פלוג: "כדי לספק תעסוקה - יש לשפר את פריון התעשייה"

נגידת בנק ישראל בוועידת התעשייה באילת: "אפשר לצפות לכך שכבר בנתוני הרבעון האחרון של השנה נראה חזרה לקצבי הצמיחה שאפיינו את המשק בשנים האחרונות"

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, נשאה היום דברים בוועידת התעשייה באילת, בהם התייחסה לסוגיית הצמיחה והפריון בתעשייה הישראלית. לדבריה, כדי להבטיח שהתעשייה תוכל לספק תעסוקה איכותית, יש לפעול לשיפור הפריון של התעשייה. "יישום מדיניות לשיפור הפריון של התעשייה בישראל היא המפתח לכך שהתעשייה תמשיך להיות חזקה", אמרה.

"הירידה בתוצר ברבעון השלישי נובעת כמובן גם ממבצע צוק איתן, ואפשר לצפות לכך שכבר בנתוני הרבעון האחרון של השנה נראה חזרה לקצבי הצמיחה שאפיינו את המשק בשנים האחרונות, של מעט פחות מ-3 אחוזים", אמרה הנגידה.

פלוג ציינה כי הפריון בישראל הוא האחראי על כך שהתוצר לנפש בישראל מהווה כ-60% מהתוצר לנפש בארה"ב וכ-87% אחוזים מהממוצע במדיניות ה-OECD. "הפריון בישראל, הנמדד כתוצר לשעת עבודה, אינו סוגר את הפער ביחס לזה של מדינות ה-OECD, והפער אף התרחב ביחס לארצות הברית", אמרה. "בחינה ענפית של הפער מצביעה על כך שתעשיות וענפים מוטי יצוא, החשופים לתחרות הבינלאומית, נוטים להיות בעלי פריון גבוה לעומת מקביליהם במדיניות אחרות, בעוד שענפים המייצרים בעיקר לשוק המקומי (הן בתעשייה והן בענפים אחרים) הם ברמת פריון נמוכה בהשוואה לאותם ענפים במדינות מפותחות אחרות. התמקדות בענפי התעשייה מצביעה על כך שבאלו הפריון עלה מהר יחסית-באופן המשקף, על פני זמן, את העלייה במשקל הענפים בעלי הפריון הגבוה שהם עתירי הון אנושי והון פיסי, וירידה בחלקה של התעשייה המסורתית. על רקע זה, לא היה גידול בתעסוקה בתעשייה לאורך זמן".

פלוג מנתה מספר כיוונים בהם יש לפעול על מנת להרחיב את עליית הפריון, ביניהם תמיכה באימוץ טכנולוגיות מתקדמות ושיפורים טכנולוגיים, בפרט בענפים המתאפיינים בעוצמה טכנולוגית נמוכה, אם בענף התעשייה, ואם בענפי השירותים; הסטת תקציבים למדען הראשי; הרחבה ושיפור של מערכי ההכשרה המקצועית, בדגש על מסגרות על תיכוניות; הרחבה של הלימודים הטכנולוגיים-מדעיים בבתי הספר התיכוניים; קידום רפורמות בתשתיות, בכלל זה במשק החשמל ובנמלים, וכן חיבור התעשייה לתשתית הגז.