נעילה מעורבת בבורסה; אפריקה זינקה 8.4%, בזק 3.4%

החברה לישראל, גזית גלוב ואל-על פרסמו דוחות ■ עליות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ הריבית נותרה ללא שינוי

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

יום המסחר (ג') בבורסה של תל אביב נחתם במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 סיימו בעלייה של עד כ-0.2% ואילו מדד ת"א 75 ננעל בירידה. זאת ברקע עליות שחתמו את המסחר באסיה, עליות באירופה ובוול סטריט, לאחר נתוני הצמיחה החיוביים שפורסמו לפני המסחר.

ארגון ה-OECD צופה צמיחה של 3% בשנת 2015 בכלכלת ישראל ו-3.5% בשנת 2016, לאחר צמיחה חלשה השנה. כך עולה מתחזית מעודכנת של הארגון. לפי כלכלני הארגון, צמיחה בקצב של 3%-3.5% אמורה להספיק כדי להימנע מעלייה באבטלה.

ובארה"ב, פורסמה היום לפני פתיחת המסחר קריאת התמ"ג השנייה לרבעון השלישי של השנה, שהצביעה על צמיחה בקצב שנתי של 3.9%, מעל התחזיות המוקדמות שעמדו על קצב צמיחה של 3.3% ולאחר שהקריאה הראשונה הצביעה על קצב צמיחה של 3.5%.

נזכיר כי אתמול החליטו בבנק ישראל להותיר את הריבית לחודש דצמבר ללא שינוי. מהודעת הריבית ניכר כי בנק ישראל לא מתרגש מהירידה ב-0.4% בתמ"ג ברבעון השלישי בגלל מבצע "צוק איתן": "הצמיחה השלילית בתוצר הינה תוצאה של מבצע 'צוק איתן", ששיקפה בעיקר ירידה חדה בהשקעות והמשך ירידה ביצוא, בעוד שבצריכה הפרטית נמשכה הצמיחה. האינדיקטורים שנוספו לאחר מבצע 'צוק איתן', אודות יצוא הסחורות, היצור התעשייתי, פדיון המסחר והשירותים, וגביית המיסים העקיפים, מלמדים על התאוששות בפעילות, אל רמת הצמיחה המתונה ששררה ערב המבצע". במילים אחרות, בבנק ישראל מזהים כי המשק חוזר לצמוח בקצב שנתי של כ-2.5%.

הבנק מתייחס גם לשוק האג"ח הקונצרניות על רקע הנפילות ביומיים האחרונים וממשיך להזהיר שהמרווחים מול האג"ח הממשלתיות קטנים מדי, כלומר שמחירי האג"ח הקונצרניות עדיין גבוהים: "המרווחים בשוק אג"ח חברות נשארו ברמה נמוכה".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית כי "הפיחות החד של השקל מול הסל יחד עם השיפור בחודשיים האחרונים בייצור התעשייתי ונתוני התעסוקה החזקים, מפחיתים את הסיכוי לשינוי בריבית בנק ישראל גם בחודש הבא. יחד עם זאת, להערכתנו, היות ועדיין השקל חזק במונחים ריאליים היסטוריים מול סל המטבעות, למרות הפיחות של השבועות האחרונים, בנק ישראל ימשיך ויפעל בחודשים הקרובים בשוק המט"ח, על מנת לשמר ואף להעצים את הפיחות, שבתורו יתרום לעלייה בציפיות לאינפלציה (כמו גם באינפלציה בפועל) ויביא לשיפור היצוא ב-2015".

זינוק ברווחי החברה לישראל

מניות נייס , פרוטליקס ואיזיצ'יפ סיימו בעליות על רקע פערים חיוביים מול ניו יורק.

עונת הדוחות נמשכת. אל על דיווחה היום כי הרווח ברבעון השלישי הסתכם בכ-10.1 מיליון דולר, לעומת כ-57.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2013 - ירידה של כ-82%.

החברה לישראל דיווחה היום כי רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של כ-719 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של כ-84 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

גזית גלוב דיווחה היום כי ה-FFO גדל ברבעון בכ-2% והסתכם בכ-150 מיליון שקל לעומת כ-147 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אפריקה מזנקת. יאיר שני, מנהל ההשקעות הראשי באי.בי.אי קרנות נאמנות, אומר בראיון ל"גלובס" כי "אפריקה ישראל היא כבר הזדמנות. הצומת הראשון שבו אפריקה תיאלץ להתמודד עם שירות החוב שלה הוא במאי 2017, כלומר יש זמן. בנוסף, חצי מהשווי של החברה נשען על פעילות בישראל ובארה"ב, ולכן לדעתי יש פה הגזמה".

רשת ויקטורי דיווחה היום על הכנסות שיא וזינוק ברווחי הרבעון השלישי. ההכנסות עלו ב-37% לשיא של 246 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-6.2 מיליון שקל אחרי עלייה של 29%.

הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי , פרסמו אתמול את דוחותיהם לרבעון השלישי של 2014. זאת לאחר שדיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי פרסמו את התוצאות כבר בשבוע שעבר. בנק הפועלים דיווח על עלייה של 13.3% ברווח הנקי לכ-740 מיליון שקל לעומת כ-653 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנק לאומי דיווח על גידול של כ-22% ברווח הנקי לכ-677 מיליון שקל ברבעון לעומת כ-555 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אתמול דיווחנו כי ההליכים לפיטוריהם של 144 עובדים מחברת תרכובות ברום שמקבוצת כיל בוטלו והנהלת החברה ונציגי העובדים יחדשו את המו"מ לקראת יישום תכנית ההתייעלות בחברה. במקביל להקפאת הפיטורים, ועד עובדי תרכובת ברום, בראשות אבנר בן סניור הודיע כי העיצומים שפתח בעקבות זימון העובדים לשימוע לפני פיטורים - יופסקו.