חבר בוועדת גרמן הזהיר מיישום מהיר של המלצותיה

פרופ' קובי גלזר: "אני רואה את העבודה שאנחנו עושים פה כאיזו מפת דרכים ואני גם חושב שעם חלק מהדברים זה ייקח שנתיים ושלוש... אני לא נבהל מזה"

אחד מחברי ועדת גרמן המוערכים ביותר על ידי שרת הבריאות יעל גרמן, כלכלן הבריאות מאוניברסיטת תל אביב פרופ' קובי גלזר, חתום על אחד המונולוגים שעשויים להביך את השרה בימים אלה שבהם היא נלחמת על העברת הרפורמה בבריאות בהליכי בזק, לרבות שימוש בחוק ההסדרים.

ב-18 במאי, בישיבה שהתקיימה כמה שבועות לפני פרסום ההמלצות הסופיות של הוועדה, ביקש גלזר את זכות הדיבור כדי להזהיר בדיוק ממה שקורה היום: "אני רוצה לומר משפט אחד שמאוד חשוב לי להגיד אותו. הוא נכון לכל מה שאנחנו עושים פה, הוא בטח נכון לחלק של הסדרי הבחירה. יש לא מעט לחץ עלינו לסיים את העבודה וזה בסדר, אני חושב שאולי גם בצדק, אני לא יודע, אבל התקשורת לוחצת, כולם לוחצים. אני רוצה לעשות הבחנה בין הזמן לסיים את העבודה לבין הזמן שיתבקש ליישם את כל המסקנות. אני רואה את העבודה שאנחנו עושים פה כאיזו מפת דרכים ואני גם חושב שעם חלק מהדברים צריך לחשוב על זה כמשהו שייקח שנתיים ושלוש...

"אני לא נבהל מזה, אני מעדיף פתרון נכון ויסודי שייקח קצת יותר זמן על פני משהו שאולי אפשר לעשות בתוך שנה, אבל הוא לא באמת מה שהיינו רוצים לעשות. לכן אני חושב שגם אם אנחנו ממליצים היום על הכוונות, אבל מקימים אחרי זה איזשהו צוות יישום, כמו שקרה עם חוק בריאות ממלכתי, שגם הוא לא יושם מיד אחרי שהמלצות ועדת (השופטת) נתניהו בזמנו יצאו - אז זה גם נכון מבחינתי. ואני אומר את זה כי חלק מהדברים שאני הולך להגיד, או שאנחנו נגיד ואחרים אמרו, גם בנושא הביטוחים ודברים אחרים, זה דבר שהוא נראה שינוי דרמטי, זה לא משהו שמחר בבוקר עושים אותו. הוא דורש התארגנות של השחקנים, של המערכת".

נזכיר שהשרה גרמן נאבקת בשבועות האחרונים להעביר בחוק ההסדרים סעיפים דרמטיים מתוך המלצות הוועדה, ובראשם הגבלת הגידול בפעילות בתי החולים הפרטיים ומרפאות הכירורגיה הפרטיות באמצעות הטלת מס מיוחד מעבר לתקרת הכנסות מסוימת (95% מההכנסות ב-2013). גרמן ביקשה להעביר בחוק ההסדרים גם את הסעיפים הנוגעים לביטוחים המשלימים, אולם נבלמה על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. בינתיים, חברים בקואליציה, בעיקר בליכוד ובישראל ביתנו, דורשים להעביר את הדיונים בפרק הבריאות בחוק ההסדרים מוועדת הכספים לוועדת העבודה והבריאות של הכנסת בראשות חיים כץ - מהלך שנתפס על ידי גרמן כניסיון "לקבור" את המלצות הוועדה