נתניהו ויעלון החליטו: גדי אייזנקוט - הרמטכ"ל המיועד של צה"ל

כבר לפני כשבועיים הגיש שר הביטחון לראש הממשלה את המלצתו על זהות הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל, אולם רק היום קיבלו השניים את ההחלטה וימליצו לממשלה על מינוי האלוף גדי אייזנקוט לתפקיד ■ הודעה רשמית תפורסם עם צאת השבת.

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

גדי אייזנקוט - הרמטכ"ל המיועד של צה"ל: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון החליטו היום (שישי) על זהותו של הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל. השניים ימליצו לממשלה על מינויו של האלוף גדי אייזנקוטלתפקיד - אולם הודעה רשמית של שתי הלשכות על ההחלטה תימסר רק מחר, עם צאת השבת.

מקור ביטחוני בכיר מוסר כי נתניהו ויעלון החליטו היום על המינוי. ראש הממשלה ושר הביטחון שוחחו הבוקר עם האלוף אייזנקוט, המכהן כסגן הרמטכ"ל, והודיעו לו על ההחלטה למנותו למפקד הבא של צה"ל.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיש כבר לפני שבועיים לראש הממשלה בנימין נתניהו את שם המועמד שלו לתפקיד הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל, אולם רק כיום החליטו השניים סופית למנות את אייזנקוט. על פי ההערכות, האלוף יאיר גולן, שהיה אף הוא בין המועמדים לתפקיד, ימונה לסגן הרמטכ"ל.

מדובר בסיומה של סאגה שנמשכה שבועיים, במהלכם בידי ראש הממשלה כבר הייתה מונחת המלצתו של שר הביטחון על זהות הרמטכ"ל הבא - אולם, כאמור, ההחלטה על מינויו של אייזנקוט התקבלה רק היום. האלוף אייזנקוט צפוי להחליף את הרמטכ"ל המכהן רא"ל בני גנץ ולהיכנס לתפקידו ב-15 בפברואר, זאת לאחר שהממשלה תאשר את המינוי.

מהשירות בגולני - לראש המטה הכללי של צה"ל

אייזנקוט, בן 54, נשוי ואב לחמישה, החל את שירותו הצבאי בשנת 1978 בחטיבת גולני, בה החל להתקדם גם בסולם הפיקודי: מפקד כיתה, מפקד מחלקה ומפקד פלוגה, קצין אג"ם חטיבתי, מפקד פלוגת "עורב" וגדוד 13, סמח"ט ומח"ט. כמו כן פיקד על חטיבת חי"ר במילואים ושימש כקצין מודיעין של פיקוד הצפון.

בשנת 1999 מונה תא"ל אייזנקוט לתפקיד המזכיר הצבאי לראש הממשלה ושר הביטחון באותם ימים, אהוד ברק, ולאחר מכן פיקד על עוצבת "עמוד האש" ואוגדת יהודה ושומרון. בשנת 2005 הועלה אייזנקוט לדרגת אלוף ועמד בראש אגף המבצעים בצה"ל - תפקיד בו כיהן גם במלחמת לבנון השנייה.

לאחר התפטרותו של אלוף אודי אדם מפיקוד הצפון בעקבות חקירת מלחמת לבנון השנייה, מונה אייזנקוט בשנת 2006 למחליפו. בתפקיד זה כיהן במשך שש שנים - תקופה ארוכה עבור אלוף מכהן. בשנת 2010, כאשר הועלתה האפשרות שיואב גלנט ימונה לרמטכ"ל, העדיף אייזנקוט להישאר בפיקוד צפון ולא להתמנות לסגנו של גלנט, שלא מונה לבסוף.

בדצמבר 2012 הוא מונה לסגן הרמטכ"ל על ידי שר הביטחון דאז אהוד ברק, בעקבות המלצת הרמטכ"ל גנץ. ההחלטה עוכבה בשל ההמתנה למסקנות דוח הרפז, שנגעו גם לאייזנקוט. לבסוף קבע מבקר המדינה כי "לא נמצא פגם" בהתנהלותו של אייזנקוט בפרשת המסמך.