האם וול סטריט לקראת מפולת? "השוק על סף אופוריה"

"הבעיה היא שהשוק עשה מהלך של שנה שלמה בפרק זמן של 4-5 שבועות. ובמצב כזה יש לא מעט משקיעים שמעדיפים לממש רווחים או חלק מהרווחים"

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

חג ההודיה מגיע ביום חמישי ומיד לאחריו "יום שישי השחור", והמשקיעים בשוקי המניות של ארה"ב צריכים להודות על העליות החדות שנרשמו בשבועות האחרונים בשווקים והרווחים שנרשמו בתיקי ההשקעות שלהם.

מהשפל התוך יומי ב-15 לאוקטובר זינק מדד S&P 500 בכ-13.3%, מהלך מרשים ואגרסיבי וכעת, כרגיל, עולה מפלס החששות מפני תיקון למטה. מספר מנהלי השקעות גדולים פרסמו במהלך סוף השבוע תחזיות זהירות מאוד.

כלכלני סיטיגרופ ציינו ביום חמישי כי "השוק נמצא על סף אופוריה...מה שגורם לנו להיות הרבה יותר זהירים.

גם בנק ההשקעות גולדמן זאקס מנמיך ציפיות לקראת שנת 2015. דייוויד קוסטין, אסטרטג המניות הראשי של גולדמן זאקס בניו יורק, טוען כי מדד S&P 500 יעלה ב-5% בלבד בשנה הבאה, לרמה של 2,100 נקודות. זאת, בהתאם לשיעור הגידול החזוי ברווח המצרפי של המדד. "אנו צופים כי מדד S&P 500 יניב בשנה הבאה תשואה מתונה של 5%, בהתאם לצמיחה ברווחים", כותב קוסטין בסקירה. "כלכלת ארה"ב תצמח בקצב מהיר. החברות יאיצו את המכירות וישמרו על שולי רווח גבוהים, מה שיאפשר להנהלות לחלק דיבידנדים שמנים ולקדם תוכניות רכישות עצמיות של מניות (BuyBack)".

"זה קשה עבורי להעריך שהמהלך הגדול הבא בשווקים יהיה כלפי מטה", אומר דיוויד לייבוביץ', אסטרטג שווקים גלובלי ב-J.P. Morgan. "יש אנשים שמרגישים לא בנוח עם רמות המכפילים הנוכחיות, אבל נתוני הכלכלה ממשיכים להיות חזקים".

Jim McDonald, אסטרטג השקעות ראשי ב-Northern Trust Asset Management בשיקגו, לא חושש מרמות המינוף בשווקים וטוען כי הן סביב הממוצע ב-20 השנים האחרונות. "הבעיה היא שהשוק עשה מהלך של שנה שלמה בפרק זמן של 4-5 שבועות. ובמצב כזה יש לא מעט משקיעים שמעדיפים לממש רווחים או חלק מהרווחים".

מנגד, דצמבר הוא באופן מסורתי החודש החזק ביותר עם עלייה ממוצעת של 1.7% במדד ה-S&P 500. נזכיר כי ביום חמישי וול סטריט תהיה סגורה לרגל חג ההודיה וביום שישי יתקיים מסחר מקוצר.