"יש סיכון בישראל, אבל הלקוחות שלנו רואים הזדמנות"

"הסיכונים בישראל דומים לאלה שבכל מקום אחר בעולם", אומר גרגורי קייס, מנכ"ל ונשיא ברוקר הביטוח הענק Aon, המתמחה בניהול סיכונים מסביב לעולם

עבורנו, הישראלים, המשק הישראלי נתפס כמקום מסוכן מאוד, בוודאי כשאנו חושבים איך הזרים מסתכלים עלינו. זה אולי נכון מבחינת זרים רבים, אבל לא מבחינת כולם. "עבור הלקוחות שלנו ההזדמנות תמיד באה עם סיכון", אומר גרגורי קייס, כשהוא נשאל האם ישראל נתפסת כמקום טוב לעשות בו עסקים מבחינת העולם הרחב.

קייס, מנכ"ל ונשיא ברוקר הביטוח הבינלאומי הענק Aon, המתמחה בניהול סיכונים מסביב לעולם, מוסיף כי "מבחינת לקוחותינו יש סיכון בישראל, אבל רבים מהם רואים בה את ההזדמנות". באותה נשימה הוא גם שב ומדגיש את ההזדמנות: "אנו רואים את הכלכלה הישראלית כחיה מאוד, צומחת וחדשנית. מדובר בכלכלה חשובה גם עבורנו ב-Aon, וההשפעה של Aon ישראל בקבוצה העולמית גדולה מעבר לגודלה העסקי".

הסיכונים בישראל ייחודיים?

קייס: "הם דומים לסיכונים בכל מקום בעולם. מדובר בסיכונים המסורתיים הריאליים של החבויות והרכוש, וגם בסיכונים חדשים יותר, כגון סיכוני סייבר, סיכונים הנובעים מהתחממות כדור הארץ וגם טרור. אבל הם קיימים בכל העולם בקטגוריות דומות, אם כי בעוצמה שונה בכל קטגוריה ממקום למקום".

ומה לגבי הסיכון הגלובלי? העולם ב-2015 יותר מסוכן מב-2005?

קייס: "בעיני לקוחותינו 2015 מסוכנת יותר. מדובר בגידול בסיכונים המסורתיים וגם בסיכונים חדשים, כגון סייבר, טרור והתחממות עולמית. העוצמה של הסיכון גדלה, וכך גם הקישוריות שלו ברחבי העולם. זה אומר שיש יותר סיכון בעולם, יותר סוגי סיכונים, והם מחוברים יותר.

"העולם של היום גם מורכב יותר, וזה שינוי משמעותי שקרה בעשור האחרון. אבל הלקוחות שלנו יגידו גם שיש יותר הזדמנויות מבעבר, ושיש לתפוס אותן למרות הסיכונים - וזה מה שאנו עושים ב-Aon".

ל-Aon מקום ייחודי ומרכזי בעולם העסקים הגלובלי - כספקי פתרונות לניהול שלל הסיכונים שעימם מתמודד העולם, ברמה העסקית והפרטנית. החברה מובילה ברמה עולמית, ומתמקדת בשלושה שירותים מרכזיים, בעיקר לחברות: ניהול סיכונים כמגה סוכנות ביטוח, בעלת יכולות, ידע, ניסיון ופריסה בהיקף גלובלי; שירותי ברוקראז' בביטוח ובביטוח משנה, גם לחברות ביטוח; ושירותי ייעוץ ומיקור-חוץ בינלאומיים בתחום משאבי האנוש.

החברה, שמשרדיה בלונדון באנגליה, נסחרת בבורסה האמריקאית לפי שווי שוק של יותר מ-26 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עשתה בחמש השנים האחרונות עלייה של כ-115% (בעוד שה-S&P 500 טיפס בתקופה זו בכ-80% והדאו ג'ונס עלה ב-63%).

מדובר בחברה צומחת, שפעילה ביותר מ-120 מדינות, ושעובדים בה יותר מ-66,000 איש, ובשנים האחרונות היא עושה מאמצים ניכרים לצמוח גם בישראל.

סיכונים גלובליים חדשים

לאחר שנים שפעלה בארץ, רכשה Aon בסוף 2006 את פעילות סוכנות הביטוח פרדי ואילן בק, ומיזוג שתי החברות הללו הוליד את Aon Israel, שבראשה עומד מאז ועד היום היו"ר הדומיננטי אילן בק. לקראת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שתתקיים ב-8-7 בדצמבר, התארחנו לאחרונה אצל Aon באנגליה, כדי לשוחח עם קייס, שיישא דברים בוועידה.

