גלו אחריות לתיק שלכם

תזות השקעה, שלוקחות בחשבון גם שיקולים סביבתיים, חברתיים ואתיים, צוברות תאוצה *הנה ארבע מניות שעוברות את כל המבחנים

אחרי כמה שנים של עליות, בשווקים מחפשים תחומי השקעה חדשים שאליהם יוכלו להעביר כספים פנויים בעולם של ריביות אפסיות. אחד התחומים הללו, שתופס תאוצה, הוא SRI (Sustainable & Responsible Investing, השקעה אחראית ובת-קיימא).

דרך השקעה זו לוקחת בחשבון שיקולים סביבתיים, חברתיים ואתיים, נוסף על שיקולים פיננסיים, בעת בחירת השקעות, ניתוח מגזרים וחברות. שיקולים אלו הופכים רלוונטיים ביותר, כאשר משקיעים מעדיפים ודורשים להשקיע את כספם בחברות אשר להן קוד התנהלות ערכי ולא רק כלכלי, ובכך ליצור ערף נוסף לדרך שבה הם משקיעים את כספם.

ב-1987 הורחבה הגדרת ההשקעות הערכיות בדוח של האו"ם ("Our Common Future"), שעסק בהתפתחות הנוכחית של כלכלות וחברות, בלא התפשרות על צורכי הדורות הבאים להתקיים.

פשיטות רגל גדולות בתחילת המילניום, בעיקר בארה"ב, הביאו להרחבת הגדרת ה-SRI גם להתנהלות החברות והבקרות הפנימיות שהן מטילות על עצמן - תחת התחום המתפתח ממשל תאגידי. בהתאם להגדרת התחום מחדש, ההשקעות בו מכונות גם ESG (Enviromental ,Social & Governence). לפי הערכה מסוף 2012, שוק ההשקעות לפי ערכי ה-SRI נאמד ב-13.6 טריליון דולר, או כ-20% מהנכסים שנבחנו.

מסריקה שביצענו, באמצעות מחלקה ייעודית הפועלת אצלנו בתחום ההשקעות הזה, עולה כי המגזרים בעלי הציונים הגבוהים ביותר הם המזון, מוצרי הצריכה הפרטיים וטכנולוגיות רפואיות; מאידך, החברות שזכו לציונים נמוכים הגיעו מתחומי מוצרי הנייר והעץ, המתכת, ייצור הרכב וחברות כריה.

בעשור האחרון נוספה תזת השקעות חדשה המכונה "Impact Investing", אשר בה המשקיע שואף להשפיע באופן ישיר על תחומי סביבה וחברה, ולא דרך בחירה של חברות הפועלות לפי הקוד האתי, וזאת בלי לנטוש כדאיות כלכלית. בולטת בהקשר זה היא הקרן של ביל ומלינדה גייטס הפועלת רבות באפריקה.

שלושת התחומים המרכזיים, שבהם משקיעים בהקשר זה הם מים (65% מההשקעות), מזון ושימור אורח החיים (כ-13% כל אחד). בשנים 2009-2013 בוצעו התחייבויות השקעה בתחום בסך כ-23 מיליארד דולר; חלק המשקיעים הפרטיים צומח בקצב מהיר אבל הוא עדיין רק 1.9 מיליארד דולר מתוך הסכום. בשנים 2014-2018 צפויות התחייבויות ההשקעה להגיע לסך של כ-5.6 מיליארד דולר, בעיקר על ידי מוסדות פיננסים בינלאומיים, בנקים לפיתוח אזורי ועוד.

תחום חדש וצומח הוא אג"ח הקרויות "Green Bonds", אשר מונפקות על ידי ממשלות וחברות כדי לממן פרויקטים ידידותיים לסביבה. ביולי האחרון הוציאה חברת S&P Dow Jones מדד העוקב אחר אג"ח אלו, ואחריה עשו זאת חברות נוספות עם מדדים דומים. סך הנפקות אג"ח אלו עמדו בשנת 2013 על 10.6 מיליארד דולר, השנה צפויות הנפקות של 32 מיליארד דולר, וההערכות מדברות על הנפקות של כ-100 מיליארד דולר בשנה הבאה.

