לונדון לא מחכה לבנקים: מי יצא ומי פועל נכון בממלכה?

דיסקונט, הפועלים והבינלאומי יצאו מלונדון; לאומי ומזרחי טפחות בונים על צמיחה ■ מי צודק?

לונדון / צילום: בלומברג
לונדון / צילום: בלומברג

"אנחנו נוקטים מדיניות של follow your customer" ו-"פוטנציאל הצמיחה בישראל מוגבל, ולכן אנחנו מחפשים מנועי צמיחה בחו"ל" - כך, בין היתר, נימקו בעשור האחרון ראשי הבנקים בישראל את החלטתם לצאת ולפתוח סניפים בחו"ל, ואף לרכוש בנקים זרים. אלא שהמנגינה הזו השתנתה בשנים האחרונות. בבנקים גילו שבמקרים רבים קר בחוץ. על פי רוב, הפעילות בחו"ל התאפיינה ברווחיות נמוכה במקרה הטוב, ובמקרים הפחות טובים הסתבכו הבנקים הישראלים עם הרגולציה, וספגו קנסות כבדים בגינה. הדוגמה הבולטת ביותר מהתקופה האחרונה היא כמובן בנק לאומי, שהמחיר שלו בגין ההסתבכות עם הרגולציה בארה"ב כבר עומד על יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות החלו הבנקים לבחון מחדש את הפעילות שלהם בחו"ל. חלקם כבר סגרו חלק מהנציגויות והסניפים, אחרים עדיין בשלבי בחינה. בהקשר זה מעניין לציין את מה שמתרחש בלונדון - הבירה הפיננסית של אירופה. לפני שבועיים בקירוב הודיע בנק דיסקונט כי החליט לסגור את הסניף בבירת הממלכה המאוחדת. בכך הצטרף דיסקונט לשני בנקים אחרים שיצאו מלונדון - הבינלאומי, שהיה הבנק הראשון שהחליט לצאת משם כבר לפני 3 שנים, ובנק הפועלים, שסגר בשנה שעברה את הסניף בעיר זו. לעומת זאת בנק לאומי ומזרחי טפחות שפעילים בלונדון, לא רק שלא מתכוונים לסגור את הפעילות, אלא אף רואים בעיר יעד לצמיחה.

הפעילות בלונדון הייתה ברובה דומה למדי בין הבנקים השונים. הבנקים הישראליים התמקדו באשראי העסקי, ובמיוחד במימון בתחום הנדל"ן בלונדון ובאירופה ובמימון לחברות ישראליות הפעילות באירופה. פעילות הבנקאות הפרטית של הבנקים הישראלים משנית בלונדון (בניגוד לשווייץ). אז אם הפעילות פחות או יותר דומה, ממה נובעים הבדלי הגישה, ומי צודק?

1. לא ללונדון בגלל הרגולציה והכלכלה המקרטעת.

אין זה סוד שבנק דיסקונט סובל משתי בעיות מרכזיות - בעיית הון ויחסי יעילות גרועים. כדי להתמודד עם הבעיות האלה, בבנק בחנו בין היתר לצמצם את הפעילות בחו"ל. לפני כשנתיים נראה היה שהאסטרטגיה שלהם היא למכור את הפעילות המרכזית בחו"ל - דיסקונט ניו יורק, ובכך לפתור אחת ולתמיד את מצוקת ההון - ומנגד את שאר הפעילויות בחו"ל להותיר באותה מסגרת פחות או יותר (באשר ללונדון הוחלט כבר אז לצאת מהבנקאות הפרטית, ולהתמקד בעסקית).לפני כשנה הגיעה המנכ"לית החדשה לבנק, לילך אשר טופילסקי. זמן קצר לאחר הגעתה, נראה כי האסטרטגיה התהפכה: דיסקונט ניו יורק כבר ירד מהמדף, ומנגד שאר הפעילות בחו"ל נמצאת בסימן שאלה: את לונדון כבר הוחלט לסגור, וגם מכירה של הפעילות בשווייץ נבחנת. מדובר באסטרטגיה הדומה לבנק הפועלים שממנו הגיעה אשר טופילסקי, שם גם מעדיפים להשקיע משאבים בעיקר בצמיחה בארה"ב על חשבון מקומות אחרים בעולם. מקורות בדיסקונט טוענים כי הסיבה לשינוי המדיניות נעוצה בכך שתנאי השוק השתנו. "הדולר התחזק, אנחנו רואים צמיחה בהשקעות ובביקוש לאשראי, וכל השוק האמריקאי נמצא כיום במצב הרבה יותר טוב מאשר בשנת 2012", אומר גורם בבנק.

מנגד, בדיסקונט חושבים שהמצב באירופה - שלונדון מהווה שער אליה - הרבה פחות טוב: הכלכלה בתהליך של צמצום, הרגולציה משתנה מאוד ותשומת הלב הניהולית הגבוהה הנדרשת מפעילות שכזו פשוט אינה משתלמת. עוד נזכיר כי סיבה מרכזית למכירת ניו יורק הייתה בעיית ההון של הבנק. אלא שבדיסקונט הצליחו לפתור את בעיית ההון ולהגיע ליעד שקבע בנק ישראל (דיסקונט צפוי להגיע להלימות הון של 9.4% עד סוף השנה, בעוד בנק ישראל דורש יחס של 9%).

