טירוף הבלאק פריידיי: אלה ההנחות שתקבלו על מגוון מוצרים

רגע אחרי קדחת המכירות מהאתרים הסיניים ורגע לפני מכירות סוף השנה, זוכים השנה הישראלים למבול של מבצעים במסגרת הבלאק פריידיי ■ מה משתלם לקנות, איפה ההנחות לא ממש שוות, והאם בכלל כדאי להשתתף בטירוף

קניות ביום  שישי השחור / צילום: רויטרס
קניות ביום שישי השחור / צילום: רויטרס

בארה"ב כולם דרוכים: בחנויות כבר הכריזו על הנחות של 50%-80% במכירות הבלאק פרידיי, בעמודי האינסטגרם של רשתות ומותגים בינלאומיים מציעים לעוקבים קופוני הטבה למימוש בימי המכירה ועוד.

גם בביצה המקומית שלנו מנסים ללכוד את תשומת לב הקונים עם הנחות בחנויות המקוונות והפיזיות. בחלק מהם, ההנחה עדיין נשמרת בסוד (גאפ ובאג לדוגמה), באחרים מובטחת הנחה שתאמיר עד ל-70% (לפעמים כי מדובר על פריטים מתצוגה), ובאתרים נוספים מסתפקים בהנחות סמליות בנוסח חצי מחיר על פריט שני או 20%.

כאן נזכיר כי אחרי שייעלמו הכותרות של בלאק פריידיי, סייבר מאנדי ושאר ירקות, יוענקו הנחות תחת כותרות אחרות - זאת עד לתחילת מכירות סוף העונה שנמצאות ממש מעבר לפינה. באתרי האינטרנט הישראלים המשווקים פריטי אופנה יוענקו ההנחות המשתלמות ביותר, דוגמת 50% הנחה גורפת ויותר.

הישראלים, מספרים בחברת PayPal, הצטרפו למשחק, ומדי שנה נרשם זינוק בקניות המקוונות במסגרת ימי הקניות הללו ואחרים. "בשנה שעברה ראינו זינוק של למעלה מ-100% בקניות מקוונות במובייל במסגרת מבצעי נובמבר", אומר אפי דהן, מנהל אזור ישראל ואפריקה בחברה, "ואנו צופים שגם השנה יהיה גידול משמעותי".

חגיגות "יום שישי השחור" הן מסורת אמריקנית המתקיימת מדי שנה ביום שישי שלאחר חג ההודיה - ומשמשות יריית פתיחה של עונת המכירות לקראת חג המולד, זו שבה מתחלפים המבצעים בזה אחר זה לפני כל חג ולאחריו, עם חיסול העודפים. וההכנסות מגיעות לעשרות מיליארדי דולרים בכל שנה.

ומה בארץ? קשה להתעלם מהגידול החד במספר החנויות הישראליות שמציעות השנה הנחות. אם בעבר הרימו את הכפפה בעיקר חנויות טכנולוגיה למיניהן, השנה תפס תאוצה תחום האופנה. נראה כי גם כאן, הבשלות של החנויות הגיעה בעקבות הצרכן הישראלי: ההבנה שזה מחפש את מבוקשו בשדות זרים, ושידיו כבר מונחות ממילא על המקלדת בחיפוש אחר הסייל הבא - לא מותירה להן יותר מדי ברירות. וכך, באיחור לא אופנתי, נכנסות גם הן לתמונה ומציעות את מרכולתן, גם אם לא באותו היקף או עומק של הנחות.

אם לפני שנים בודדות הייתה רשת באג הראשונה וכמעט היחידה שהציעה מבצעים לרגל יום שישי השחור, ואף נדרשה לחנך את הצרכנים ולהכיר להם את המושג הזה, השנה מבחר החנויות והענפים רב. כבר שבועיים שאפשר לראות פרסומות עם רקע שחור המסמל את הבלאק פריידי, לפעמים ללא מילים המקשרות לאותו אירוע. מנהלי השיווק ברשתות יוצאים מהנחה שהישראלים לא רק שמעו על הבלאק פריידיי בארה"ב, אלא גם רוצים ליהנות ממנו בארץ.

אולם אימוץ דפוסי הרכישה האלה אינו בהכרח מעיד על האופן שבו מצטרפות החנויות המקומיות לחגיגה. טיב ההנחות אינו תמיד מספק את הסחורה - ובאתרים רבים ההיצע עדיין נקודתי, קטן או לא בהכרח משתלם. לא פלא שהישראלים הרוכשים באינטרנט מבצעים נתח רציני מן הרכישות דווקא באתרים זרים.

