נעילה שלילית בבורסה; דסק"ש צנחה 24%, IDB פתוח 17%

הנפקת אדמה נכשלה בוול סטריט ■ חברת הדירוג פיץ' אישררה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A, אך הורידה את התחזית מ"חיובית" ל"יציבה" ■ בורסות אירופה רשמו עליות חדות ביום שישי

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל אביב נחתם היום (א') בירידות שערים במדדים המובילים, למרות שבורסות אירופה רשמו עליות חדות ביום שישי וגם מדדי וול סטריט סגרו בעליות. עם זאת, המניות הדואליות חזרו עם פערים מעורבים וכלכלת ישראל ספגה הורדת תחזית דירוג מחברת פיץ'. מחזור המסחר הסתכם בכ-643 מיליון שקל.

רן שמואלי, מנהל השקעות באלומות ספרינט הסביר כי המשך ההסלמה באירועים הביטחוניים והדיבורים על בחירות קרובות מעיבים על המסחר בבורסה. "בנוסף, שינוי תחזית דירוג החוב של מדינת ישראל מחיובית לנייטרלית תגרום לתנודתיות במסחר באגרות החוב כאשר הסוחרים יתמחרו מחדש את הסיכון בעקום הממשלתי ואחריו גם בעקום הקונצרני", לדבריו.

כאמור, חברת הדירוג פיץ' אישררה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A, אך הורידה את התחזית מ"חיובית" ל"יציבה". חברת הדירוג הבילאומית אשררה את דירוג האשראי של ישראל לטווח ארוך במטבע חוץ ובמטבע מקומי, אך תחזית האשראי הורדה כאמור ל"יציבה", והתחזית על החוב במטבע מקומי נותרה "יציבה". (לכתבה המלאה)

בעקבות הורדת הדירוג נרשמו ירידות באג"ח הממשלתיות השקליות ובאגרות החוב הקונצרניות.

וול סטריט ננעלה ביום שישי בעליות שערים ומדדי S&P 500 ודאו ג'ונס רשמו שיאים במהלך המסחר, בעקבות הורדת הריבית בסין ותחילת ההרחבה הכמותית באירופה. מדד S&P 500 סגר את השבוע בעלייה של 1.1%.

הבנק המרכזי של סין חתך ביום שישי את שיעורי הריבית, לראשונה מזה יותר משנתיים, על מנת להוריד את עלויות ההלוואות ולתמוך בכלכלה, שעומדת בפני השנה הגרועה ביותר שלה מזה 24 שנים. הבנק הודיע כי הוא מוריד את ריבית ההלוואה ב-40 נקודות בסיס ל-5.6%, ואת ריבית הפקדונות ב-25 נקודות בסיס ל-2.75%. במקביל, נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי התחייב לעשות "כל מה שיידרש" כדי להרים את האינפלציה ומהר, כאשר שעות ספורות לאחר ההערות הללו הודיע הבנק המרכזי שהוא התחיל בתוכנית ההרחבה הכמותית.

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ בסקירתם השבועית על הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות, "כאשר עיקר הסיכון להמלצה זו נובע מהתפתחויות שליליות בכלכלות אירופה ויפן", לדבריהם. בלאומי ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. "במניות חו"ל אנו ממליצים על חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן", אומרים הכלכלנים.

עונת הדוחות בישורת האחרונה

הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי , צפויים לפרסם מחר את דוחותיהם לרבעון השלישי של 2014. זאת לאחר שדיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי פרסמו את התוצאות כבר בשבוע שעבר.

חברת המזון אסם דיווחה הבוקר על תוצאותיה ברבעון השלישי. מחזור המכירות ברבעון השלישי של שנת 2014 הסתכם בכ-1.128 מיליארד שקל לעומת כ-1.08 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 4.2% . בשורה התחתונה דיווחה אסם כי הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-102 מיליון שקל לעומת כ-101.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 0.7% .

מניות טבע , טאואר , כיל 1.7%, כן פייט ביופרמה , סיליקום , פוטומדקס וקומפיוג'ן רשמו עליות על רקע פערים חיוביים מול וול סטריט.

מניות אידיבי פתוח ודסק"ש המשיכו לרכז עניין רב ולצנוח לאחר הנפילות שלהן ביום חמישי על רקע הכשלון בהנפקת אדמה.

גם אפריקה רשמה ירידה חדה במחזור ער על רקע חששות ממיתון עמוק בכלכלת רוסיה (לסיפור המלא).