"נדחפנו לעולם התלת ממד בזכות חוכמת ההמונים"

יוסי בן שלום, יו"ר סימטרון שנמכרת ל-Systems 3D, מכר את החזקתו בחברה לפני שנה וחצי ו"פספס" אקזיט גבוה בהרבה, אבל לא תשמעו אותו מתחרט

יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי

לפני שנה וחצי ביצעה מפתחת התוכנות סימטרון שתי הנפקות משניות, ובעלת השליטה דאז, DBSI, ניצלה את ההזדמנות ומכרה את החזקותיה בחברה ברווח נאה. למרות זאת, יוסי בן-שלום מ-DBSI התבקש להישאר בתפקיד יו"ר החברה, תפקיד שהוא ממלא עד היום. וכך, שנה וחצי אחרי שמכר את ההחזקות במחיר של 5.25-6.25 דולר למניה, בן-שלום מלווה את החברה לאקזיט במחיר גבוה ב-44%-70% מזה שהוא עצמו קיבל. האם הוא לא מתחרט שלא חיכה עוד קצת? "ברור שהייתי מרוויח הרבה יותר, אבל אני אף פעם לא מסתכל אחורה - זו לא טקטיקה נבונה. ואני באמת שמח בשביל המשקיעים בסימטרון על העסקה", אומר היום בן-שלום ל"גלובס".

סימטרון, שבניהולו של דני הרן, מפתחת תוכנות לעיצוב מוצרים. אתמול (ב') דווח על מכירתה ל-3D Systems האמריקאית, יצרנית מדפסות תלת-ממד תמורת 97 מיליון דולר, פרמיה של 47.5% על מחיר המניה לפני הדיווח על העסקה. בתגובה, זינקה אתמול המניה ב-42.3% (אגב, כמו לא מעט חברות, סימטרון נמחקה ממסחר בת"א לפני כשנתיים, כך שהמשקיעים בישראל היו חשופים פחות לאקזיט הזה).

"מבחינתי מדובר בהצלחה, ואני שמח שתוך פרק זמן לא גדול, משקיעים שקנו מאיתנו הרוויחו יפה. בסך הכול, אין הרבה קרנות אמריקאיות שמשקיעות בחברות small cap ישראליות, ובסופו של דבר אתה חוזר תמיד לאותם אנשים. אם הם הרוויחו אחרי שקנו ממך - הם יקנו ממך שוב, וזה חשוב בעסק שלנו. אני שמח גם בשביל המנהלים והעובדים. יכולנו למכור לפרייבט אקוויטי, מישהו שבא כדי ללכת בהמשך, ופה יש להם אופק ארוך. 3D Systems אמרה שאין לה שום כוונה להוציא קניין רוחני מישראל, להפך, היא מתכננת להגדיל ולפתח. וחוץ מזה, הרווחנו יפה מאוד על ההשקעה שלנו בסימטרון, בטח לאור הרבה לילות שהיו לנו בתחילת הדרך שבהם חשבנו שנאבד את כל השקעתנו".

בן-שלום ושותפו ל-DBSI, ברק דותן, ליוו את סימטרון ב-12 השנים האחרונות, מאז שנכנסו אליה בהשקעה של כ-4.5 מיליון דולר בלבד. "לסימטרון היו אז הפסדים כבדים, היא עשתה כמה טעויות קשות בטכנולוגיה, אבל היא פעילה בשוק מאוד מסורתי שבו הלקוחות 'סובלים בשקט' ולא מחליפים אותך - לא כמו שוק התקשורת בו היינו עפים לכל הרוחות. נתנו לנו הזדמנות שנייה, החברה הצליחה לייצב את המוצר ולחזור בחזרה אחרי שכבר איבדנו חלק מהלקוחות, המכירות שלנו התכווצו ועברנו להפסד.

"עשינו Turnaround טכנולוגי ומיקוד שיווקי, התמקדנו בטריטוריות ובסוגי המוצר. אחר כך ביצענו שתי רכישות מוצלחות בחו"ל, ורכישת Gibbs מארה"ב ב-2008 הייתה מאוד מוצלחת".

סימטרון היא חברה ותיקה, שפעילה כבר משנת 1982 ונסחרת בוול סטריט מ-1996. בעבר היא הייתה חלק מקבוצת כלל מחשבים, זרוע המחשבים של כלל סחר, שהשליטה בה נרכשה על-ידי איש העסקים גד זאבי בשנת 1998. לאחר שזאבי פיצל את כלל מחשבים ומכר חלק מהחזקותיה, נותרה סימטרון ההחזקה המהותית הבודדת בחברה. אחרי כמה שנים לא מוצלחות בהשקעה בכלל מחשבים, זאבי החל לממש החזקות, וב-2002 מכר את השליטה בסימטרון לידי DBSI ופולאר השקעות.

