ושהוא נשען על תקדימים של ממשלים קודמים, לרבות ממשלי רונאלד רייגן וג'ורג' בוש האב, שניהם רפובליקנים, שחתמו בזמנם על צווים נשיאותיים למתן הקלות לשוהים בלתי חוקיים. הנשיא אמר, כי תכנית הפעולה שלו אינה "חנינה" למהגרים ללא ניירות - אחת מהטענות העיקריות של הרפובליקנים נגד יזמתו - אלא "גישה של אמצע הדרך, שנשענת על השכל הישר, שתאפשר למהגרים שומרי-חוק לצאת מבין הצללים ולהתחיל לחיות על פי החוק".

"חנינה היא מערכת ההגירה שקיימת כיום - מיליוני אנשים שחיים כאן בלי לשלם מיסים ושאינם משחקים לפי הכללים, בעוד שהפוליטיקאים מנצלים את הנושא כדי להפחיד את הבוחרים ולמשוך אותם לקלפיות ביום הבחירות", אמר אובמה. "זו החנינה האמיתית - להשאיר את המערכת מקולקלת כפי שהיא". הוא חזר והדגיש, שאין זה מעשי לגרש 11 מיליון בני אדם.

קבוצת המהגרים הגדולה ביותר שתיהנה מהצו הנשיאותי הם הורים נטולי ניירות שילדיהם הם אזרחים אמריקאיים או בעלי גרין קארד, בתנאי שההורים חיים בארה"ב יותר מחמש שנים. בני קבוצה זו, כ-3.7 מיליון אנשים, יהיו זכאים לפנות לשלטונות ההגירה ולבקש שלא יגורשו. קבוצה גדולה אחרת היא מהגרים שהובאו לארה"ב בהיותם ילדים, עד גיל 16. "מה חטאם של אלה? הם נגררו לכאן ע"י הוריהם", אמרו פקידי ממשל במתקפת יחסי ציבור שנועדה להכשיר את הקרקע לנאום.

גם מהגרים נטולי ניירות בעלי מקצועות מבוקשים, למשל בענפי היי-טק, ייהנו מהקלות. אובמה רמז לכך בנאום קודם, כמה שעות לפני הנאום לאומה, לפני ציבור מדענים: "כדי להיות תחרותיים בכלכלה הגלובלית, אנו צריכים לדאוג לכך שתהיה לנו מערכת הגירה שאינה משלחת מעל פניה כשרונות גדולים אלא דווקא מושכת אותם".

רפורמה בחוקי ההגירה היתה אחד הסעיפים המרכזיים במצעו של אובמה כאשר הוא רץ לנשיאות. הוא הכריז כבר מזמן, כי אם הקונגרס לא ייזום חקיקה לרפורמות כאלה הוא יפעל בעצמו להקלת סבלם של מהגרים נטולי ניירות, בצווים נשיאותיים, בלי להמתין לקונגרס. לאחר תקופה ארוכה של היסוסים השתכנע הנשיא שבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקנים, לא ינקוף אצבע. הוא החליט אפוא לפעול לבדו, אע"פ שהרפובליקנים הזהירו אותו שהוא "משחק באש".

וכך, קצת יותר משבועיים לאחר בחירות אמצע הקדנציה, שבהן היכו הרפובליקנים את הדמוקרטים שוק על ירך, כבר מרחף מעל וושינגטון ענן שחור, אם כי מוכר היטב: איום רפובליקני להפעיל את נשק היום הדין - סגירת הממשל על רוב מנגנוניו, על-ידי סכירת ברז התקציב. הרפובליקנים כבר היו בסרט הזה בשנים עברו, והוא קיבל ביקורות נוראיות מהאזרחים, ביקורות שבאו לידי ביטוי בקלפיות, אבל הלקחים כנראה לא נטמעו.

לדברי הרפובליקנים, הקלות למהגרים נטולי ניירות אינה הוגנת למהגרים שזכו בניירות אחרי המתנה של שנים, או לאלה שעודם ממתינים בצנרת לקבל אשרות עבודה. אובמה גומל לאלה שעברו על החוק, ובכך הוא סוטר על לחייהם של אלה ששמרו עליו, גורסים הרפובליקנים. זה הרקע להתבטאויותיהם חריפות: "נילחם באובמה בשיניים ובציפורניים" (יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר), או "אובמה עוד יתחרט" (מיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפבוליקנית בסנט).

אבל מעבר להתנגדות העקרונית, זעם הרפובליקנים מפעפע מפני שאובמה אינו מתנהל כ"ברווז צולע", לאחר שמפלגתו הובסה בבחירות, והוא מעז לקרוא עליהם תיגר תוך התעלמות ממה שהרפובליקנים רואים כמנדט שקיבלו מהבוחרים. מה שחשוב יותר, הברווז הזה, שמסרב לצלוע, הכניס את הרפובליקנים למלכוד: ההיספנים בארה"ב (הכוונה לאזרחים) הם גוש הבוחרים בעל הצמיחה הגדולה ביותר, ומזה שנים הם נוטים להצביע בעד הדמוקרטים.

מאבק של הרפובליקנים בהקלות למהגרים היספנים נטולי ניירות ישניא אותם עוד יותר על גוש הבוחרים ההיספני, ולכך יהיו השלכות משמעותיות בבחירות לנשיאות ב-2016. אבל אם ההנהגה הרפובליקנית תרים ידיים ותשב בשקט, היא תעורר את זעמו של הבסיס הימני-קיצוני של המפלגה, אלה שמושחים את המועמדים הרפובליקנים לנשיאות ולמשרות המחוקקים בקונגרס. זה המקור לתסכול הרפובליקני הגדול.