דרגי: אלה הסיכונים העיקריים לכלכלה האירופאית

בנאום שישא היום יו"ר ה-ECB בפרלמנט הפיני הוא יתייחס להדרדרות בכלכלה האירופאית: האבטלה, התוצרת הנמוכה והרפורמות המבניות

מריו דרג`י / צלם: רויטרס
מריו דרג`י / צלם: רויטרס

הכלכלה האירופאית עומדת בפני שלושה סיכונים עיקריים: האבטלה, התוצרת הנמוכה והרפורמות המבניות. כך לפי מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופאי (ECB).

בנאום שישא היום דרגי בפרלמנט הפיני, הוא יתייחס לסכנות להדרדרות בכלכלה האירופאית. לדבריו, "ההתאוששות בגוש האירו תתקל בקשיים בשל שיעור האבטלה הגבוה והשינויים שיש לבצע במאזן של הבנק המרכזי", כמו גם בשל כך ש"האינפלציה בגוש האירו עדיין נמוכה מאוד, ואנו עדיין עומדים בפני דינמיקות בעייתיות של מזומן ואשראי".

"אנו עדים להחלשות במומנטום הצמיחה בגוש האירו בקיץ", כך לדברי דרגי. "כמו כן, מרבית התחזיות של מוסדות פרטיים וציבוריים עודכנו כלפי מטה. אנו עדיין צופים התאוששות מתונה בשנים הקרובות, מה שמשקף את המדיניות המוניטרית שלנו, את השיפור המתמשך בתנאים הפיננסיים ואת ההתקדמות ברפורמות המבניות והקונסולידציה הפיסקלית".

ברבעון השלישי צמחה הכלכלה בגוש האירו בקצב של 0.2%, והאינפלציה באוקטובר עמדה על 0.4%.

דבריו של דרגי מגיעים לאחר הכרזתו על צעדים חדשים להקלה מוניטרית. ביום שישי האחרון הכריז ה-ECB על התחלת רכישות ני"ע. מדובר בתחילת יישום התוכנית עליה הכריז דרגי באוקטובר, על מנת להאיץ את קצב הצמיחה בגוש האירו.

הבנק המרכזי לא נקב בהיקפים הכספיים של הרכישות, כך שבבשווקים מתייחסים לתוכנית כאל "מיני הרחבה כמותית", בוודאי לא בהיקפים גדולים כפי שראינו בשנים האחרונות בארה"ב או ביפן. ההערכה הרווחת בשווקים היא כי הבנק המרכזי האירופי יגדיל את המאזן שלו בכטריליון אירו. לשם ההשוואה, בשנים האחרונות הגדיל הפדרל ריזרב את המאזן שלו ביותר מ-4 טריליון דולר.