הבורסה ננעלה בירידות קלות: רציו צנחה ב-7.7%

מחזור המסחר הסתכם בכ-709 מיליון שקל ■ עלייה ברווחי פז נפט ל-67 מיליון שקל ■ קריסת מחירי הנפט ממשיכה להעיב על שוקי המניות בעולם ומקפיצה את מניות חברות התעופה - אל-על עלתה ב-6.5%

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

ירידות שערים נרשמו היום (א') למן הפתיחה בבורסה, לאחר שבוול סטריט הסתיים המסחר ביום שישי ביציבות. נזכיר כי בניו-יורק לא התקיים מסחר ביום חמישי לרגל חג ההודיה, ואילו ביום שישי היה מסחר מקוצר. מחזור המסחר הסתכם בכ-709 מיליון שקל בלבד.

חגיגת קניות ה"בלאק פריידי" תרמה לסנטימנט חיובי במניות הקמעונאות בוול סטריט אך קריסת מחירי הנפט העיבה על המסחר והובילה לצניחה חדה במניות האנרגיה. בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת לאור נתוני מאקרו מאכזבים.

אחד האירועים שגרמו לטלטלה עזה בשווקים בימים האחרונים (בעיקר בסחורות), הוא ההחלטה של ארגון המדינות המייצאות נפט - אופ"ק, שלא להוריד את תפוקת הנפט במטרה להתאים את ההיצע לירידה בביקושים בסין ואירופה ולבלום את מחיר ה"זהב השחור" שצנח כבר יותר מ-35% בחודשים האחרונים. ההחלטה של אופ"ק שלחה ביום חמישי את מחיר הנפט לירידה של כ-6.3% למחיר של כ-69 דולר לחבית (נפט גולמי "קל" הנסחר בארה"ב).

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מעריך בסקירת המאקרו השבועית שלו כי לירידה במחירי הנפט תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה בעולם בשנה הקרובה. לפי מחקרים שונים, ירידה של 10 דולר במחיר הנפט תורמת לעלייה של 0.4% בצמיחה העולמית. מחיר הנפט הנוכחי נמוך בכ-30 דולר לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, כך שהצמיחה עשויה לקבל דחיפה בשיעור של כ-1% מהתוצר העולמי. בנוסף, ירידה של 10 דולר במחיר הנפט מורידה כ-0.4% מהאינפלציה בעולם (בישראל בערך כ-0.2%). הבנקים המרכזיים צריכים לראות יעדי אינפלציה נמוכים יותר להשגה בשנה הקרובה, לעומת היעדים הרשמיים.

על רקע הצניחה במחירי הנפט והירידות החדות במחירי המניות בסקטור האנרגיה העולמי ממליצים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוקי ההון על החזקה של מניות הסקטור, "תוך התמקדות בחברות הגלובליות הגדולות ביותר". בנוגע לשוק האג"ח העולמי ממשיכים בלאומי להדגיש כי התשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל נמוכות מאוד, וצפויות לעלות בהדרגה בטווח הבינוני. זאת, כתלות בהמשך השיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב. לכן, מומלץ להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות (ארה"ב, גרמניה, יפן).

בלאומי ממליצים על חשיפה לאג"ח ממשלת ישראל במח"מ בינוני, גם לנוכח הציפיות שסביבת הריבית תשאר נמוכה בחודשים הקרובים. "התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה. מנגד, רמת מחירים גבוהה בחלק הארוך של העקומים, מגדילה את הסיכון בהחזקת פלח זה".

מניות במוקד

פז נפט הרוויחה 67 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה - עלייה של 22% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הכנסות פז ברבעון אמנם ירדו ב-8% ל-4.7 מיליארד שקל, אולם הרווח הגולמי עלה ב-43% ל-600 מ' ש' והרווח התפעולי זינק ב-144% ל-317 מ' ש'.

אל על ריכזה עניין רב ברקע קריסת מחירי הנפט, ירידה שעתידה להפחית את הוצאות החברה על דלק סילוני. מחירי הנפט גררו גם את מניות האנרגיה הגדולות, קבוצת דלק , אבנר , דלק קידוחים ורציו , לירידות שערים משמעותיות.

מניות פריגו , פרוטליקס , קמהדע ואופקו עלו על רקע פערים חיוביים מול ניו-יורק. מנגד, איזיצ'יפ ירדה על רקע פער שלילי.