נעילה מעורבת באירופה; עלייה במדד ביטחון העסקים בגרמניה

מדד ה-IFO בגרמניה עלה לרמה של 104.7 נקודות ■ הבנק המרכזי האירופי הודיע ביום שישי כי ירכוש ניירות ערך מגובות נכסים ■ הבנק המרכזי הסיני חתך את הריביות לראשונה מאז 2012 ■ בורסות אסיה ננעלו בעליות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שבסוף השבוע הכריז הבנק המרכזי בסין על הפחתה מפתיעה בריביות במקביל להודעת הבנק המרכזי האירופי לפיה הוא מוציא לפועל מדיניות של הרחבה כמותית ורוכש ניירות ערך מגובות נכסים.

ביום שישי ננעלו המדדים המובילים ביבשת בעליות חדות לאחר שכאמור הבנק המרכזי האירופי הכריז על התחלת רכישות ני"ע היום בחשבון הטוויטר שלו. מדובר בתחילת יישום התוכנית עליה הכריז דרגי באוקטובר, על מנת להאיץ את קצב הצמיחה בגוש האירו. מדובר למעשה בהרחבה של רכישות ני"ע מגובי הנכסים (ABS) שמבצע הבנק המרכזי זה תקופה ארוכה, אולם התזמון הוא כאמור האלמנט החשוב היום.

לאווירה האופטימית בשווקים התווספה הידיעה כי הבנק המרכזי של סין חותך את הריביות לראשונה מאז 2012. הבנק הודיע כי הוא מוריד את ריבית ההלוואה ב-40 נקודות בסיס ל-5.6%, ואת ריבית הפקדונות ב-25 נקודות בסיס ל-2.75%. אתמול דווח ב"רויטרס" כי הבנק המרכזי של סין ככל הנראה יחתוך פעם נוספת את הריביות.

האם רוסיה לקראת משבר כלכלי עצום? ההרפתקה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה וההסתבכות שלו עם המערב עלולה לדחוף את רוסיה למשבר כלכלי עמוק. כך עולה מניתוח של העיתון "אקונומיסט". רוסיה עמוסה בבעיות היום: מפעילים איסלאמיים בגבולותיה דרך המלחמה באוקראינה והסנקציות שהטיל עליה המערב וכלה במחיר הנפט שקרס בכ-30% מהשיא וצפויה לפגוע בהכנסות המדינה. יותר משני-שלישים מהיצוא הרוסי מקורו בענף האנרגיה (נפט וגז טבעי).

בגרמניה פורסם מדד ביטחון העסקים (IFO) שעלה בחודש נובמבר לראשונה מזה 7 חודשים. מדד ה-IFO רשם קריאה של 104.7 נקודות לעומת קריאה של 103 נקודות באוקטובר.

אופטימיות באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') בעליות, על רקע המגמה החיובית באירופה ובניו-יורק ביום שישי ולאחר חיתוך הריבית המפתיע ביום שישי בסין. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים ביציבות.

"המנהיגים שינו את הדעות שלהם", כך טען כלכלן בכיר המעורב בדיונים של בכירי ההנהגה בסין. להערכתו, הבנק המרכזי הסיני החליט לשנות את המדיניות שלו כלפי התמריצים הכלכליים וכעת פתוח יותר לגבי הורדות ריבית נוספות ולגבי האפשרות של הפחתה בדרישות ההון של הבנקים. עם זאת, בכירים בהנהגה הסינית עדיין מתנגדים להפחתות נוספות של הריביות מפני שהם חוששים שריביות נמוכות עלולות "לתדלק" בועות חוב ונדל"ן.

מניות הכרייה בלטו בעליות חדות. מניית BHP ביליטון רשמה עלייה חדה ומניית Fortescue Metals Group זינקה בכ-9%.

בסיאול בלטה מניית יונדאי מוטור בעלייה של 5%.