הבורסה תתעורר? פורסמה הצעה לשינוי מבנה הבורסה

פרופ' שמואל האוזר: "שינוי מבנה הבורסה הוא צעד ראשון לחיזוק מעמדה של הבורסה כמשאב לאומי ואולי אף הפיכתה למרכז פיננסי בינלאומי. שינוי מבנה הבעלות הוא תנאי הכרחי לפיתוח הבורסה"

שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

הפרטת הבורסה בתל אביב מתקרבת? רשות ני"ע פרסמה היום הצעה לתיקון חוק ניירות ערך לשינוי מבנה הבורסה. זאת במסגרת התוכנית שעליה הצהיר בעבר יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, שלפיה יש להפוך את הבורסה מחברה פרטית שלא למטרות רווח לתאגיד למטרות רווח. הצעת החוק, שאותה פרסמה היום הרשות להערות הציבור, נועדה להניח את התשתית החוקית לשינוי מבני של הבורסה.

יו"ר הרשות אמר היום, כי "שינוי מבנה הבורסה הוא צעד ראשון לחיזוק מעמדה של הבורסה כמשאב לאומי, ואולי אף הפיכתה למרכז פיננסי בינלאומי. שינוי מבנה הבעלות הוא תנאי הכרחי לפיתוח הבורסה, שמאפשר גיוס הון להשקעה בבורסה עצמה, הגברת היעילות התפעולית והמסחר, הפרדה בין בעלות וחברות ושיתופי פעולה עם בורסות נוספות".

כיום, זכויות ההצבעה בבורסה מתחלקות שווה בשווה בין חברי הבורסה - בנקים וברוקרים. בפועל, חברי דירקטוריון הבורסה הם נושאי משרה בגופים אלה, שהבורסה מפקחת עליהם, מה שאפשר להנהלת הבורסה חופש פעולה כמעט בלתי מוגבל. כעת מעוניינים ברשות לתקן את העיוות, ולאפשר שינוי שלפיו בעלי המניות בבורסה יחזיקו בזכויות הצבעה ובזכויות הוניות בהתאם לחלוקה שתוחלט על דעתם.

היוזמה לשינוי מבנה הבורסה נמצאת על השולחן כבר תקופה ארוכה. באפריל האחרון הגישה הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה את מסקנותיה ליו"ר הרשות, שהקים אותה כשנה קודם לכן. הפרטת הבורסה, שבראשה עומדים כיום המנכ"ל יוסי ביינארט והיו"ר אמנון נויבך, הייתה בראש רשימת הפתרונות שהציעה הוועדה לטיפול בירידה החדה במחזורי המסחר (50% מאז 2007 ועד 2013) ובקיטון המתמשך במספר החברות הציבוריות.

ממסקנות הוועדה עלה, כי בורסות בעולם, אשר זנחו את המודל של שותפות במבנה של קואופרטיב, ועברו למודל של תאגיד הפועל למטרת רווח, הצליחו לשפר פרמטרים חשובים בפעילותן. בין היתר מדובר על שקיפות וממשל תאגידי, אטרקטיביות, יעילות, סחירות, נגישות להון ושיתופי פעולה עם בורסות אחרות ועם משקיעים.

הוועדה הציעה לעבור ממבנה של שותפות למבנה של תאגיד למטרות רווח, כדי לנתק ככל האפשר בין הבעלות לבין החברות עצמן, תוך מזעור ניגודי העניינים בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של כל הפעילים בבורסה. פתרון זה הוצג על-ידי האוזר חודשים רבים קודם לכן, והוועדה הציעה ליישם מהר ככל האפשר, בטענה כי הדבר "יגביר את האטרקטיביות והתחרותיות של הבורסה בסביבה המקומית והגלובלית".