"אקונומיסט": פוטין גורר את כלכלת רוסיה למשבר דרמטי

יש 3 איומים עיקריים שיכולים להמיט אסון על כלכלת רוסיה הרבה יותר מהר ממה שפוטין חושב

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

ההרפתקה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה וההסתבכות שלו עם המערב עלולה לדחוף את רוסיה למשבר כלכלי עמוק. כך עולה מניתוח של העיתון "אקונומיסט".

רוסיה עמוסה בבעיות היום: מפעילים איסלאמיים בגבולותיה דרך המלחמה באוקראינה והסנקציות שהטיל עליה המערב וכלה במחיר הנפט שקרס בכ-30% מהשיא וצפויה לפגוע בהכנסות המדינה. יותר משני-שלישים מהיצוא הרוסי מקורו בענף האנרגיה (נפט וגז טבעי).

הרובל, המטבע הלאומי של רוסיה, התרסק ב-23% בשלושה חודשים בלבד. הנפילה הזו מועילה מעט לכלכלה כיוון שהיא הפכה תעשיות מסוימות לאטרקטיביות ליצוא, כמו למשל חקלאות. כמו כן, לבנק המרכזי הרוסי יש יתרות מט"ח של כ-370 מיליארד דולר.

פוטין נהנה כעת מתמיכת העם הרוסי, כאשר ההמונים לא מאשימים אותו במצב הכלכלי הרעוע, אלא את הזרים. ההערכה במוסקבה היא כי לפוטין נותרו עוד כשנתיים לבצע תמרונים כאלה ואחרים, לפני שיגיע משבר כלכלי חריף. עם זאת, לפי ה"אקונומיסט", המשבר עלול להגיע הרבה יותר מוקדם.

המשך ירידת הנפט, עוד סנקציות מהמערב או כישלון של חברות גדולות למחזר חובות - כל אחד מהגורמים הללו הוזכרו בניתוח ככאלה שעלולים להצית את המשבר. "כשכלכלות נמצאות על המסלול הלא-נכון, המערכת הפיננסית הבינלאומית מגיבה בדרך כלל מהר מאוד ודוחפת את המדינות לקצה התהום מהר מכפי שפוליטיקאים או משקיעים מצפים", נכתב בניתוח.

לפי ה"אקונומיסט", הסכנה המיידית והגדולה ביותר עבור רוסיה היא מחיר הנפט. כדי להימנע ממיתון, רוסיה צריכה שמחיר הנפט יעמוד על מעל 90 דולר לחבית. כרגע מדובר בתרחיש לא צפוי, כאשר לשם ההשוואה הרשויות הממשלתיות בארה"ב מעריכות שהמחיר הממוצע של הנפט בשנה הבאה יעמוד על 83 דולר. (צפו בגרף שמספר את כל הסיפור של קריסת מחיר הנפט)

"אם הביקוש העולמי ייחלש, למשל בגלל שקיעתה של יפן במיתון - מחיר הנפט ימשיך לרדת וזה יגרום למשקיעים רבים לבצע הערכה מחדש לגבי הכלכלה הרוסית", נכתב בניתוח.

באשר לתשלומי החובות, ב"אקונומיסט" מזכירים שחברות רוסיות מחזיקות בחובות זרים בכ-500 מיליארד דולר, כאשר עליהן להחזיר 130 מיליארד ד' בשנה הבאה, בתקופה שבה מעטים הם הבנקים הזרים שמוכנים להלוות כספים לרוסים. המשמעות: חברות רבות ברוסיה עלולות להתקשות במחזור חובות. חברת הנפט Rosneft, למשל, כבר ביקשה לאחרונה מהקרמלין הלוואה של 44 מיליארד ד'. פוטין לא אישר את ההלוואה עד כה, אך קשה לדמיין מצב שבו הוא ייתן לחברה שמוחזקת כ-70% בידי הממשלה ומעסיקה 160 אלף עובדים לקרוס

"כל הדברים האלה מבשרים רעות עבור רוסיה", נכתב בניתוח. "אחרי הכל, מדובר באיש שפולש למדינות ומשקר על כך. אם המלחמה באוקראינה תעמיק, המערב יטיל על רוסיה עוד סנקציות כמו למשל איסור מהיר על מערכת הסליקה הבינלאומית לשתף פעולה עם בנקים רוסים, מה שעלול לשתק את הסחר עם רוסיה".