כלל ביטוח מדווחת על רווח של 321 מ' ש' מתחילת השנה

זאת, למרות הפרשות של 315 מ' ש' עקב הריבית ■ איזי כהן, מנכ"ל קבוצת הביטוח: "כשנראה שינוי בריבית, הכול יעבוד אחרת. הריבית הנמוכה גורמת כיום נזק לחברה, ולמעשה לכל השוק"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

קבוצת כלל ביטוח פתחה היום (ב') את עונת הדיווחים של קבוצות הביטוח הגדולות. לאחר הפרשות גדולות של 315 מיליון שקל ברוטו, שביצעה הקבוצה בשל סביבת הריבית הנמוכה, לצד הפרשות חד-פעמיות נוספות, מציגה כלל ביטוח רווח כולל של 321 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה (ירידה של כ-21%).

"אלו הפרשות טכניות במהותן, בשל סביבת הריבית הנמוכה. כשנראה שינוי בריבית, הכול יעבוד אחרת. הריבית הנמוכה גורמת כיום נזק לחברה, ולמעשה לכל השוק", אמר מנכ"ל כלל ביטוח, איזי כהן, שהוסיף: "אנו חושבים שהריבית תחל לעלות מהמחצית השנייה של 2015 ולקראת סוף השנה הבאה, וכשזה יקרה נשחרר את הרזרבות הללו".

ההשפעה הישירה של הריביות הנמוכות על תוצאות כלל ביטוח הסתכמה כאמור בכ-315 מיליון שקל לפני מס מתחילת השנה (כ-195 מיליון שקל לאחר מס), וכ-101 מיליון שקל לפני מס ברבעון השלישי לבדו (כ-63 מיליון שקל נטו). מרבית ההשפעה נרשמה בעסקי ביטוח החיים. הריבית הנמוכה גורמת לשינוי שיעורי ההיוון, באופן שמצריך הגדלה של העתודות בגין ההתחייבויות למבוטחים; תופעה דומה צפויה גם בדוחות יתר קבוצות הביטוח.

בנוסף, כלל ביטוח רשמה בדוחותיה הפסד חד-פעמי של כ-38 מיליון שקל מהחברה-הבת כלל פיננסים - כ-20 מיליון שקל מפדיון האג"ח שלה, וכ-17 מיליון שקל משיערוך אג"ח אלון דלק שהחזיקה. מנגד, לכלל ביטוח היה השנה גם רווח חד-פעמי נאה - מהחזקותיה במובילאיי וממכירת בניין מטה החברה.

הפסד בביטוח חיים, שיפור בפנסיה

הרווח הנקי של החברה מתחילת השנה עמד על 143 מיליון שקל (ירידה של 61%). ברבעון השלישי הציגה כלל ביטוח רווח כולל של כ-70 מיליון שקל, ירידה של כ- 57%; ובשורה התחתונה רשמה הפסד של כ-15 מיליון שקל.

כלל הציגה הפסד בעסקי ביטוח החיים הן ברבעון והן מתחילת השנה, בעיקר בשל השפעות הריבית הנמוכה. מנגד, בתחום הפנסיה נרשם שיפור נאה בתוצאות, ובגמל היה קיטון בהכנסות וברווח.

במגזר הביטוח כללי נרשמו ירידה בהכנסות מפרמיות וגידול ברווח לפני מס - הרווח הכולל לפני מס במגזר זה צמח בכ-46%, לכ-205 מיליון שקל. בחטיבת ביטוחי הבריאות נרשמו יציבות בפרמיות וגידול דו-ספרתי ברווח לפני מס, ברבעון ומתחילת שנה.

כהן אמר עוד, כי "כלל ביטוח ממשיכה להשביח עצמה תוך עלייה ברווחי החיתום שלה, וזאת במיוחד בסביבת ריבית נמוכה ואי-ודאות ברווחי השקעה בשוק הון לא יציב. החברה ממשיכה לצמוח בענפי הפרט, תוך טיוב ויציאה מעסקי קולקטיבים וביטוחי חבויות שאינם רווחיים.

"לאחר כשנתיים, שבהן ייצבנו את המבנה הארגוני והעסקי של החברה, אנו ערוכים לקראת האתגרים הצפויים לנו, ובעיקרן התרחבות בעסקי הליבה, תוך השבחה מתמדת של הרווחיות ויצירת ערך לבעלי המניות".

דני נוה, יו"ר כלל החזקות, מסר, כי "כלל ביטוח צומחת עסקית, לאחר שנפרדה מפעילויות הפסדיות. מבנה ההון של כלל התחזק משמעותית ושיעור החוב שלה קטן".

תוצאות כלל ביטוח ב-2014
 תוצאות כלל ביטוח ב-2014