הנפקת מובילאיי הקפיצה את רווחי דלק רכב ל-709 מיליון שקל מתחילת השנה

מכירת החזקות במובילאיי ושערוך שווי ההחזקה תרמו הכנסות של יותר מחצי מיליארד שקל ■ מניית דלק רכב הכפילה את ערכה בתוך שנתיים

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

ההנפקה המוצלחת של חברת מובילאיי בוול סטריט בסוף חודש יולי מניבה רווחים עצומים לחברת דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון. הכנסות מימון גבוהות, שנרשמו כתוצאה מההנפקה, הובילו את דלק רכב להציג רווח נקי רבעוני של 269 מיליון שקל - כמעט פי שלושה בהשוואה לרבעון המקביל.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מסתכם הרווח של דלק רכב בכ-709 מיליון שקל, עלייה של 56% מהתקופה המקבילה ב-2013.

מובילאיי, המייצרת מערכות בטיחות לרכב, הונפקה בבורסת ניו יורק במחיר של 25 דולר למניה, ומאז מנייתה עלתה ב-82%, והיא נסחרת כיום בשווי של 9.7 מיליארד דולר. דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, מימשה במסגרת ההנפקה 50% מהחזקותיה. על יתרת ההחזקה בוצעה הערכת שווי של מעריך חיצוני, שלקח בחשבון את העובדה שלא ניתן לממש את המניות לתקופה של 180 יום.

בעקבות ההערכה רשמה דלק רכב בדוחות הרבעון השלישי הכנסות מימון בגין עליית ערך ומימוש ההשקעה במובילאיי, בסך 249 מיליון שקל (183 מיליון שקל לאחר מס). מתחילת השנה תרמה מובילאיי לדלק רכב הכנסות מימון של 510 מיליון שקל (375 מיליון שקל לאחר מס). גם ברבעון הקודם נהנתה דלק רכב מהשפעה חיובית של ההחזקה במובילאיי על דוחותיה, בזכות שערוך השקעתה בחברה.

השווי ההוגן של השקעת דלק רכב במובילאיי עמד בסוף הרבעון השלישי על 435 מיליון שקל, ובהתאם לירידת מחיר המניה של מובילאיי מאז, היום שווי ההשקעה הוא 387 מיליון שקל. שווי השקעה אחרת של דלק רכב, במניות Ford Motors, עמד בסוף הרבעון על 120 מיליון שקל, ונרשמה ירידה של 10 מיליון שקל בגין ירידת ערך מניות פורד. נכון להיום, שווי ההשקעה הוא 133 מיליון שקל.

צמיחה במכירת מכוניות

דירקטוריון דלק רכב הודיע היום על חלוקת דיבידנד בסך 308 מיליון שקל (3.3 שקלים למניה), אשר ישולם בינואר 2015. בסך הכול, מאז עברה השליטה בדלק רכב לידי אגמון (בספטמבר 2010) חילקה החברה כ-1.5 מיליארד שקל.

אגמון, שמחזיק ב-37.5% מהון המניות של החברה, ייהנה מדיבידנד בסך של כ-115 מיליון שקל, ובסך הכול ישלים קבלת דיבידנדים בכ-580 מיליון שקל מאז רכש את מניות השליטה בדלק רכב מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה.

השקעתו של אגמון בוצעה באמצעות הלוואה של כמיליארד שקל שהעמיד לו קונסורציום של בנקים בראשות בנק הפועלים. רק לפני שלוש שנים נראה היה כי עשה מקח טעות, בעת שהיה מופסד כחצי מיליארד שקל "על הנייר". אלא שמאז התהפך הגלגל.

בשנתיים האחרונות הכפילה מניית דלק רכב את ערכה, הודות לרוח גבית חזקה מסעיף הכנסות המימון (פיחות הין ולאחריה הנפקת מובילאיי). נכון להיום נסחרת החברה לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, ושווי החזקותיו של אגמון בחברה האמיר ל-1.35 מיליארד שקל.

בעסקי מכירת המכוניות צמחו הכנסות החברה ברבעון השלישי ב-21.7% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-908 מיליון שקל. מתחילת השנה עלו ההכנסות ב-7.4%, ועברו את ה-3 מיליארד שקל. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מגידול בכמות כלי הרכב שנמכרו: ברבעון השלישי מכרה החברה קרוב ל-4,000 מכוניות מסוג מאזדה, יותר מפי שניים מאשר ברבעון המקביל, ומכירות BMW עלו ב-59% ל-645. מנגד, במכירות מכוניות פורד נרשמה ירידה של 31.5%, לכ-2,000 כלי רכב.

ברבעון השלישי עמד נתח השוק של החברה על 11% מסך מכירות כלי הרכב החדשים בישראל. בחברה מציינים כי עד כה מהווה 2014 שנת שיא במכירות כלי רכב חדשים בישראל, עם עלייה של כ-17% בחודשים ינואר-ספטמבר בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013.

מתחילת השנה הסתכם תזרים המזומנים מפעילות של דלק רכב בכ-1 מיליארד שקל, ובסוף הרבעון היו לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 241 מיליון שקל.

מובילאיי
 מובילאיי