"אנו עושים סקר סיכונים בחברות רבות. זהו הסקר הגדול מסוגו בקרב חברות רבות, החוצה יבשות, ענפים וכו'. מבחינת המאקרו אנו רואים התעצמות של כל הלקוחות הגדולים, על רקע תהליך העיור שעוברת האוכלוסייה הגלובלית והערך הביטוחי שהולך וגדל (למשל גורדי שחקים, שערכם עולה), וישנם סיכונים עולמיים שמשפיעים על כולם. נוסף על כך יש סיכונים שלפני עשר שנים לא שמענו עליהם, כגון סיכוני סייבר וסיכוני קיימות, וגם הטרוריזם הוא עוד סיכון שיש להתמודד איתו".

הסיכונים בעולם רק הולכים ומתרבים, ומתגברים, או שמא יש גם סיכונים שפוחתים?

"ישנם סיכונים שפחות רלבנטיים כיום ביחס לעבר, משום שיודעים להתמודד עמם טוב יותר. למשל, כאלה שמקבלים מענה של גידור מטבע או השקעות, או למשל בביטוחי הדירקטורים ונושאי משרה (ביטוחי D&O), שבהם הסיכון מוחשי כבעבר אך מתמודדים עמו טוב יותר".

ציינת את סיכוני הסייבר. לאחרונה הם עלו לכותרות בגלל חדירה למחשבי בנקים בארה"ב.

"סיכון הסייבר הוא כבר לא שמועה, אלא אמיתי וקיים לכל לקוחותינו, וגם אינו רק איום על בנקים אמריקאיים. כיום הנהלות החברות והדירקטוריונים מדברים על סיכוני סייבר, וזה לא היה בעבר. זה לא רק עניין של מניעת איום סייבר, אלא איך אתה מתמודד איתם, כי כל אחד ייקלע לזה.

"בין אם מדובר בהאקר פרטי, במתחרה, או באיום אחר, על הלקוחות שלנו להבין את הסיכון. ההתמודדות עם הסיכון הזה הוא מגוון של מהלכים, ולא רק ביטוח".

בעיות אחרות שעולות לכותרות הן הפיראטיות והחטיפות לשם כופר. מדובר באיומים גלובליים?

"יש עליות ויש ירידות בזה לאורך זמן. הפיראטיות היא אתגר חשוב ללקוחותינו, שחזר להשפיע במציאות לאחר תקופה ארוכה שלא היה מוחשי, אבל שגם קצת נרגע בשנים האחרונות. סייענו ללקוחות באופן שבו עליהם להיערך לסיכון הפיראטיות, ואיך ליצור מהלכים למניעת פיראטיות, שהם לא חשבו עליהם בעבר, למשל באמצעות שימוש בפנסים ובזרנוקים".

Aon גם פיתחה לעצמה יכולות ניהול מיידי לטיפול במקרי חירום כגון חטיפות לצורכי כופר, והיא בעצמה מנהלת לא אחת את האירוע עד לסיומו.

ומה לגבי האיום בגופי טרור, שדומיננטיים בשיח התקשורתי?

"אנו לא מסתכלים על זה מהזווית הפוליטית, אלה מזווית של ההשפעה על לקוחותינו, וזה בהחלט דרמטי".

ומה לגבי מגיפות, כגון האבולה?

"זה מתווסף לרשימת הסיכונים לצד סיכוני טרור, סייבר וההתחממות הגלובלית. זה איום גם כשזה לא משפיע באמת על האנשים (מדבק), ומשפיע גם בכלכלה שלא באמת נפגעה מהידבקות משמעותית, משום שפועלים לא באים לעבודה מחשש להידבק. מגיפות ואתגרים רפואיים גלובליים יהיו משהו שנצטרך להתמודד איתו בעתיד. כשהאוכלוסיות בעולם מתרכזות בערים גדולות, יש סיכונים שבאים עם זה".

ניהול סיכונים זה הביזנס של קייס, שאומר בביטחון ש"ניהול סיכונים זה לא תחום משני עבור החברות, אלא תחום בסיסי שמחויב לצמיחה ורווחיות". לדבריו, "אי-ודאות מאיטה את פעילות הלקוחות שלנו. היכן שיש חוסר ודאות יש האטה, ובכל מקום שיש ודאות הלקוחות פועלים יותר, וזה בתורו משפיע על הצמיחה".

יחד עם זאת, לקייס חשוב להבהיר שהעלייה בסיכונים לא בעייתית במיוחד, בטח בתנאי השוק הנוכחיים, שמשפיעים על מחירי הביטוח. "המשימה שלנו היא גישה להון כדי לתמוך בלקוחות, וכעת יש הון רב בעולם הביטוח, יותר מאי פעם ובאופן חסר תקדים. לדוגמה, בעולם ביטוח המשנה ההון הזמין עלה מ-500 מיליארד דולר ל-580 מיליארד דולר. בסך הכול, שוק הביטוח העולמי בעל הון יותר מאי פעם".

