החברה לישראל: קורוס הפסידה 95 מ' ד' ברבעון השלישי

‎‎רגע לפני הפיצול: הסדר החוב בצים הוביל את החברה לישראל לרווח של 719 מיליון דולר ברבעון השלישי‏

‎‎החברה לישראל , חברת ההחזקות שבשליטת עידן עופר, הולכת ומתקרבת להשלמת המהלך האסטרטגי לפיצולה, ובינתיים היא מציגה ברבעון השלישי של 2014 רווחים חשבונאיים גבוהים, בזכות הסדר החוב המונומנטלי בצים, שהביא לפרידתה ממרבית ההחזקה בחברת הספנות המפסידה.‏

‏היום (ג') דיווחה החברה לישראל, כי סיימה את הרבעון השלישי של 2014 ברווח נקי של 719 מיליון דולר, בעיקר בזכות רווח (נטו) של 609 מיליון דולר מאיבוד השליטה בצים, ובסיוע רווחים גבוהים שהציגו החברות המוחזקות, כימיקלים לישראל (כיל) ואיי.סי פאואר ‏‏‏‎(ICP)‎‏.

‏הרווח החד-פעמי מהסדר החוב של צים גם העביר את החברה לישראל לרווח נקי של 637 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2014, וזאת לאחר הפסד עתק של 620 מיליון דולר בשנת 2013 כולה.

‏‏החברה לישראל זימנה היום את מחזיקי ארבע סדרות האג"ח שלה לאסיפות מיוחדות, שבהן יתבקשו לאשר לה להשלים את המהלך לפיצול חלק מהחזקותיה לחברה בת חדשה, קנון, שמניותיה יחולקו כדיבידנד בעין לבעלי המניות בחברה לישראל, ולאחר מכן יירשמו למסחר דואלי בבורסת ניו יורק ובבורסת תל אביב.‏

‏להערכת הנהלת החברה לישראל, המהלך אמור להסתיים עד סוף 2014, ולאחריו היא תמשיך להחזיק רק ב-49% ממניות כיל וב-37% ממניות בתי הזיקוק בחיפה (בזן). לקנון יועברו ההחזקות בצים (32%), באיי.סי פאואר (100%), בטאואר (33%), בקורוס (50%) ובאיי.סי גרין (100%).

‏במקביל, תקבל קנון 100 מיליון דולר כהשקעה בהון מהחברה לישראל, וכן קו אשראי של 200 מיליון דולר לתמיכה בחברות המוחזקות.‏

‏‎‎קנון תתבסס בעיקר על ‏ICP‏

‏‎‎ובחזרה לרבעון השלישי: כיל, פרת המזומנים של החברה לישראל, תרמה 94 מיליון דולר לרווח הרבעוני. בעוד שהרווח מבזן עמד על 5 מיליון דולר בלבד.

‏רווחיה של כיל אמורים להיות המקור העיקרי להחזר חובות (נטו) של כ-1 מיליארד דולר של החברה לישראל למחזיקי האג"ח ולבנקים, וכן לתשלומי הריבית בגינם (סך של 50-100 מיליון דולר בשנה).‏

‏לאחרונה רשמה החברה לישראל את מניות כיל למסחר בניו יורק, ובמסגרת זו הובילה עסקאות למכירת כ-6% מהון המניות של יצרנית הדשנים, בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר. ברבעון השלישי זקפה החברה תוספת של 147 מיליון דולר להון, וברבעון הבא ייזקפו 124 מיליון דולר נוספים.

‏‏קנון מצדה, תתבסס בתחילה בעיקר על חברת ‏ICP‏, שמפעילה תחנות כוח באמריקה הלטינית. החברה הציגה ברבעון השלישי צמיחה של 43% בהכנסות, ל-373 מיליון דולר, בזכות רכישתן בשנה האחרונה של תחנות כוח בניקרגואה, בג'מייקה, בגואטמלה ובקולומביה. הרווח נקי של חברה זו זינק ברבעון ל-130 מיליון דולר, לעומת 15 מיליון דולר ברבעון המקביל, בזכות רווח הון של 110 מיליון דולר, שנזקף למכירת ההחזקה בחברת החשמל הפרואנית אדחל.