בדיקת חלק מהמבצעים בתחום האלקטרוניקה מגלה שיש הנחות והן לא פעם נאות, אולם אסור ללכת שבי אחרי הפרסומים מבלי לבדוק. לעתים ההנחה במבצע נמוכה בהרבה מהמוצג, משום שהמחיר ההתחלתי שמציגה החנות יותר גבוה ממחיר השוק.

מותחים את המבצע

בניגוד לארה"ב, בישראל החלו מבצעי הבלאק פריידיי בישראל לצאת כבר לפני כשבועיים. בחלק מהרשתות רכבו על הגל כדי לזכות בחשיפה, ונראה שלא ממש הבינו את הרעיון האמריקני המקורי. כך למשל, קרביץ כבר עורכת כשבועיים מבצעים שהיא מגדירה "בלאק פריידיי', אבל ביום שישי עצמו כבר לא יהיו מבצעים. גם חברת השילוח Buy2USA מנסה למשוך תשומת לב. היא אמנם מציעה הנחה מסוימת, אבל למשך כחודש, מה שהופך את זה ל"סתם" מבצע ולא ממש "בלאק פריידיי".

למה חשוב להציע הנחה לזמן קצר ולא לפרוס אותה לשבועות רבים? חנויות המציעות מבצעים רק לסופשבוע הקרוב, יכולות להציע הנחות אטרקטיביות עם הנחות משמעותיות. הן לא צריכות להתארגן עם מלאי ומחירים מיוחדים לזמן ארוך. מבצע נקודתי וקצר מאפשר להציע הנחת כסאח ולא הנחה קטנה. "גלובס" מספק טעימה ממפת ההנחות:

בארץ

אופנה וספורט

במרבית החנויות הנחות סמליות יחסית שככל הנראה ממילא היו מוענקות בתזמון הזה של השנה בלי קשר לכותרת בלאק פרידיי. האם שווה להסתער על החנויות? כנראה ששווה יותר להמתין להנחות המשתלמות באמת שיגיעו בשבועות הקרובים. הנה כמה דוגמאות:

H&O : מבצע 1 1 על נעלי נשים גברים וילדים (לא כולל מותגי ספורט). 26-30 בנובמבר.

המשביר: רשת ההנחות הבלתי נגמרות, מציעים לחברי המועדון 20% הנחה בנוסף להנחות הקיימות, 28-30 בנובמבר.

פקטורי 54: 50% הנחה על פריט שני של המותג פרד פרי. 28-29 בנובמבר.

פורלה: 25% הנחה על קולקציית תיקי החורף (למעט תיקים בצבע שחור). בתוקף בימים חמישי-שישי. טווח מחירים לפני הנחה: 170-3,270 שקל.

בוטיק אמה: 50% הנחה על כל הפריטים בחנות. 28 בנובמבר.

אתרי אופנה ישראלים שמצטרפים לגל מציעים הנחות מגוונות, חלקם נתלים בכותרת הבלאק פרידיי, לא תמיד עם תוכן. יש אתרים ורשתות שהלכו עם המכירה צעד קדימה ומציעים חצי מחיר על כל הפריטים והטבות גם במשלוחים. לצד הפרגון לאתרים ישראלים נזכיר את יתרונות הקלות שבהחזרת פריטים לא מתאימים.

Missbehave.co.il: אתר אופנה לנשים שיציע מבצעים של עד 50% על פריטים מקולקציית החורף במהלך סופ"ש. משלוחים והחזרות חינם.

Adikastyle.com: אתר אופנה לנשים ולגברים שיציע עד 70% הנחה על מגוון פריטים. 27 נובמבר-1 בדצמבר. משלוחים חינם.

