בתיה"ס למינהל עסקים ב-2014: אוניברסיטת ת"א מדורגת בדומה להרווארד וייל

מדובר בדירוג המקצועי המקיף בעולם בתחום אוניברסיטאות חיפה, בן גוריון, בר אילן והעברית הוגדרו כ"בתי ספר מצוינים למנה"ס עם השפעה בינלאומית"

אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטה  / צלם: תמר מצפי
אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטה / צלם: תמר מצפי

הדירוג של אדיוניברסל (Eduniversal) לשנת 2014 של בתי הספר הטובים בעולם למינהל עסקים, הדירוג המקצועי המקיף ביותר בעולם בתחום, התפרסם לאחרונה. הסקר מציב את בתי הספר למינהל עסקים בישראל על המפה העולמית.

בהתאם לדירוג, בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב קיבל חמישה עלים - הדירוג הגבוה ביותר - בדומה לזה של אוניברסיטאות היוקרה הרווארד, ייל ועוד - והוצבה במקום הראשון במזרח התיכון ואירו-אסיה.

אוניברסיטאות ישראליות נוספות - העברית, חיפה, בן גוריון ובר אילן - קיבלו שלושה עלים והוגדרו כ"בתי ספר מצוינים למינהל עסקים עם השפעה בינלאומית", ובכך עקפו כמחצית מבתי הספר בארצות הברית. האוניברסיטה הפתוחה קיבלה דירוג של שני עלים כבית ספר "טוב" למינהל עסקים.

נבדקו 1,000 אוניברסיטאות

מדובר על סקר שהקיף 1,000 בתי ספר למינהל עסקים ב-154 מדינות. אדיוניברסל, שנוסדה ב-1994, היא זרוע דירוג האוניברסיטאות של חברת הייעוץ וסוכנות הדירוג הצרפתית SMBG שמתמחה בחינוך גבוה. הסקר מחולק לתשעה אזורים גיאוגרפיים בעולם.

מטרת הסקר היא להציע לסטודנטים התייחסות שמשקפת את הממד הבינלאומי של כל בית ספר לעסקים, ולכן מקילה עליהם את הבחירה במוסד שבו ילמדו. הדירוג מתבצע על ידי ועדת מדענים בינלאומית, שמורכבת מ-12 חברים: 9 מכל האזורים הגיאוגרפיים (אפריקה, מרכז אסיה, מזרח אירופה, אירו-אסיה, המזרח התיכון, המזרח הרחוק, אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אוקיאניה ומערב אירופה) ו-2 חברים מחברת אדיוניברסל (המנכ"ל והמתאם הבינלאומי).

המשקל של כל מדינה בדירוג נקבע גם על ידי קריטריונים כמותיים ולא רק איכותיים. הללו הם ההוצאה לנפש על חינוך, התמ"ג, גודל האוכלוסייה ומספר הסטודנטים בחינוך גבוה.

דירוג העלים אמור לשקף את רמת המוניטין הבינלאומיים של בית הספר למינהל עסקים. הדירוג מתבסס על שני פרמטרים: מחקר של ועדת המדענים הבינלאומית, וחוות הדעת של העמיתים, כלומר 1,000 הדיקאנים או המנהלים של בתי הספר.

העלים מחולקים לליגות, שמאפשרות השוואה בין-אזורית בין מוסדות, בשונה מההשוואה האנכית (לפי המיקום בדירוג) של רוב שיטות הדירוג האחרות. 100 בתי ספר הם בליגת 5 עלים, 200 בתי ספר בליגת 4 עלים, 400 בתי ספר בליגת 3 עלים, 200 בתי ספר בליגת 2 עלים ו-100 בתי ספר בליגת עלה יחיד.

דירוג בתי הספר לעסקים הכי טובים
 דירוג בתי הספר לעסקים הכי טובים