בשנים שלאחר מכן בוצע רה-ארגון מעמיק בחברה והיא עברה לרווח. בהמשך בוצעו שתי רכישות, באיטליה ובארה"ב.

מתוך 300 עובדים, כ-100 בישראל

3D Systems, שרכשה באחרונה גם את סימביוניקס הישראלית, נסחרת בבורסת ניו יורק. למרות שבדרך כלל מניות של חברות שמודיעות על רכישה נוטות לרדת באותו יום מסחר, מניית 3D דווקא זינקה אתמול ב-6.7% לשווי חברה של 4.2 מיליארד דולר. אחת המתחרות הבולטות של 3D היא סטרטסיס, שפעילה אף היא בישראל מאז שרכשה לפני כשנתיים את אובג'ט. בן-שלום רואה בכך עוד פן חיובי לעסקה: "לשתי החברות הגדולות בתחום יש אחיזה בישראל, ויכול להיווצר מצב שישראל תהפוך למרכז ידע ומובילות עולמי בתחום התלת ממד, דבר שיביא להקמת עוד סטארט-אפים בתחום". נכון להיום, סימטרון מעסיקה כ-100 עובדים בישראל, מתוך כ-300 עובדים בסך הכול.

לאחר פניית 3D, סימטרון גיששה ופנתה לבחון אפשרויות נוספות, ואף קיבלה הצעות כאלה. לא נערך מכרז, אך בן-שלום מדגיש כי "ההצעה של 3D הייתה יותר טובה מכל הצעה אחרת, בכל היבט שהוא". סטרטסיס לא הייתה אחת מהמתעניינות.

יועצי סימטרון בעסקה היו פרומתאוס ייעוץ כלכלי, ומשרד עוה"ד המלווה היה מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל. מצד 3D ליוו את העסקה בנק ההשקעות Needham ומשרד Hunton & Williams וגורניצקי.

יש גם מי שלא מרוצה מהעסקה

בשנה-שנתיים האחרונות, תחום מדפסות התלת-ממד מצית את הדמיון של המשקיעים בוול סטריט. כבר היו מקרים שבהם דיווח שקושר חברה כלשהי לתחום הוביל לזינוק פתאומי במנייתה. גם סימטרון חוותה מקרה דומה בתחילת השנה, כשמנייתה עקפה את רף ה-10 דולר (לעומת 8.97 דולר בעסקה הנוכחית). "בשנתיים האחרונות התחלנו לעבוד על כניסה לעולם התוכנה לתחום התלת ממד, ויש אירוניה מסוימת בכך שבסופו של דבר חברה מובילה בתחום רכשה אותנו", אומר בן-שלום. "זה סיפור יפה, כי בהתחלה זה נראה כיוון כמעט בדיוני, אבל נדחפנו לכיוון הזה בזכות חוכמת ההמונים: שאלו אותנו אם אנחנו מפתחים תוכנה לתחום, אז התחלנו לבדוק וראינו שיש לנו מה לעשות שם ושסוג הלקוחות דומה לשלנו. בסוף זה נגמר ב-happy end עם 3D".

עם זאת, אירוניה מסוימת אחרת שנובעת מכך היא העובדה שבגלל השיא במניה בפברואר האחרון, יש מי שסבור שהעסקה הנוכחית בעייתית. משרד עו"ד מארה"ב, Harwood Feffer, מיהר לפרסם אתמול דיווח לפיו הוא בוחן האם דירקטוריון סימטרון ממלא את חובת הנאמנות שלו למיקסום ערך החברה, וקבלת תמורה הוגנת ומלאה לבעלי מניותיה. עוה"ד קוראים לבעלי מניות בחברה לפנות אליהם בנושא. בן-שלום לא מתרגש מכך: "היה 'ספייק' במניה והיא הייתה במחיר הזה מעט מאוד זמן. יש משרדי עו"ד שמדברים כאלה הם חיים, ואני לא רוצה להגיד את דעתי בנושא".

- אחרי מימוש המניות נשארת בסימטרון. עם השלמת הרכישה תעזוב?

"כן, ל-3D אין צורך בי, ומבחינתי זהו סיום תקופה. ברמה האישית, אחרי 12 שנה של התעסקות בתחום עם רמת ידע והיכרות גבוהה מאוד, יוצא שיום אחד כל הידע הזה נהיה חסר ערך, ואז צריך להתחיל משהו חדש. זה הופך את החיים למעניינים".