מתאים למשקיעים לטווח ארוך

בתחום המנייתי, יש תעודות סל העוקבות אחר מדדי Dow Jones Sustainable הגלובלי והאירופי, שמהם מוצאות חברות העוסקות בתחומי האלכוהול, הטבק, ההימורים, הנשק והבידור למבוגרים. המדדים נסחרים בסימולים IGSU, IESE או בתעודות שהונפקו על ידי iShares. מדדים דומים הם KLD ,DSI, ויש עוד רבים של חברות אחרות.

בשוק המניות המקומי הושק בשנת 2005 מדד מעלה, המייצג את החברות הציבוריות המשתתפות בדירוג מעלה, שמאפשר בדומה למדדים העולמיים השקעות על פי קריטריונים של אחריות חברתית. בשלוש השנים האחרונות השיג המדד המקומי תשואה דומה לזו של ת"א 100, ורק השנה נפרדו דרכיהם - מדד מעלה רשם ירידות של 4.8% לעומת עליות של 5.2% בת"א 100, בעקבות ירידות חדות במניות הסלולר והקמעונאות המקומיות.

החברות המומלצות הבאות הן חלק קטן מרשימת חברות הפועלות בתחומים שהוזכרו או עומדות בפרמטרים של ערכי סביבה, קיימות וממשל תאגידי; אופק ההשקעה בהן מתאים במקרים רבים למשקיעי טווח ארוך.

אחת המומלצות הוותיקות שלנו היא Gilead Sciences (GILD), המפתחת תרופות ואשר כ-70% ממכירותיה עדיין בארה"ב. למרות העליות של השנים האחרונות, המניה נסחרת במכפיל רווח נמוך של כ-10.2 לרווחי 2015. המכפיל הנמוך נובע מחשש משקיעים לתחרות על סל התרופות שהיא מוכרת, אולם להערכתנו צינור המוצרים העתידי של החברה מוערך בחסר. תרופת החברה ל-HIV צפויה להיות מאושרת בשנה הקרובה, וכך גם כמה תרופות המצויות בשלב 3 של הניסויים.

Energias De Portugal (EDP:LS) היא יצרנית חשמל פורטוגלית, הצומחת בתחום אנרגיית הרוח. כ-50% ממכירות החברה בפורטוגל, 20% בספרד, כ-10% בארה"ב וכ-17% בשווקים מתעוררים, בדגש על ברזיל. רגולציה מקומית יצרה סנטימנט שלילי לחברה, ולמרות שהיא מומלצת אצלנו "נייטרלי", השילוב של ההתפתחות ארוכת הטווח של התחום והחברה, יחד עם מכפיל נמוך ודיבידנד גבוה, הופך אותה מומלצת למשקיעי טווח בינוני וארוך.

Georg Fischer (FI-N:SW) היא חברה שוויצרית, הפועלת בתחום המערכות לתעשייה, בדגש על רכיבים בתחומי האוטומטיזציה והמערכות לצנרת ולמיכון, אשר בחלקן היא מובילה עולמית. החברה מוכרת כ-63% באירופה, 14% בארה"ב ו-20% באסיה. סנטימנט שלילי בתעשייה באירופה פגע בביצועי המניה בתקופה האחרונה, אולם השקעות החברות בתחומי התעשייה צפויות להתאושש, ויחד עם מכפיל נמוך ודיבידנד גבוה, החברה נראית מעניינת למשקיעי טווח בינוני וארוך.

Hitachi (6501:T), שהומלצה כאן באחרונה, היא קונצרן התעשייה הגדול ביפן, אשר פועל בתעשיות רבות ומייצר צמיחה גבוהה בשנים האחרונות. חולשת הין והצפי להתאוששות בצמיחת יפן בשנה הבאה, אמורים לתמוך ברווחי החברה ובמעמדה התחרותי באסיה ובשאר העולם. באחרונה החברה העלתה מעט את צפי רווחיה לשנה כולה, לאחר שכבר עשתה זאת בתחילת השנה.

לסיכום, דרישתם המתמשכת של משקיעים, לנתב את חסכונותיהם והשקעותיהם להשקעות המתחשבות בערכי סביבה וקוד אתי מוגדר, הביאה להתפתחות תזות השקעה רלוונטיות; אלו צפויות לצמוח בקצב מהיר בשנים הבאות, ולהיות חלק בלתי נפרד מהפרמטרים שיעמדו לנגד עיני האנליסטים והחוסכים גם יחד.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם