"לדיסקונט פוטנציאל ההתייעלות הכי גבוה במע' הבנקאית"

באנליזה של מחלקת המחקר בבנק הפועלים הוחלט להעלות המלצה ומחיר יעד למניית דיסקונט: "הבנק ניצב בנקודת מפנה שאינה מגולמת במחיר המניה"

מנכ"לית בנק דיסקונט לילך אשר טופילסקי מקבלת פרגון ממקום העבודה הקודם שלה - בנק הפועלים. יחידת המחקר של בנק הפועלים פרסמה עבודה פנימית ליועצי ההשקעות של הבנק, הכוללת העלאת המלצה למניית דיסקונט. "לבנק דיסקונט פוטנציאל ההתייעלות הגבוה במערכת הבנקאית", נכתב בעבודה שהגיעה לידי "גלובס".

נזכיר כי בנק דיסקונט פרסם ביום חמישי את דוחות הרבעון השלישי. על רקע הדוחות, פרסם האנליסט דוד לוינסון מבנק הפועלים העלאת המלצה למניית הבנק מתשואת שוק לתשואת יתר, וכן העלה את מחיר היעד של המניה: "הבנק ניצב בנקודת מפנה שאינה מגולמת במחיר המניה", כותב לוינסון.

"רבות תלוי בהסכמי השכר"

"אנו סבורים כי מחירה הנמוך של מניית הבנק, המגלם מכפיל הון של 0.49 בלבד, מצדיק בהחזקתה מעבר למשקלה במדד בת"א 100, ועל כן אנו מעלים את המלצתנו לתשואת יתר ואת מחיר היעד ל-7.5 שקלים למניה", כותב לוינסון. מחיר היעד החדש מגלם פרמיה של כ-25% מעל המחיר הנוכחי.

בנק דיסקונט אמנם הציג בדוחותיו האחרונים ירידה ברווח של כ-15%, אך זכה בכל זאת לתגובות חיוביות בשוק וביניהן מבנק הפועלים, שבו כיהנה אשר טופילסקי כראש החטיבה הקמעונאית עד אשר עברה לדיסקונט לפני קרוב לשנה.

הסיבה המרכזית לתגובות החיוביות היא הניצנים הראשונים להתייעלות הבנקים, שנראו בדוח. "דיסקונט הוא הבנק בעל היעילות התפעולית הנמוכה בסקטור. עד כה הוצאותיו גדלו מעבר לצמיחה בהכנסות, מה שהביא להתדרדרות ביעילותו התפעולית. להערכתנו, הבנק ניצב בפני נקודת מפנה וסימנים מקדימים לכך ניתן לראות בתוכניות הפרישה המוקמת ובירידה בהוצאות התפעול. רבות תלוי בהסכמי השכר החדשים בבנק שייפתחו בשנה הבאה. בשנת 2015 צפוי גל ראשון של עובדים ותיקים ויקרים, אשר צפוי להאיץ את תהליכי ההתייעלות", כותב לוינסון.

"צמיחה באשראי"

בבנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, גם מעריכים כי דיסקונט יחל להראות סימני צמיחה בתיק האשראי. "עמידתו של הבנק ביחס הלימות ההון, ושיפור איכות תיק האשראי יאפשרו להערכתנו לדיסקונט להגדיל את פעילות האשראי שדשדשה עד כה. סימנים ראשונים לצמיחת האשראי הקמעונאי ניתן לראות כבר בתוצאות הרבעון הנוכחי", כותב לוינסון.

מניית דיסקונט ירדה בכ-9% מתחילת השנה, זאת בעוד מדד הבנקים ירד רק ב-4% באותה תקופה. הסנטימנט השלילי נובע הן מהרווחיות הנמוכה של הבנק, והן מלחץ על מחיר המניה שנבע ממכירות של בעלי השליטה לשעבר קבוצת ברונפמן-שראן.

בסוף דיסקונט עשוי להישאר רק עם ניו יורק

בדיסקונט ממקדים בימים אלה משאבים בעיקר ביישום תוכנית ההתייעלות של הבנק, הסובל מיחסי היעילות הגרועים ביותר במערכת הבנקאית. בבנק מקדמים מהלך של צמצום הפעילות בחו"ל. מהדוחות האחרונים עולה כי הבנק החל בתהליך לסגירת הסניף שלו בלונדון, ואף הודיעו על כך באחרונה לכ-30 עובדי הסניף.

בנוסף, הבנק בוחן בימים אלה את הפעילות בשוויץ של הבנק. פעילות הבנק בשוויץ כוללת בעיקר בנקאות פרטית - תחום לא אטרקטיבי במיוחד, בעיקר לאור העלייה החדה ברגולציה בתחום, כך שלא קל למצוא רוכשים לפעילות זו. ולראיה, בנק לאומי מכר באחרונה את תיק הלקוחות שלו בשוויץ ליוליוס בר במחיר נמוך של 10 מיליון פרנק שוויצרי. אם דיסקונט יחליטו למכור את הפעילות, הם יצטרכו כנראה להתפשר במחיר, ולכן עדיין מתלבטים.

בנוסף, דיסקונט מקדם מהלך למכירת פעילותו באמריקה הלטינית, שם הוא פעיל באמצעות בנק DBLA, שבשליטת דיסקונט ניו יורק. הבנק קיים בעבר מגעים עם המיליארדר היהודי חיים גילינסקי, אך לאחר שזה לא קיבל אישור מהרגולטור לרכישת בנק אחר באורוגוואי, המגעים הוקפאו. הבנק עדכן בדוח האחרון כי הוא מקיים בימים אלה מגעים עם גורם חדש, שהגיעו לשלב בדיקת הנאותות.

אם יושלמו כל המהלכים, הרי שדיסקונט יישאר בפעילות בחו"ל רק עם דיסקונט ניו יורק, שהוא מקור רווח חשוב. רק לפני כשנה העמיד הבנק את דיסקונט ניו יורק על המדף והתכוון למכור אותו. כעת הכיוון הוא הפוך - למכור את שאר הפעילויות בחו"ל ולהישאר רק עם הבנק האמריקאי.