הדולר ממשיך לדהור: "אף אחד לא מוכן לקנות שקלים"

הדולר היציג התחזק בכ-0.4% לרמה של 3.886 שקלים בעוד האירו התחזק בכ-0.6% ■ בנק ישראל ירכוש עד סוף השנה עד כ-600 מיליון דולר במטרה לנטרל את השפעת מכירות הגז מ"תמר"

דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס
דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס

פיחות השקל נמשך. המטבע האמריקאי התחזק היום (ה') בכ-0.4% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.886 שקלים, שיא של יותר משנתיים. האירו התחזק בכ-0.6% מול השקל לרמה של 4.849 שקלים.

בעולם, האירו/דולר נסחר ביציבות סביב 1.248 דולרים לאירו. אתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה חיובית. נזכיר כי היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה.

אתמול התחזק הדולר מול השקל בכ-0.2% לאחר שדווח כי בנק ישראל ירכוש כ-200 מיליון דולר ועתיד לרכוש עוד כ-600 מיליון דולר עד סוף השנה במטרה לנטרל את השפעות מכירת הגז ממאגר "תמר".

כלכלת ישראל צפויה לצמוח ב-2.3% ב-2014, ב-3% ב-2015 ובכ-3.3% ב-2016. כך עולה מסקר של סוכנות בלומברג. התחזית הממוצעת של 18 הכלכלנים שהשתתפו בסקר משקפת הורדת צפי הצמיחה לעומת התחזית הקודמת שהתפרסמה בחודש אוגוסט. בסקר לפני כ-3 חודשים ההערכה הייתה שהמשק יצמח השנה ב-2.9%, ב-3.3% בשנה הבאה ובכ-3.8% ב-2016. ממוצע התחזית לשנים 2014 ו-2015 דומה לצפי של בנק ישראל שפורסם בחודש ספטמבר.

הכלכלה האירופאית עומדת בפני שלושה סיכונים עיקריים: האבטלה, התוצרת הנמוכה והרפורמות המבניות. כך לפי מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופאי (ECB). בנאום שנשא היום דרגי בפרלמנט הפיני, הוא התייחס לסכנות להדרדרות בכלכלה האירופאית. לדבריו, "ההתאוששות בגוש האירו תתקל בקשיים בשל שיעור האבטלה הגבוה והשינויים שיש לבצע במאזן של הבנק המרכזי", כמו גם בשל כך ש"האינפלציה בגוש האירו עדיין נמוכה מאוד, ואנו עדיין עומדים בפני דינמיקות בעייתיות של מזומן ואשראי".

"אנו עדים להחלשות במומנטום הצמיחה בגוש האירו בקיץ", כך לדברי דרגי. "כמו כן, מרבית התחזיות של מוסדות פרטיים וציבוריים עודכנו כלפי מטה. אנו עדיין צופים התאוששות מתונה בשנים הקרובות, מה שמשקף את המדיניות המוניטרית שלנו, את השיפור המתמשך בתנאים הפיננסיים ואת ההתקדמות ברפורמות המבניות והקונסולידציה הפיסקלית".

"על רקע חופשת חג ההודיה בארה"ב תופנה היום תשומת הלב לאירועים כלכליים באירופה ובהם נתוני האבטלה בגרמניה, התוצר המקומי הגולמי בספרד, ושלל נתונים באשר לאיחוד האירופי ובהם מדד אימון הצרכנים, האווירה עסקית ונאומו הצפוי של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי", מציין יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות. "חולשת הדולר אל מול המטבעות המרכזיים לא באה לידי ביטוי בזירה המקומית כאשר מיעוט המוכרים והתערבות בנק ישראל במסחר תורמת לחוסנו של הדולר אל מול השקל".

ב-FXCM ציינו הבוקר כי "הסנטימנט כלפי השקל והכלכלה הישראלית כל כך ירוד בימים אלה, שגם כאשר ישנם סיבות גלובליות למכור את הדולר, אין אף אחד שיהיה מוכן לקנות את השקל, ועל כן איננו רואים שום תיקון, אפילו קצר טווח. היום יחול בארצות הברית חג ההודיה ונפחי המסחר בשוק העולמי צפויים להיות נמוכים בשל היעדרם של הסוחרים בארצות הברית. על כן, סביר שנראה ירידה בתנודתיות גם במסחר בדולר-שקל עד תום שבוע המסחר. ברמה הטכנית, הפריצה המשכנעת מעל 3.87 סוללת כעת את הדרך עד ל-3.9".