כעת הסוגיה המרכזית שלנגד עיניו היא ההתייעלות, וזו גם מהות התוכנית האסטרטגית שהציג הבנק באוגוסט. נציין גם שבניגוד לישראל, שבה כל מהלך של התייעלות כרוך בהתמודדות עם ועד העובדים הלוחמני, בחו"ל אין ועדים - וכך יכול היה הבנק להיפרד בקלות מהעובידם בלונדון.

לדיסקונט תיק אשראי של כחצי מיליארד ליש"ט בלונדון. בבנק מתכוונים להעביר חלק ממנו לישראל, להמתין שחלק ממנו ייפרע וחלק נוסף מתכוונים למכור. בסה"כ מעריכים בבנק כי הליך סגירת הסניף יימשך כשנה. הגישה של דיסקונט אינה ייחודית. כאמור, גם בבנק הפועלים וגם בבינלאומי לא ראו בשוק בלונדון אטרקציה גדולה במיוחד, וסגרו את הפעילות שם. לבנק הפועלים היה תיק אשראי של קרוב ל-400 מיליון ליש"ט, שחלקו הועבר לפעילות הבנק בלוקמסבורג. הבינלאומי מכר את הבנק שם לקבוצת טנגסטן בסכום נאה של 175 מיליון שקל, וזאת לאחר שבאופן הדרגתי הקטין את תיק האשראי. גם בשני הבנקים האחרים הנימוקים לסגירת הפעילות בלונדון היו דומים: הידוק הרגולציה באירופה, מגבלות ההון שמאלצות את הבנקים להתמקד ותשומת הלב הניהולית הגבוהה הנדרשת. לעומת זאת בלאומי ובמזרחי טפחות חלוקים על תפיסה זו.

2. כן ללונדון בגלל הקשר עם אירופה והרגולציה הנוחה.

בנק לאומי צמצם באופן מהותי את הפעילות שלו בחו"ל בשנתיים האחרונות - הבנק סגר את הנציגויות השונות בעולם, בין היתר באוסטרליה, טורונטו והסניף בפנמה. כמו כן, הבנק סגר פעילות מרכזית שהייתה לו בחו"ל, כשמכר את תיק הנכסים של לאומי שווייץ ליוליוס בר, וכן הוא מבקש למכור את הפעילות בלוקסמבורג. לעומת זאת, בלונדון הבנק לא רוצה לגעת, ואף רואה בו מוקד לצמיחה. לאומי בריטניה הוקם לפני 55 שנה, ותיק האשראי שלו עומד על כ-1.2 מיליארד ליש"ט. לאומי אמנם ספג אשתקד לא מעט הפסדי אשראי בגין הפעילות בלונדון, שאף הובילו את הפעילות בבירה הבריטית להפסד באותה שנה, אך בבנק לא נבהלים מכך, ומתכוונים לצמוח שם. הבנק פעיל בלונדון בעיקר בתחום הנדל"ן, הסחר הבינלאומי וגם בתחום ההיי-טק.

גם מזרחי טפחות בונה על צמיחה בלונדון. לראיה, באחרונה פורסם ב"גלובס" כי הבנק נמצא במגעים מתקדמים למכור חלק מתיק האשראי שלו בלונדון לפסגות, וזאת במטרה לפנות הון שבעזרתו יוכלו להגדיל את התיק האשראי של הסניף בלונדון. בה בשעה שבבנקים אחרים הסניף בלונדון כלל גם פעילות מעבר לבריטניה, במזרחי טפחות מרוכזים יותר. תיק האשראי של הבנק קטן יותר לעומת הבנקים האחרים, ועומד על 100-150 מיליון ליש"ט. הבנק לא מממן מלונאות, בניגוד לבנקים אחרים, שגם ספגו בשל כך הפסדים. הוא מממן בעיקר נדל"ן בלונדון במיזמים לא גדולים, וכן מממן ללקוחות בלונדון נכסים בישראל, שוק שכמובן הוא מכיר בצורה טובה. כמו כן, בבנק שמו עין על מימון בלונדון של התחום הסולארי, שנמצא שם בהתפתחות.

במערכת הבנקאית מציינים כי ההחלטות של לאומי ומזרחי טפחות להמשיך ולפעול בלונדון נובעות מכמה סיבות. ראשית, לונדון היא מרכז פיננסי ושער לשאר אירופה.

כמו כן, בה בעת שבבנקים אחרים שסגרו את הפעילות בלונדון מציינים את התגברות הרגולציה כאחת הסיבות, בלאומי ובמזרחי טפחות דווקא לא רואים זאת. מקורות בבנקים מציינים כי בניגוד לשווייץ , שם התפתח עניין אמנות המס והגילוי מרצון בנושא מס, בלונדון לא חל שינוי ברגולציה, וכן מכיוון שלונדון היא מרכז פיננסי יש לרגולציה שם אוריינטציה בנקאית.

באשר למצב הכלכלי, בלאומי ובמזרחי טפחות מציינים כי לונדון דווקא במצב טוב, עם צמיחה טובה ביחס לאירופה של 1%-2% בשנה, וכן מציינים כי הביקוש לאשראי דווקא החל לצמוח, וכי המרווח הפיננסי נמצא במגמת עלייה.

אז מי החליט נכון? מי שהעדיפו לחסל את הפעילות ולהתמקד בישראל ובארה"ב, או דווקא מי שהחליטו להישאר בלונדון וליהנות מהירידה בתחרות בעקבות יציאת רוב הבנקים הישראלים משוק זה. את התשובה לשאלה הזו כנראה שנדע רק בעוד כמה שנים.

פעילות הבנקים בלונדון
 פעילות הבנקים בלונדון