באוצר לא הופתעו מההחלטה להוריד את תחזית הדירוג

באוצר טוענים כי הורדת תחזית הדירוג של ישראל הייתה צפויה שכן לא היה סיכוי להעלאת הדירוג בעקבות מבצע "צוק איתן" והעלייה בגירעון

יאיר לפיד / צילום: מוטי זאבי
יאיר לפיד / צילום: מוטי זאבי

הודעתה של פיץ' על הורדת תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובי" ל"יציב", מאוזנת ומבטאת באופן אובייקטיבי את מצבו הנוכחי של המשק הישראלי - כך סבורים במשרד האוצר.

פיץ' מדרגת את החוב של ישראל בדרגה אחת פחות מהדירוגים של שתי הסוכנויות המקבילות S&P ומודי'ס. לפני כשנה העלתה פיץ' את תחזית הדירוג לחיובית צעד לפני העלאת דירוג וסגירת הפער מול שתי מתחרותיה. אלא שהתחזית החיובית חייבה את פיץ' לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות במשק לצורך קבלת ההחלטה הסופית. בהחלטתה מסוף השבוע מודיעה למעשה פיץ' כי היא חוזרת בה מהכוונה להעלות את הדירוג של ישראל, אך איננה רומזת על כוונה להוריד את הדירוג הנוכחי.

באוצר מכירים בכך שהציפיות להעלאת דירוג האשראי ישראל בתקופה כזו לא היו ריאליות על-רקע חוסר היציבות הפוליטי והביטחוני מצד אחד והצעת תקציב 2015 המבטאת עלייה ביעד הגירעון והפסקת מדיניות הורדת יחס החוב לתוצר לאחר שנים רצופות של הפחתת חלקו היחסי של החוב בתוצר המקומי הגולמי של המשק.

סוכנות הדירוג גורסת כי ישראל תתקשה לעמוד ביעדי תקציב 2016 ללא "צעדי הגדלת הכנסות", ביטוי מכובס להעלאת מיסים או ביטול פטורים ממס. עמדה זו של פיץ' עולה בקנה אחד עם עמדתה של נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג.

אנשי פיץ' ביקרו בישראל בסוף חודש אוקטובר, ערב אישור תקציב המדינה ואז התרשמו בחשב הכללי שתיתכן הורדת תחזית. הביקור נערך על-רקע הדיון הציבורי הסוער ועל-רקע הביקורת שהשמיעה פלוג על הצעת התקציב. הם מציינים לרעה את עצירת הורדת יחס החוב-תוצר על רקע מבצע צוק איתן ועצירת התהליך המדיני - אירועים שמדגישים לדעת פיץ' את הסיכונים הגיאו-פוליטיים המכבידים על דירוג האשראי של ישראל.

מצד שני מציינים בפיץ' את סקטור הגז הטבעי כגורם שעשוי לשפר את יחסיה של ישראל עם שכנותיה אם יתממשו תכניות לייצא גז טבעי למדינות האזור.