שיפור בתוצאות בנק לאומי: הרווח צמח לכ-677 מיליון שקל

הבנק הפריש ברבעון זה 476 מיליון שקל עקב החקירות בחו"ל ■ התשואה להון בנטרול השפעות החקירות בארה"ב והחברה לישראל עומדת על 12.4% ברבעון לעומת 12.1% ברבעון המקביל

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

שורה של אירועים חד-פעמיים השפיעו על דוחות בנק לאומי, ובשורה התחתונה הציג הבנק ברבעון השלישי רווח נקי של 688 מיליון שקל, עלייה של 22% לעומת הרבעון המקביל. הבנק סיים את הרבעון עם תשואה על ההון דו-ספרתית נאה של 10.2%.

הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, ממשיך לספוג הוצאות כבדות בגין החקירה של הרשויות האמריקאיות. לאומי הפריש בגין חקירה זו עוד 476 מיליון שקל, מה שמביא בסה"כ את הנזק מפרשה זו אל יותר מ-1.5 מיליארד שקל. בנק לאומי נחקר על-ידי הרשויות בארה"ב בגין חשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. בבנק מקווים לסיים עם הפרשה הזו עד סוף השנה, וכי יגובש הסדר אחד עם כל הרגולטורים בארה"ב בנושא זה.

בלאומי מעריכים בזהירות כי לפי האינדיקציות שיש להם, זו תהיה ההפרשה האחרונה בנושא. יחד עם זאת, לאור העובדה כי נכוו בעבר מהערכה שכזו, הם מסייגים בדוח ומציינים כי ייתכנו הפרשות משמעותיות נוספות בהמשך.

בצד החיובי בדוחות נהנה הבנק מתיק הנוסטרו שלו. לאומי רשם רווח של 330 מיליון שקל, בגין החזקתו בחברה לישראל. החברה לישראל רשמה רווח חשבונאי חריג, שנבע מהסדר החוב בצים.

נוסף על כך רשם לאומי רווח של 144 מיליון שקל כתוצאה ממכירת מניות בחברת מובילאיי, שהונפקה ברבעון האחרון, וכן רווח של קרוב ל-70 מיליון שקל ממכירת מניות באוצר התיישבות היהודים ובטאואר.

באשר לפעילות הבנקאית של הבנק, לאומי רשם צמיחה בתיק האשראי שלו, לאחר תקופה של דשדוש. תיק האשראי של הבנק עומד על קרוב ל-250 מיליארד שקל, צמיחה של 3.5% בתוך 12 חודשים. על צמיחת התיק מכביד קיטון משמעותי באשראי העסקי של הבנק, שירד בכ-5 מיליארד שקל בתוך שנה ל-57 מיליארד שקל.

מנגד מפנה הבנק, בדומה לבנקים אחרים, משאבים לצמיחה באשראי הקמעוני. למעשה, במהלך הרבעון השלישי גדל האשראי בבנק בסקטור זה בסכום נאה של 4 מיליארד שקל, מחצית מהגידול במשכנתאות ומחצית באשראי רגיל למשקי בית.

מוקד צמיחה נוסף של הבנק הוא באשראי המסחרי לעסקים בגודל בינוני. אשראי זה צמח בכ-2 מיליארד שקל בתוך שנה. למרות הצמיחה בתיק האשראי, הכנסות הריבית של הבנק ירדו בכ-2.4% לעומת הרבעון המקביל, וזאת בשל הירידה בריבית.

לאומי רשם ברבעון השלישי הפסדי אשראי של 56 מיליון שקל בלבד, המהווים שיעור הפרשה זניח לעומת היקף התיק. יחד עם זאת, ברבעון המקביל נהנה הבנק מהכנסות בסעיף זה בהיקף של 44 מיליון שקל. הבנק נהנה מגביית חוב שהופרש, מה שהביא לסך הפרשה נמוך. בסעיף ההפרשה הפרטנית רשם לאומי הכנסה של 60 מיליון שקל.

בבנק לאומי שמים דגש על ההתייעלות, ואומרים לסיים את שנת 2014 עם ירידה של כאלף עובדים במצבת כוח האדם. הוצאות השכר בבנק אמנם ירדו בכ-7% לעומת הרבעון המקביל, ל-1.24 מיליארד שקל. יחד עם זאת, מכיוון שלא צפויה עוד ירידה דרמטית בכמות העובדים, הרי שאם הבנק ירצה לשמור על רמת ההוצאות, או אף להפחית אותה, הוא יצטרך לעשות זאת באמצעות הסכם השכר החדש שהוא מנסה לגבש עם ועד העובדים בימים אלה. יחס ההוצאות-הכנסות של הבנק עדיין חלש, ועמד בסוף ספטמבר על 74.7%.