‏‏אלא שכנגד פעילות זו, תידרש הנהלת קנון החדשה להתמודד עם הפסדיהן המתמשכים של קורוס (ראו מסגרת), צים, טאואר ואיי.סי גרין. צים סיימה את הרבעון השלישי עם ירידה של 5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ל-854 מיליון דולר, עקב סגירת קו הובלה מאסיה לצפון אירופה, ועם הפסד של 65 מיליון דולר.‏

‏‏איי.סי גרין, שטרם ראתה רווחים מהשקעתה בחברות בתחום האנרגיה הירוקה, רשומה במגזר אחרים יחד עם יצרנית השבבים טאואר. מגזר זה רשם ברבעון השלישי הפסד של 7 מיליון דולר, שמחציתו מיוחסת לטאואר, שסיימה את הרבעון בהפסד של 11 מיליון דולר.‏

‏‏בחודש שעבר הודיעה החברה לישראל על מינויו של אבישר פז כמנכ"ל החברה, ממועד השלמת הפיצול, במקום המנכ"ל הנוכחי, ניר גלעד. פז (57) מכהן כסמנכ"ל הכספים של החברה לישראל מאז שנת 2001, ומי שצפוי להחליפו בתפקיד זה הוא נתן ילובסקי, המשמש כיום כמנהל כספים בקבוצה.

‏בור של הפסדים: מיזם הרכב קורוס מכר רק 4,420 מכוניות מתחילת השנה

‏‎‎מאז הכישלון היקר של מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, מופנות מדי רבעון העיניים להשקעת הענק האחרת של החברה לישראל בתעשיית הרכב - קורוס, המיזם המשותף העוסק בפיתוח ובשיווק כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי.

‏קורוס השיקה בדצמבר אשתקד את הדגם הראשון שלה, וביוני הושק הדגם השני. מתחילת השנה מכרה החברה רק 4,420 רכבים, ו-1,880 מהם נמכרו ברבעון השלישי, והובילו להכנסות של 38 מיליון דולר. אלא שבניית המותג קורוס, הרחבת אמצעי ייצור, פיתוח דגמים חדשים וכן הצורך לפרוס רשת של סוכנויות מכירה (דילרים) ברחבי סין, גובים לפי שעה הפסדים כבדים מקורוס.‏

‏‏את הרבעון השלישי סיימה קורוס בהפסד גולמי של 13 מיליון דולר, ובהפסד נקי של 95 מיליון דולר, שהשלים הפסד עתק של 292 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2014.‏ במאזן קורוס צבור הפסד של 806 מיליון דולר.

‏קורוס מעריכה, כי תמשיך לצבור הפסדים תפעוליים ונקיים בכל רבעון, עד אשר יחלו מכירות משמעותיות של רכבים לסוכנים, ומהם ללקוחות הסופיים.

‏בינתיים, מציינת קורוס, בין הרבעון השני לשלישי לא נרשמה עלייה משמעותית בקצב מכירת הרכבים, בשל עיכוב בפריסת רשת הדילרים.‏

‏‏קורוס מציינת כי בסוף ספטמבר אישר הדירקטוריון שלה תוכנית עסקית חדשה לחמש שנים, ובה הופחתו התחזיות לכמות הרכבים הנמכרים ולהיקף ההשקעות ההכרחיות באמצעי ייצור. למרות זאת, קבע הדירקטוריון שלה, אין צורך להפחית את שווי הנכסים הבלתי מוחשיים במאזן, מאחר שמדובר ב"סכום בר-השבה".

‏לקורוס חוב בנקאי של כ-490 מיליון דולר שלגביו היא אינה עומדת בהתניות פיננסיות, הקשורות ליחס בין סך החוב לסך הנכסים, וליחס בין הנכסים השותפים להתחייבויות השוטפות (יחס נזילות). לפי שעה, הבנקים המממנים ויתרו על עמידה בהתניות אלו עד יוני 2017.

‏‏החברה לישראל מחזיקה במחצית ממניות קורוס, ובמחצית השנייה מחזיקה חברת צ'רי הסינית. עד כה השקיעה החברה לישראל כ-600 מיליון דולר בקורוס, אולם על רקע ההפסדים המתמשכים מחקה את עיקר השקעתה, ויתרתה רשומה כעת לפי שווי של 226 מיליון דולר בלבד.

‏‏‏החברה לישראל גם העמידה בעבר ערבויות בסכום כולל של 300 מיליון דולר לטובת השקעתה של צ'רי בקורוס, אולם בכוונתה לפעול לבטלן, ובמקומן להעמיד בחצי השנה הקרובה הלוואות בעלים נוספות לקורוס, בהיקף של 130 מיליון דולר.

‏קורוס מעריכה כי בתחילת 2015 תידרש ליטול הלוואה נוספת של 200 מיליון דולר, וכי הבנקים המממנים עשויים לדרוש ערבויות להלוואה מבעלי המניות. ‏‎‎‏