נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות האנרגיה קרסו בגלל הנפט

המסחר הסתיים היום ב-20:00 (שעון ישראל) לרגל חג ההודיה ■ מדינות אופ"ק החליטו אתמול שלא לחתוך את תפוקת הנפט ■ היום לא פורסמו נתוני מאקרו ■ טירוף קניות ה"בלאק-פריידיי" הוביל לעליות במניות הקמעונאיות

וול סטריט    / צלם: בלומברג
וול סטריט / צלם: בלומברג

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ו') במגמה מעורבת. חגיגת קניות ה"בלאק פריידי" תרמה לסנטימנט חיובי במניות הקמעונאות אך קריסת מחירי הנפט העיבה על המסחר והובילה לצניחה חדה במניות האנרגיה. בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת לאור נתוני מאקרו מאכזבים. נזכיר, היום התקיים מסחר מקוצר עד שעה 20:00 (שעון ישראל) לרגל חג ההודיה.

אתמול לא התקיים מסחר לרגל חג ההודיה וביום רביעי סגרו המדדים המובילים בוול סטריט בעליות ומדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 סיימו שוב בשיא חדש.

אחד האירועים שגורמים לטלטלה עזה בשווקים, הוא ההחלטה של ארגון המדינות המייצאות נפט - אופ"ק, שלא להוריד את תפוקת הנפט במטרה להתאים את ההיצע לירידה בביקושים בסין ואירופה ולבלום את מחיר ה"זהב השחור" שצנח כבר יותר מ-35% בחודשים האחרונים.

ההחלטה של אופ"ק שלחה אתמול את מחיר הנפט לירידה של כ-6.3% למחיר של כ-69 דולר לחבית (נפט גולמי "קל" הנסחר בארה"ב). היום, החוזים למסירה של הנפט הגולמי לחודש ינואר התייצבו מעט וטיפסו לרמה של כ-72 דולר, אך בשעה זו צונחים בכ-9% ונסחרים סביב 67 דולר לחבית.

מי שנפגעה במיוחד מקריסת מחירי הנפט היא רוסיה, שכלכלתה מבוססת במידה רבה על ייצוא הזהב השחור. אחת ההשלכות של הירידה החדה במחירי הנפט היא החלשות הרובל. ומתחילת 2014 איבד המטבע 40% מערכו וכתופעת לווי לכך שיעור האינפלציה זינק לרמה שנתית של 8%.

בזירת המאקרו המקומית לא יתפרסמו היום נתונים אך נציין כי באירופה פורסמו מספר נתונים שליליים המעיבים על המסחר. שיעור האינפלציה עלה בנובמבר ב-0.3%, בהתאם לתחזיות אך מתחת לנתון של אוקטובר אז נרשמה עלייה של 0.4% באינפלציה. במקביל פורסם כי שיעור האבטלה באוקטובר עמד על 11.5%.

מניות במוקד

הקמעונאיות הגדולות, חברות הטכנולוגיה וחברות המסחר המקוון עמדו במוקד, בעקבות ה"בלאק פריידי", טירוף הקניות האמריקאי שחל היום. נציין את וול-מארט , אמזון , אפל , איביי ובסט ביי .

בעקבעות הקריסה במחירי הנפט גם מניות האנרגיה איבדו גובה, ביניהן, אקסון מובייל , ConocoPhillips ו-Chevron Corp .

מן העבר השני של המטבע, מניות התעופה והתחבורה נהנו מהירידה במחירי הנפט ורשמו עליות חדות. ביניהן, דלתא אייר-ליינס , Southwest Airlines , וCarnival Corp. .