בדיקת "גלובס": 3 רובוטים שואבי אבק - מה כדאי לקנות?

לא מעט אנשים מאמצים היום בחום שואב אבק רובוטי לעזרה בניקיון הבית - וההיצע, בהתאם, גדל עם יותר ויותר חלופות במחיר מוזל ■ "גלובס" איתגר שלושה מהם ויצא לבדוק מי נותן תמורה למחיר, מי יחריד את שלוות הבית ומי פשוט לא יודע לנקות

רובוטי שואבי האבק הפכו בשנים האחרונות למוצר פופולרי מאוד; לכן היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לשוק מותגים מוכרים פחות במחירים נמוכים. אם רובוט של מותג מוכר כמו iRobot נמכר במחיר התחלתי של 1,500 שקל, הרי שאת הרובוטים מהמותגים הלא מוכרים, אפשר למצוא במחירים המתחילים ב-500 שקל.

רובוט הנמכר במאות שקלים בודדים נשמע כהזדמנות מצוינת לרכוש את טכנולוגיית שאיבת האבק, ההופכת את ניקיון הרצפה בבית לקלה מאוד. המבצעים שחלק מהחנויות מציעים לרובוטים מעלה את השאלה, עד כמה הרובוטים הללו מוצלחים והאם, אכן, יצליחו בסופו של דבר לנקות היטב את הבית? כדי לענות על השאלה הזו, בחן "גלובס" שלושה רובוטים של מותגים מוכרים פחות במחירים דומים: דגם SL51 של מותג סילבר ליין, הנמכר ב-500 שקל, דגם M-388RD של מותג Crown ב-600 שקל וספיידר M607 של מותג Dirt Devil הנמכר אף הוא ב-500 שקל.

תוצאות הבדיקה הפתיעו אותנו לטובה, אבל רק בדגם אחד - של חברת סילבר ליין. הסיבה לכך, היא התחושה שהרובוט דומה בטכנולוגיה שלו לזו של iRobot מלפני מספר שנים. הרובוט התמודד טוב עם מלאכת הניקוי, ואמנם לא היה חכם מאוד מבחינת שילוב חיישנים ללמידת ניקיון שטחי הבית, אבל עשה את העבודה ולא היה רועש מאוד.

לעומת זאת, דגם ה-M-388RD היה פשוט לא טוב. הוא אמנם הצליח לאסוף אבק ולנקות את החדר, אבל הוא היה רועש מאוד, עד כדי כך שהפריע לכל דיירי הבית; הוא גם נתקע לעתים קרובות בקירות ופשוט לא המשיך לנוע דקות ארוכות. גם דגם הספיידר הקומפקטי היה נראה בהתחלה כרובוט חמוד, אבל מהר מאוד מגלים שהוא מתקשה לשאוב את האבק ומדובר בעיקר בצעצוע.

Silver Line - SL51: יעיל ושקט יחסית

הפעלה: ה-SL51 של מותג סילבר ליין משווק על-ידי הייבואן בנדא מגנטיק. בחלק העליון שלו אפשר למצוא 3 כפתורי הפעלה: Auto לפעולת ניקיון רגילה, Spot השולחת את הרובוט לנקות אזור מסוים וכפתור Charge להבאת הרובוט לעמדת הטעינה. השלט הרחוק שהחברה בנתה מעוצב בצורה מוזרה מאוד, בצורה המזכירה עוגייה ענקית עם המון כפתורים וצג. העיצוב של השלט מצביע על כך שלא הייתה חשיבה רבה מדי בהנדסת האנוש שלו.

ניקיון: כאמור, התחושה שעלתה מהבדיקה היא שה-SL51 דומה יחסית לטכנולוגיית הניקוי של חברת iRobot מלפני מספר שנים. הניקיון התבצע בצורה טובה: אמנם קשה להגיד שהרובוט חכם, אבל הוא ינקה את הבית ולא יפריע יותר מדי בזמן העבודה. לרובוט יש מברשת אחת צדדית לניקוי פינות.

רעש: עבודת הרובוט אינה שקטה לגמרי, אבל הרעש שנוצר הוא בגבול הסביר.

סוללה: זמן העבודה של הרובוט עומד על כשעה (על-פי נתוני היצרן).

השורה התחתונה: ה-SL51 הפתיע אותנו לטובה. למרות מחירו הזול, הוא בסך הכל התמודד בצורה יפה עם ניקיון הבית.

Crown - M-388RD: רועש ונתקע ברהיטים

הפעלה: הפעלה של רובוט שואב אבק אמורה להיות פשוטה, אבל במותג Crown החליטו להיות יצירתיים. על-גבי הרובוט מופיעים 3 כפתורים עם האותיות L, M ו-S. מה כל כפתור עושה? על-גבי השלט הרחוק מופיעות המלים המלאות: Max, Spot ו-Clean. לא הצלחנו להבין למה L מסמל את Clean. בשביל לסבך עוד קצת את העניינים, לחיצה על כפתור M תשלח את הרובוט לנקות רק במשך חצי שעה לעומת כפתור L, שיגרום לרובוט לעבוד עד לסיום הסוללה.