סטייל ריבר: 50%-70% על מגוון פריטים. ביום שני, 1.12 מבצע משתלם למדי של 50% הנחה על כל האתר בנוסף למבצעים קיימים. המשלוח חינם. Shoez Web Store: אתר הנעליים מציע 50% הנחה על כל הדגמים באתר ומשלוחים חינם (עד 2 ימי עסקים). 28 בנובמבר עד 1 בדצמבר. *קיפלינג: באתר ובחנויות של מותג התיקים הבלגי תוענק הנחה של 40% על תיקים נבחרים. 28 בנובמבר עד 6 בדצמבר. 190-850 שקל אחרי הנחה.

stuffstore.co.il: אתר אופנה לנשים שיציע 20% הנחה על פריטי החורף ועד 70% הנחה על מגוון פריטים. שישי-שני. משלוחים והחזרות חינם.

ladybug.co.il : אתר ישראלי לתיקים יציע עד 50% הנחה על דגמי המותג קורנליוס.

newtonrunningisrael.co.il: אתר היבואן של מותג נעלי הריצה ניוטון מציע הנחות של 50% ויותר על דגמים שונים של נעלי ריצה. אחרי הנחה המחירים הם 300-350 שקל במקום 600-640 שקל. 30 שקל למשלוח באמצעות שליח. בתוקף מ-28 בנובמבר עד 1 בדצמבר.

רשת אוריג'ינלס מציעה 20% הנחה על מותג המגפיים האוסטרלי הפופולארי UGG- לחברי מועדון אוריג'ינלס ולמצטרפים חדשים בלבד, רק ב-28.11.

רשת קולומביה מציעה 28% הנחה על מוצרי המותג- לחברי מועדון קולומביה ולמצטרפים חדשים בלבד, רק ב-28.11, בתוקף ברשת קולומביה ובחנויות אאוטסיידרס ושביל ישראל.

בחנות הדגל של טומי הילפיגר בשרונה מציעים פריט שני ב-50% על קולקציית חורף 14- על הפריטים המשתתפים במבצע, הזול מביניהם, לחברי מועדון ולמצטרפים חדשים בלבד, תקף בשישי ה-28.11 ובשבת ה-29.11.

צעצועים

אימג'נריום: תוענק 15% הנחה על פריטים שונים.

טויס אר אס: בין היתר: בובת בת ים ב-40 שקל במקום ב-100 שקל, סט רכבי בנייה ב-20 שקל במקום ב-80 שקל. הרשת השיקה לאחרונה אתר אינטרנט מכירתי עם הטבות נפרדות.

לבית

צמר שטיחים: 35% הנחה על כל השטיחים, 27-30 בנובמבר. איתמר שטיחים: 30 דגמים ב-50% הנחה. דיזיין סנטר: עד 50% הנחה במכירה שתימשך שבוע: מ-28.11 עד -5.12. שרית שני חי: 70% על ריהוט מתצוגה, ביום שישי בלבד. קמחי תאורה: 50% הנחה על מנורות שולחן ועמידה מתצוגה זאוס מעצבים: 50% הנחה על פריטים מתצוגה.

מסעדות

בורגרס בר: 50% על כל התפריט ביום שישי הקרוב.

בורגראנץ': 30% על כל התפריט למזמינים משלוחים דרך האפליקציה.

קוסמטיקה

אפריל: הנחה של 50% על מעל 50 מותגים, כולל לנקום, קליניק, אסתי לאודר, סטנדל ופאקו ראבן.

דוגמאות: מסקרה של לנקום ב-97 שקל במקום 195; קרם לחות לנקום ב-240 שקל במקום 480; מייק אפ אסתי לאודר ב-125 במקום 250; קרם לחות של קליניק ב-167 שקל במקום 335; קרם עיניים סטנדל ב-190 שקל במקום 380.

הזמנה מחו"ל

טועמים אמריקה

חגיגת הקניות של בלאק פריידיי מתמקדת בזירה המקוונת בארה"ב. נזכיר לקונים מאתרים בינלאומיים כי בקנייה עד 75 דולר, לא כולל משלוח (במידה והוא מפורט בנפרד על החשבונית) יש פטור ממסים, בקנייה מ-75 עד 500 דולר יש פטור ממכס אולם משלמים מס קנייה ומע"מ, ולקנייה מ-500 דולר יתווספו מע"מ, מכס ומס קנייה. חשבו מראש את התשלום המלא והימנעו מהפתעות.

blackfriday.com: באתר מרוכזים מבצעי האתרים האמריקאים בקטגוריות השונות: טויס אר אס ו-kohl's (צעצועים) וולמארט (מוצרים לבית) אפל, אמזון, הום דיפו, טארגט, סירס ועוד.

איביי: יוענקו הנחות של עד 80% ומשלוח חינם על מאות פריטים: פריטי אופנה, קוסמטיקה, צעצועים ומה לא.