זה ישפיע על המחירים גם לצרכן הקצה?

"זה כבר קורה בחלק מהענפים. למשל, בביטוחי משנה בקטסטרופות כבר הייתה לזה השפעה. אבל גם הביקוש לכיסוי השתנה, ועלה יחד עם ההיצע של ההון".

לסיום, שמה של Aon נקשר לאחרונה בכלכלה הישראלית מזווית פחות מוכרת: בנקאות להשקעות. לפני כשנה וחצי סייעה Aon בנפילד לקונצרן אי.די.בי, אז עוד בשליטתו של נוחי דנקנר, למצוא רוכש לכלל ביטוח. העסקה האמורה אמנם לא יצאה לפועל, אבל היא גילתה את מעורבותה של Aon בנפילד בתחומים אלה.

למה אין שחקני ביטוח בינלאומיים גדולים בישראל שמחזיקים בבעלות במבטחים מרכזיים (להוציא AIG שיחסית צנועה בישראל)?

"הם נמצאים בעקיפין, דרך לויד'ס וכמבטחי משנה. האם אנו יכולים להביא הון לניהול סיכונים בישראל? כן. למעשה, שוק הביטוח הישראלי הוא בינלאומי, והוא לא מורכב רק משחקניות מקומיות. הגופים הבינלאומיים יכולים לעבוד ולמכור מכל מקום".

המפה ואנחנו

Aon, ברוקר הביטוח הגדול בעולם, מפרסם כמה דירוגים לסיכונים שונים שטמונים בכל המדינות. מפה מרכזית שפורסמה השנה היא מפת סיכוני הטרור והאלימות הפוליטית ל-2014, שבוחנת את הסיכון בכל מדינה בכמה היבטים: טרור וחבלה; שביתות, מהומות וגרימת נזק בזדון; התקוממות, מהפכה, מרידה, הפיכה, מלחמת אזרחים ומלחמה.

מה מקומה של ישראל במפה? סיכוני מלחמה, טרור, יציבות ממשל, שביתות ועוד, גבוהים - בדרגה הרביעית מחמש.

איפה זה מציב אותנו ביחס לעולם, כפי שרואים אותו בהקשר זה ב-Aon? קנדה, אוסטרליה, אירלנד, שבדיה ואחרות מאופיינות בסיכון זניח - דרגת הסיכון הנמוכה ביותר. ארה"ב, בריטניה, צרפת, מדינות מזרח אירופה לשעבר, יפן, דרום אפריקה ואחרות מאופיינות ברמת סיכון נמוכה - השנייה.

ארגנטינה, רוסיה, צ'ילה, מרוקו, מקסיקו, סין וגם איראן, סעודיה וירדן, כבר צבועות ברמת סיכון בינוני.

עם ישראל נמצאות טורקיה, הודו, ברזיל, אלג'יריה, תאילנד, אתיופיה, קניה וגם צפון קוריאה. כל אלה מסומנות בצבע בוהק שמסמל סיכון גבוה.

אגב, את רמת הסיכון החמישית, והחמורה מכל, תמצאו רק באפריקה ובאסיה. מדובר, באופן לא מפתיע, בכמה משכנותינו: הרשות הפלסטינית, לבנון, סוריה, עיראק ומצרים, וגם במדינות אחרות, באפריקה.

ב-Aon מדרגים גם את הסיכונים הפוליטיים, בהסתכלות על נושאי איתנות פיננסית, הפרעות לשרשרת ההיצע, סיכונים רגולטוריים וחוקתיים, אלימות פוליטית, סיכונים לביצוע עסקים.

במפה הזו ישראל נמנית עם המדינות הלא מדורגות, לצד מדינות שרובן מערביות: ארה"ב וקנדה, הסקנדינביות, מדינות אירופה ואוסטרליה. באופן לא מפתיע ישראל נראית כלא שייכת לשכונה, גם בהקשר הסיכונים הפוליטיים, בעוד שהמדינות סביבנו צבועות רובן בצבעים עזים. זאת, להוציא טורקיה, שגם לא מדורגת בדומה לישראל, וסעודיה, שמדורגת ברמת סיכון בינוני.

במליאת הפתיחה ביום השני של ועידת ישראל לעסקים, "המזרח התיכון - סיכונים מול סיכויים", יראיין ריצ'ארד קווסט, עיתונאי ומנחה טלוויזיה, רשת CNN, את אהוד ברק, לשעבר ראש הממשלה ושר הביטחון ואת גדעון רכמן, סגן עורך ופרשן בכיר לענייני חוץ, Financial Times. בנוסף, גרגורי קייס יערוך שיחה אחד על אחד עם גדעון רכמן.

למתווה המלא של ועידת ישראל לעסקים ולהרשמה: www.globes.co.il/ibc14