נעילה חיובית בבורסות אירופה לאחר פרסום נתוני מאקרו

יציבות בוול סטריט ■ הכלכלה הגרמנית צמחה בקצב שנתי מזערי של 0.1% בלבד ■ בארה"ב הקריאה השנייה של התמ"ג ברבעון השלישי הצביעה על צמיחה בקצב שנתי של 3.9%, מעל התחזיות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מגמה חיובית נרשמה היום (ג') בבורסות אירופה לאחר פרסום נתוני מאקרו בגרמניה וארה"ב. בוול סטריט המדדים המובילים נסחרים ביציבות עם נטייה לעליות.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "'זהו הכרח להעלות את האינפלציה חזרה ליעדה, בהקדם האפשרי וללא עיכובים' - זה המשפט שאמר נגיד הבנק המרכזי בגוש האירו, מריו דראגי, בנאומו ביום שישי האחרון. התבטאות המעידה על שהגישה של הבנק המרכזי באירופה קרובה יותר לגישה היפנית בכל הנוגע להרחבת המדיניות המרחיבה, כנראה גם באמצעות רכישה מסיבית יותר של נכסים, אולי גם אג"ח ממשלתיות. אמנם מדיניות מוניטרית לא יכולה לפתור את הבעיות הבסיסיות באירופה, אך אירו חלש יותר יוכל להקל על חלק מהמדינות בזמן שהן מנסות להתמודד עם אותן הבעיות. יחד עם זאת, בניגוד לבנק המרכזי ביפן, באירופה עד כה, הבנק המרכזי בעיקר מדבר. נראה שהנגיד האירופאי מכין את הקרקע לפעולה כנראה במהלך הרבעון הראשון של 2015. בתגובה להכרזה נרשמה היחלשות חדה בשער האירו מול הדולר. אנו סבורים, שהאירו צפוי להמשיך ולהיחלש".

בתחום המאקרו, בארה"ב פורסם היום נתון מעודכן לתמ"ג ברבעון השלישי של השנה, שהצביע על קצב צמיחה שנתי של 3.9%, בעוד התחזיות בשוק עמדו על קצב צמיחה שנתי של 3.3% ולאחר שהקריאה הקודמת הצביעה כל כך שהכלכלה האמריקאית צמחה בקצב של 3.5%.

בגרמניה, לעומת זאת, קריאת התמ"ג האחרונה לרבעון השלישי הצביעה על קצב צמיחה מזערי של 0.1% (שנתי). בהתאם לתחזיות.

יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו, מציין כי המסחר בשוקי המטבע מתאפיין בפעילות סוף החודש הקלנדרי כאשר רבים ממתינים לפרסום נתוני התמ"ג היום בגרמניה ובארה"ב כסמן למגמה השלטת. בארה"ב צפויים להתפרסם היום מדד מחירי בתים לחודש ספטמבר הצפוי להורות על התמתנות בקצב עליות המחירים לצד מדד אמון הצרכנים הממשיך לנסוק.

עליות שערים נרשמו היום בבורסות של מזרח אסיה. זאת לאחר שבוול סטריט הסתיים המסחר בעליות אמש.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ב') בעליות, על רקע צעדי הבנקים המרכזיים, כמו גם תקוות המשקיעים כי עונת הקניות לחגים שבפתח תתמרץ את הכלכלה.

שלמה קופר, אנליסט ראשי "מגמות" מציין כי "מתחילת השנה מדד ה- S&P 500 לא רשם ירידות של יותר מ-3 ימים ברציפות. כמה זה נדיר? ובכן, מאז 1928 לא היתה שנה אחת כזו. אם הדובים לא מתכננים מזימה ב-26 ימי המסחר שנותרו עד לסוף השנה, שנת 2014 תוכל לרדת לספרים עם שיא היסטורי נוסף".

הגורמים המרכזיים לאווירה האופטימית בשווקים קשורים להודעות של הבנקים המרכזיים באירופה ובסין. הבנק המרכזי האירופי הכריז על התחלת רכישות ני"ע ביום שישי בחשבון הטוויטר שלו. מדובר בתחילת יישום התוכנית עליה הכריז דרגי באוקטובר, על מנת להאיץ את קצב הצמיחה בגוש האירו. מדובר למעשה בהרחבה של רכישות ני"ע מגובי הנכסים (ABS) שמבצע הבנק המרכזי זה תקופה ארוכה, אולם התזמון הוא כאמור האלמנט החשוב היום.

במקביל, הבנק המרכזי הסיני הודיע כי לראשונה מאז 2012 הוא מוריד את ריבית ההלוואה ב-40 נקודות בסיס ל-5.6%, ואת ריבית הפקדונות ב-25 נקודות בסיס ל-2.75%. אתמול דווח ב"רויטרס" כי הבנק המרכזי של סין ככל הנראה יחתוך פעם נוספת את הריביות.

קופר מציין בהקשר זה כי "אם יש כאן שיעור ללמוד הרי שהוא כאשר האינפלציה איננה בעיה והכלכלה היא הבעיה, הבנקים המרכזיים יפעילו את הכלים הכבדים המוניטריים. הדבר היחיד שהדובים בשוק המעיטו בערכו הוא הרצון הבלתי מתפשר של בנקים מרכזיים מסביב לעולם להוציא לפועל תוכניות תמריצים".

בטוקיו זינקה מניית סוני בכ-5% לאחר שהחברה הודיעה כי היא צופה זינוק של כ-68% ברווחי חטיבת מוצרי האלקטרוניקה שלה ב-3 השנים הקרובות.

בסיאול איבדה סמסונג אלקטרוניקס כ-2% על רקע דיווחים בנוגע לפיטורים אפשריים של מנכ"ל החברה.