בשל מחיר הנפט: ניגריה פיחתה המטבע ב-10% והעלתה ריבית

מדובר בהעלאת ריבית ראשונה זה שלוש שנים נגיד הבנק המרכזי של ניגריה: "האתגרים הנוכחיים מצריכים צעדי מדיניות נועזים"

גודלאק ג'ונתן - נשיא ניגריה  / צילום: רויטרס
גודלאק ג'ונתן - נשיא ניגריה / צילום: רויטרס

ניגריה פיחתה את המטבע שלה בקרוב ל-10% והעלתה את הריבית לרמת שיא. זוהי אחת משורת התפתחויות שמאותתות בבירור על הקשיים שאליהן נקלעו המדינות מפיקות הנפט עקב הצניחה החדה במחירי האנרגיה.

אתמול (ג') הודיע הבנק המרכזי של ניגריה כי הצמיד את המטבע הלאומי, נאירה, לנקודת אמצע של 168 נאירה ל-1 דולר ארה"ב - פיחות של 8.4% מרמת 155 נאירה ל-1 דולר שאותה אימץ הבנק המרכזי ב-2011. כמו כן הודיע הבנק כי יאפשר לנאירה להתנייד בטווח של 5% פלוס או מינוס מנקודת האמצע - טווח ניוד רחב יותר מהטווח הקודם של 3%.

בנוסף, לראשונה בשלוש השנים האחרונות העלה הבנק את ריבית הייחוס שלו ל-13% - רמת שיא לתקופה האחרונה. מדובר בהעלאה של 1% מרמת 12% הקודמת.

"האתגרים הנוכחיים מצריכים צעדי מדיניות נועזים", אמר גודווין אמפיל, נגיד הבנק המרכזי, בבירת ניגריה, אבוג'ה.

ניגריה, יצרנית הנפט הגדולה ביותר באפריקה ואחת החברות החשובות בקרטל הנפט אופ"ק, נאלצת לקבל החלטות קשות לקראת הבחירות הכלליות, וזאת לאחר שמחיר הנפט צלל ל-80 דולר לחבית - ירידה של כ-30% תוך שלושה חודשים בלבד.

מחר (ה') יתכנסו נציגי מדינות אופ"ק בוינה לדון בצעדי תמיכה במחירי הנפט, שצנחו תוך שלושה חודשים מרמה של יותר מ-100 דולר לחבית בשל הגידול במלאי נפט פצלי השמן האמריקאי והיחלשות הביקוש בסין.

הירידה במחיר הנפט התרחשה בעיתוי גרוע מבחינתו של נשיא ניגריה, גודלאק ג'ונתן. הבחירות לנשיאות נקבעו לפברואר, והן צפויות להיות הבחירות מעוררות-הפילוג ביותר מאז חידש הצבא את השלטון האזרחי במדינה ב-1999.

מבקריו של ג'ונתן מתמקדים באופן טיפולו במשאבי הנפט של ניגריה, שמניבים יותר מ-70% מהכנסות הממשלה ויותר מ-90% מהכנסות המט"ח למרות הצמיחה המהירה במגזרי כלכלה אחרים. המבקרים טוענים כי אין מספיק חסכונות להתמודדות עם מצבה הפיננסי הקשה של ניגריה, וזאת בשל בזבזנותם של פקידים מושחתים בשנים הטובות שבהן היו מחירי הנפט גבוהים.

אמפיל, המתמודד עם המשבר הראשון מאז החליף השנה את למידו סנוסי בתפקיד נגיד הבנק המרכזי, אמר כי הידלדלות יתרות המט"ח מגבילה את יכולתו של הבנק המרכזי לשמור על ערך הנאירה. בארבעת השבועות האחרונים צנחו יתרות המט"ח ברוטו ב-2 מיליארד דולר לרמה הנמוכה ביותר בחמשת החודשים האחרונים: 37.2 מיליארד דולר. לפני המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009 עמדו יתרות המט"ח של ניגריה על 60 מיליארד דולר.

ב-2009 היו לניגריה חסכונות בסך 20 מיליארד דולר בחשבון שבו היא מפקידה יתרות רווח ממכירות הנפט שלה, וכסף זה אפשר לה לגבור על ההתרסקות הזמנית במחירי הנפט. אבל הפעם מספק לה חשבון זה הגנה קטנה בהרבה של כ-4 מיליארד דולר בלבד. אפילו סכום זה חשוף ללחץ מצדן של ממשלות מדינות המחוז, הזכאיות לחלק ממנו על פי חוקת המדינה.

המחסור בחסכונות וביתרות מט"ח נובע חלקית מירידות האדירות בהכנסות הנפט שהועברו לאוצר המדינה במהלך הגאות האחרונה. סנוסי הושעה השנה מתפקיד נגיד הבנק המרכזי לאחר שטען כי אין מידע על גורלו של סכום בסך 20 מיליארד דולר שאותו חייבת חברת הנפט הממשלתית למדינה, ואף הזהיר כי לא יהיה מסוגל להגן על הנאירה אם תהיה צניחה חדה ופתאומית במחיר הנפט. ממצאי ביקורת החשבונות של PwC, שהוזמנה בידי הממשלה לבדוק טענות אלה, היו אמורים להתפרסם באוגוסט, אך עדיין לא הובאו לידיעת הציבור.

אתמול (ג') הבטיח נגיד הבנק הנוכחי, אמפיל, כי יגן על המטבע הלאומי "במגבלות היתרות הזמינות". שלשום (ב') צלל הנאירה לשפל חסר תקדים של 178.45 נאירה לדולר, אך התאושש מעט לאחר הודעת הבנק המרכזי אתמול ונסחר ברמה של 177 נאירה לדולר. במקביל לצניחת המטבע צללה גם הבורסה, שרשמה ירידה של 15% מתחילת השנה עקב מנוסתם של משקיעים זרים.