הרפורמה שתחסוך לכם רק 30 שקל בחודש

ארדן הפתיע את שוק התקשורת עם רפורמת השוק הסיטונאי, אלא שבתנאים שנקבעו לא ברור אם ישתלם לחברות חדשות להיכנס לשוק הקווי

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

ביום האחרון לכהונתו, החליט שר התקשורת היוצא גלעד ארדן על שורה של רפורמות שהותירו את שוק התקשורת פעור פה. אף אחד לא האמין שביום האחרון בתפקיד ארדן ישלים את הרפורמה בשוק התקשורת הקווית - שוק סיטונאי שמסדיר את השימוש של מתחרים בתשתיות בזק במחיר מפוקח - ויסגור נושא כאוב שהטיפול בו נסחב כבר ארבע שנים.

ובכל זאת, ארדן גמר את העניין, ונותרה רק השאלה האם בזק תערער על המדיניות ותצא נגדה במטרה להרוויח זמן, או שתשלים עם ההחלטה ותבלע את הצפרדע. משרד התקשורת, בשכל מבחינתו, דאג להבהיר לבזק שהתנגדות לרפורמה וניסיונות לטרפד אותה עשויים לעלות לה במחיר כואב של אי-אישור מיזוגים בתוך הקבוצה ומניעת המיזוג עם חברת yes.

החלטת ארדן בנושא השוק הסיטונאי הותירה את מחירי הגישה (התשלום החודשי לקו) ללא שינוי, אך העלתה את התשלום בגין שימושים (עלות למגה) בכ-20%. מאחר והמחירים שקבע משרד התקשורת בשימוע השני היו ממילא גבוליים, המתחרים סבורים שהעלאת מחיר השימוש מפחיתה באופן ניכר את כדאיות ההצטרפות לשוק הסיטונאי, במיוחד בכל הנוגע להצעת חבילות אינטרנט במהירות גבוהה והצעת שירותי טלוויזיה. הפגיעה בחבילות אינטרנט במהירות נמוכה - קטנה יותר לעומת השימוע השני.

לא לחינם משרד התקשורת בחר למסור בהודעה לתקשורת דוגמה מספרית שמראה שניתן לייצר הפחתת מחיר בחבילות אינטרנט נמוכות. אלא שחבילות שכאלה אינן רלוונטיות, לא לבזק ולהוט (שלא משווקות אותן יותר) וגם לא לספקים מתחרים בשוק הסיטונאי, שכן הן לא יפנו ללקוחות בשביל להציע להם חבילות במהירויות נמוכות (מי שמע על קמפיין למהירות נמוכה?).

בדוגמאות שפרסם משרד התקשורת יש לקחת בחשבון את העובדה שבבזק המחיר לא כולל את הספק ולכן בהשוואה אמיתית יש להוסיף למחירי בזק 30-40 שקל לחבילה. לטענת בזק ומשרד התקשורת, כאן הפער מתחיל להיות כדאי וברור למתחרות משום שאצלן מרכיב ספק האינטרנט הוא נמוך בהרבה ובעצם מובנה במחיר. אם תרצו, זה החיסכון שיגיע לאזרח כתוצאה מהרפורמה.

משימה בלתי אפשרית למתחרים

אבל עדיין, הרפורמה לא עושה חיים קלים לספקים המתחרים. בשל האיסור שקיים על בזק להציע חבילות בהנחה, בזק זולה מהוט באופן יחסי במוצרים בדידים, בעוד שהוט זולה יותר בחבילות שירותים. מאחר וספק בשוק הסיטונאי יצטרך להציע הנחה משמעותית ללקוח כדי להעבירו מהספקים הקיימים, הוא ייאלץ להציע מוצר אינטרנט בדיד במחיר נמוך מבזק, וחבילות שירותים במחיר נמוכים מהוט. במחירי השוק הסיטונאי החדשים, משימה זו כמעט בלתי אפשרית.

לעלות הסיטונאית צריך להוסיף כ-30% עלויות עקיפות (שירות, תמיכה, הרכשת לקוח וכו'). בחבילות שיש בהן טלפון צריך להוסיף לעלות גם את ציוד הקצה (מתאם השיחות) ועלות טכנאי, ששניהם מסתכמים בכ-400 שקל. כפועל יוצא, למרות המחיר הנמוך של הדקה הסיטונאית, לא בכל המקרים יהיה כדאי לחברה לספק ללקוח גם טלפוניה (החזר השקעה של 400 שקל בטלפון נייח של לקוח פרטי הוא עניין לא טריוויאלי).

לכך יש להוסיף את מבצע השדרוג חינם של בזק למהירויות גבוהות. בזק הודיעה לאחרונה על מבצע שבו כל לקוח שגלש במהירות 40 מגה מקבל חינם שדרוג ל-100 מגה. מי שגלש במהירות נמוכה מ-40 מגה שודרג אוטומטית ל-40. המהלך יצר סיטואציה חדשה בשוק, שיש להבין אותה היטב על רקע השוק הסיטונאי. בזק, למעשה, קיבעה בתודעה הציבורית את מהירות ה-100 מגה כסטנדרט, והקשתה בכך על מתחרים להיכנס לשוק. בזק דחפה בעצם את המתחרים למהירויות הגבוהות על ידי כך שיצרה ביקוש סמוי לקצב גלישה שמשתלם פחות למתחרים החדשים בגלל מדיניות התמחור של השוק הסיטונאי, שמפרידה בין התשלום לקו הגישה לבין רכישת הקיבולת.

לכן, המתחרים צודקים כאשר הם אומרים שמהירות נמוכה כבר לא מעניינת את השוק, כי מי ירצה לוותר על בזק שנותנת 100 מגה במחיר נמוך, לטובת חבילת שירותים ממתחרה שכוללת מהירות נמוכה יותר?

המתחרים טוענים עוד, שככל שהמהירות גדולה יותר, השימושים של הלקוחות גדולים יותר, ולכן במהירות הגבוהה הם יצטרכו לשלם יותר לבזק עבור שימוש ברשת שלה. הטענה הזו נדחתה על ידי משרד התקשורת ובזק. עמדת משרד התקשורת היא שמהירות גבוהה אינה בהכרח מובילה להגברת השימושים. כולם מסכימים שיש גידול בשימושים, אבל גידול שהוא יחסית נמוך ולא בהכרח משמעותי.

עבור סלקום או פרטנר הרפורמה יכולה להשפיע יותר בגלל הטלוויזיה על גבי האינטרנט. טלוויזיה אינטרנטית מובילה להגדלת השימושים בצורה משמעותית, ללא קשר למהירות. כשיש בבית 2-3 טלוויזיות שמחוברות לאינטרנט, השימוש ילך ויגדל באופן ברור. אז אם מדובר בגלישה רגילה של משפחה, סביר שאין בעיה במודל של משרד התקשורת, אבל במודל של טלוויזיה יש סיכוי סביר שהבעיה תחריף.

רפורמה וקוץ בה
 רפורמה וקוץ בה