נעילה מעורבת בבורסות אירופה לאור נתוני מאקרו שליליים

מחירי הנפט ממשיכים לרדת ■ האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-0.3% בנובמבר ■ האבטלה בגוש האירו עמדה על 11.5% באוקטובר ■ אתמול לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה והיום יהיה מסחר מקוצר עד 20:00 שעון ישראל

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת על רקע מימושי רווחים לאחר העליות שנרשמו לאחרונה ומספר נתוני מאקרו שליליים. מניות האנרגיה נסחרו בירידות על רקע צניחת מחירי הנפט ומנגד מניות של חברות התעופה נסחרו בעליות. מגמה מעורבת נרשמת במדדי וול סטריט. נזכיר כי אתמול לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה והיום יהיה מסחר מקוצר עד 20:00 שעון ישראל.

מחיר הנפט יורד היום (ו') קרוב לשפל של 4 שנים, לאחר הצניחה אתמול. מחיר הנפט מסוג "ברנט" נסחר היום על 72.1 דולר לחבית, ירידה של 0.7%, לאחר שאתמול צנח ב-5.17 דולר בעקבות החלטת אופ"ק. בכך נסחר הנפט קרוב מאוד לשפל מאז חודש יולי 2010, אז עמד ברמה של 71.25 דולר לחבית.

מחיר הנפט מסוג "ברנט" צפוי לרשום החודש ירידה של כ-15%, הצניחה החדה ביותר מאז חודש נובמבר 2008.

בזירת המאקרו פורסמו היום מספר נתונים מהותיים. מדד המחירים לצרכן עלה בנובמבר ב-0.3%, בהתאם לתחזיות בשוק אך ירידה לעומת הנתון של אוקטובר שעמד על עלייה של 0.4% (שנתי) באינפלציה. במקביל, פורסם כי שיעור האבטלה בגוש האירו באוקטובר עמד על 11.5%, בהתאם לתחזית בשוק. שיעור האבטלה באיטליה טיפס לשיא של 13.2%.

מניית אייר פראנס-KLM עלתה ב-3%, לופטאנזה מוסיפה 4% ומניית ריינאייר עולה ב-3.2%.

באסיה נרשמה היום מגמה חיובית במרבית הבורסות.

ביפן דווח היום כי האינפלציה ירדה באוקטובר לרמתה הנמוכה מזה שנה ואילו בדרום קוריאה נרשמה ירידה מפתיעה של 1.6% בתפוקה התעשייתית, לעומת צפי לעלייה של 0.8%.

הכלכלה האירופאית עומדת בפני שלושה סיכונים עיקריים: האבטלה, התוצרת הנמוכה והרפורמות המבניות. כך לפי מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופאי (ECB). בנאום שנשא אתמול דרגי בפרלמנט הפיני, הוא יתייחס לסכנות להדרדרות בכלכלה האירופאית.

לדבריו, "ההתאוששות בגוש האירו תתקל בקשיים בשל שיעור האבטלה הגבוה והשינויים שיש לבצע במאזן של הבנק המרכזי", כמו גם בשל כך ש"האינפלציה בגוש האירו עדיין נמוכה מאוד, ואנו עדיין עומדים בפני דינמיקות בעייתיות של מזומן ואשראי".

"אנו עדים להחלשות במומנטום הצמיחה בגוש האירו בקיץ", כך לדברי דרגי. "כמו כן, מרבית התחזיות של מוסדות פרטיים וציבוריים עודכנו כלפי מטה. אנו עדיין צופים התאוששות מתונה בשנים הקרובות, מה שמשקף את המדיניות המוניטרית שלנו, את השיפור המתמשך בתנאים הפיננסיים ואת ההתקדמות ברפורמות המבניות והקונסולידציה הפיסקלית".

בגרמניה התפרסמו אתמול נתוני האבטלה לחודש נובמבר. שיעור האבטלה ירד ב-0.1% ל-6.6% לעומת צפי לרמה של 6.7%. בגוש האירו דווח על עלייה מפתיעה במדד אמון הצרכנים והעסקים לרמה של 100.8 נק' בנובמבר לעומת 100.8 נק' באוקטובר ולעומת צפי כלכלנים ל-100.3 נקודות.

בטוקיו רשמו מניות אול ניפון איירווייס וג'פאן איירווייס עליות של יותר מ-7% על רקע צניחת מחירי הנפט ומניית חברת הספנות Mitsui OSK עלתה בכ-4%. בסיאול עלתה מניית קוריאן אייר ב-4.5%.