ניקיון: ה-M-388 מנקה בסך הכל בצורה סבירה, הוא מצליח לאסוף את האבק, אבל במקרים מסוימים כמות אבק שנאספת נדבקת לצדי הרובוט ונגררת בבית. כמו כן, הרבה פעמים אבק נאגר בחלק התחתון של הרובוט ולא נשאב פנימה. מעצבי הרובוט גם יצרו לו בליטה בחלק העליון, בשביל שאפשר יהיה לסחוב אותו בקלות.

הבעיה שמדובר בגיבנת גבוהה מדי, שחוסמת במקרים מסוימים את הרובוט מלהיכנס מתחת לספות בבית. הרובוט גם נתקע כמעט כל רגע בחפצים בבית, מבלי שאף חיישן אומר לו כיצד לנווט. אחד הדברים המוזרים ביותר ברובוט הוא הנטייה להיתקע בקיר ופשוט לא לזוז זמן רב, ללא שום סיבה מיוחדת.

רעש: היבואן בארץ, חברת ניופאן, דאג לכתוב על הקופסא בעברית שמדובר ברובוט שקט במיוחד. לנו ממש לא ברור איך מי שהשתמש במוצר הזה הגיע למסקנה הזו. מדובר ברובוט רועש מאוד, שמפריע ליושבי הבית גם כשהוא נמצא בחדר אחר.

סוללה: זמן העבודה עומד על 45 דקות (על-פי נתוני היצרן).

השורה התחתונה: גם מפני שלא מדובר ברובוט הזול ביותר שבדקנו, התאכזבנו מאוד מהביצועים.

Dirt Devil - Spider M607: קומפקטי אבל לא חכם

הפעלה: הספיידר פשוט מאוד להפעלה: אין כפתורים בחלקו העליון אלא מתג צדדי עליו לוחצים והרובוט מתחיל לעבוד. לספיידר גם אין תחנת עגינה, כמו לדגמים האחרים שבדקנו, מה שאומר שלאחר שהוא מסיים את העבודה, צריך לחבר אותו עם כבל חשמל לטעינה. לא ממש נוח.

ניקיון: איכות השאיבה של הרובוט נמוכה מאוד והוא מתקשה לאסוף חתיכות אבק מרוכזות. מנגד, לספיידר יש שתי מברשות צד היודעות להגיע אזורים בעייתיים בבית, למשל פינות. הרובוט גם נמוך מאוד, מה שמאפשר לו לנקות גם מתחת לספות עם מרווחים צרים.

רעש: הספיידר שקט יחסית ולא מפריע בזמן העבודה שלו.

סוללה: זמן עבודה של שעה (על-פי נתוני היצרן).

השורה התחתונה: הספיידר לא ממש מוצלח, כי עוצמת השאיבה שלו חלשה.

iRobot סקובה 450: הספונג'ה כלולה

שואבי האבק של המותגים המוצלחים יותר בשוק, כמו iRobot או ניטו, עושים עבודה טובה בניקוי האבק מהרצפה בבית - אבל עדיין, יש צורך גם בשטיפה. חברת איי רובוט מציעה כבר מספר שנים את סדרת סקובה - רובוטים המיועדים לשטיפת הרצפה, אבל עד עכשיו איכות העבודה שלהם הייתה נמוכה מאוד. דגם סקובה 450 מצליח לשנות את התמונה הזו.

הפעלה: הפעלת הסקובה 450 פשוטה. היא דורשת מילוי הרובוט בנוזל ניקוי (באיי רובוט טוענים שאסור להשתמש בנוזל סבון, פרט לנוזל אותו הם מוכרים) וגם במים. לאחר מכן, צריך רק לבחור אם מדובר בחדר קטן או גדול בכפתור הממוקם בחלק העליון של הרובוט. יש גם קיר וירטואלי לסגירה של הרובוט לאזור ניקוי מסוים בבית.

ניקיון: הסקובה עובד בשלושה שלבים: בשלב ראשון הוא מבצע שאיבה קלה של האבק ומרטיב אותה תוך כדי כך. במקרה שהרצפה מלוכלת מאוד בשערות, צריך לטאטא את הרצפה או להפעיל רובוט שואב. בשלב השני הסקובה מקרצף את הרצפה ובשלב השלישי הוא מבצע שאיבה של המים הנותרים.

הבעיה בסקובה הוא הטיפול השוטף בו לאחר שטיפת הרצפה. המשתמש צריך להוציא את כל הלכלוך מתא האחסון, לשטוף אותו וגם לנקות את כל המברשות ואזורי השאיבה, לייבש וכמובן לזכור להטעין את הרובוט. לסקובה אין תחנת עגינה והדבר דורש שימוש בכבל מטען. בקיצור, לא מעט עבודה.

רעש: הסקובה 450 רועש וכנראה לא תרצו להיות איתו באותו חדר בזמן העבודה.

סוללה: זמן העבודה של הסקובה הוא נקודת התורפה של הרובוט (45 דקות). הסקובה יצליח לנקות כחדר וחצי עד שהאנרגיה של הסוללה תסתיים.

השורה התחתונה: סקובה 450 הוא בינתיים הפתרון הטוב ביותר שראינו לשטיפת הבית, למרות שיש לו חסרונות לא מעטים.