רמטכ"ל איראן: "הציונים עוצרים את הסכם הגרעין"

בצל הקיפאון בשיחות הגרעין, מאשים המפקד הבכיר של הצבא האיראני את הלובי הציוני בארה"ב בסיכול העסקה ■ "הם מחויבים לכסף שהציונים משלמים", טען, "מה שהאמריקנים אומרים זה למעשה מילותיהם של ישראל"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

תאריך היעד מתקרב - אך ההסכם עוד רחוק: בז'נווה נמשכים הדיונים בין נציגי המעצמות לבין איראן במאמץ להשיג הסכם קבע בנוגע לתכנית הגרעין - או להאריך את השיחות. בכיר איראני טען כי אחת הסיבות המרכזיות לפערים בעמדות בין המערב לאיראן היא "לחצים מצד הציונים".

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פיירוזאבאדי, אמר אמש (שבת) כי עוד בטרם השיחות בשוויץ, סוכל הסכם - על ידי ישראל והרפובליקנים. הבכיר האשים את בחירות האמצע בארה"ב, בהן זכו הרפובליקנים ברוב בסנאט ובבית הנבחרים, והסביר כי הלובי היהודי הוא בעל השפעה רבה על המפלגה הרפובליקנית.

בשל הקשיים בשיחות, דווח במספר כלי תקשורת כי בכוונת מזכיר המדינה האמריקני קרי להאריך את לוח הזמנים - אך האיראנים טוענים כי טרם קיבלו הצעה בנושא.

פיירוזאבאדי הדגיש כי סבב השיחות הקודם, שנערך בעומאן, היה "מאוד קרוב להסכם, אך מה שהאמריקנים אמרו היה למעשה מילותיהם של הציונים". הרמטכ"ל הוסיף כי "כל השיחות שנמשכו שנה ארוכה ועלו כסף רב הסתבכו בגלל אירוע פוליטי שקרה בארצות הברית".

לדבריו, קיים ספק שארה"ב תוכל להתנהל בצורה נכונה במצב הנוכחי, "כי הם מחויבים לכסף שהציונים משלמים כדי להביא את הרפובליקנים לשלטון - ולכן הם לא יכולים להבין מה הרפובליקה של איראן אומרת".

משרד החוץ האירני דחה את הטענות לפיהן קרי הציג עמדה מרוככת יותר כלפי אירן ואף הגיש הצעה חדשה להסכם: "היו דיונים רבים ושיחות נרחבות, אך לא הוצגו רעיונות או הצעות חדשים שאוכל להביא איתי לטהרן", הסביר שר החוץ האירני מחמוד ג'וואד זריף.

במהלך השבוע האחרון מסרו גורמים אמריקנים ורוסים כי ייתכן שהצדדים לא יצליחו לעמוד במועד האחרון להשגת הסכם וכי יהיה צורך בהארכת השיחות, אך בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר הבוקר כי הדבר לא עומד על הפרק. "לא נדון בהארכת השיחות בטרם עת מכיוון שהדבר מוריד את הלחץ מהאיראנים", אמר.

במוקד המחלוקת בין אירן לבין שש המעצמות עומדת סוגיית מאגר האורניום האיראני. המעצמות דורשות הפחתה משמעותית בכמות האורניום שאירן תחזיק - בין היתר על ידי הפחתת מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום מ-19 אלף ל-4,500. החשש בקרב המעצמות הוא כי איראן תחזיק בידה מספיק חומר בקיע שיאפשר לה לייצר פצצה גרעינית בתוך זמן קצר. האיראנים מצידם מסרבים בתוקף להפחתה משמעותית במאגר האורניום.

נושא מרכזי נוסף שנידון בין הצדדים הוא הסנקציות הכלכליות. באיראן דורשים הסרה מהירה של הסנקציות, אך המעצמות מנגד דורשות את השעיית הסנקציות וביטולן ההדרגתי - בהתאם למידת שיתוף הפעולה של איראן עם ההסכם. סוגייה נוספת שנמצאת במחלוקת בין איראן לבין שש המעצמות הוא משך העסקה: בעוד שהמעצמות דורשות כי תוקף ההסכם בין הצדדים יהיה עשרים שנה, באיראן מתעקשים על זמן קצר בהרבה.