אתרי שילוח

גם אתרים שמציעים יבוא אישי מארה"ב נכללים בקרנבל: *BUY2USA: באתר מציעים למשלמים בפייפאל (אמצעי תשלום מאובטח שמומלץ לאמץ בכל מקרה) הנחה של 15 דולר למשלוח או לקניה ב-10 עסקאות נפרדות. מלאי ההטבות מוגבל ל-2,000. עד 15.1.15. *ebuyisrael.com: אלפי פריטים מארה"ב בקטגוריות שונות. המחירים המוצגים באתר כוללים משלוח ופירוט בדבר מסים שיש להוסיף. המגוון גדול ויש מציאות. האתר מזמין את הצרכנים למכור בעצמם מוצרים ולקבל עמלה מכל מכירה.

מאסטופ: הנחות עבור המשלוחים לארץ. דוגמאות: 10 דולר הנחה על עלות המשלוח לישראל ברכישות מאמזון ומאיביי.

מתי? עד יום שני, 1 בדצמבר.

chinabuy: הנחה בגובה שיעור המע"מ. דוגמאות: סמארטפון One Plus One ב-1,720 שקל במקום 2,100 שקל. סמארטפון Mi4 של חברת Xiaomi ב-1,845 שקל במקום 2,250 שקל.

מתי? עד יום שני, 1 בדצמבר.

קונים כאילו אין מחר. נסו יום ללא קניות

המרדף אחרי המבצע, הקניות הבלתי פוסקות, תחושת ההחמצה שמלווה עסקה אטרקטיבית שלא מומשה - כל אלה אינם מקריים. הם מונעים על-ידי משווקים, פרסומאים ומשרדי יחסי ציבור שמשמנים מערכת פועלת היטב, המפעילה לחץ בלתי פוסק על הצרכנים לקנות עוד ועוד ועוד, גם כשהם לא צריכים וגם כשאין להם כסף לממן זאת. הנוסחה ברורה: מוצאים סיבה למסיבה (האם אפשר להעלות על הדעת עילה מופרכת יותר מאשר "יום הרווקים הסיני" כדי לשלוף את הארנק?); זורקים כמה הנחות ("ללא מע"מ" היא אחת הנפוצות, והרי מדובר בהנחה של פחות מ-20%); והכי חשוב: מלחיצים את הצרכנים עם דד ליין צפוף.

מה התוצאה? הצרכן בטוח שזכה בפיס, "דפק" את המערכת ועשה את עסקת חייו, כשבעצם הוא לא המרוויח, אלא המפסיד. הוא עסוק בקניות בלתי פוסקות של מוצרים שאת חלקם הגדול הוא ממש לא צריך. וזה רק מעגל ראשון המייצר מעגל שני - של ייצור המוני ע"י מיליוני עובדים שמרוויחים שכר רעב, והכנסות אסטרונומיות שזורמות לכיסם של כמה אנשי עסקים. שני המעגלים האלה מייצרים מעגל שלישי - מעגל של נזק סביבתי עצום, הנגזר מהוצאות הייצור והשינוע.

כדי לעמוד במסגרת הוצאות סבירה המתאימה לצרכיו, צריך צרכן ישראלי ממוצע להדוף מסע לחצים ושכנועים. אין לטעות, זה לא קל. תרבות הצריכה חונקת אותנו מכל עבר. מתחילת השנה מבצע רודף מבצע, תקופת החגים הובילה לימי מבצעים מיוחדים בענף הרכב, שהובילו ל"יום הרווקים הסיני" ומתנקזים כעת ל"בלאק פריידיי". עוד לא נספיק להכניס את כרטיס האשראי לארנק, וכבר נוציא אותו שוב לרגל הנחות סוף השנה.

אז הנה רעיון. דווקא עכשיו, קחו לכם יום ללא קניות. למען האמת, זה לא רעיון מקורי. "יום ללא קניות" (Buy Nothing Day) הוא יום מחאה בינלאומי נגד צרכנות, וראו זה פלא - הוא חל בדיוק בימים אלה, על רקע קדחת הקניות של הבלאק פריידיי, ביום שישי לאחר חג ההודיה בארה"ב. ציון היום הזה החל ב-1992 כדי לקרוא לחברה לבחון את סוגיית צריכת היתר. בשנת 2000, אגב, כל רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב, פרט ל-CNN, לא הסכימו לשדר פרסומות שנועדו לקדם את היום הזה.

האם הצרכן הישראלי מסוגל לאמץ את היום הזה? שווה לנסות.

בלאק פריידי
 בלאק פריידי