וולינגטון הגיעה להחזקה של 2.7% ממניות דיסקונט

הקבוצה האמריקאית, המנהלת נכסים בהיקף 892 מיליארד ד', רכשה את מרבית המניות בשבוע שעבר, והיא חייבת בדיווח על החזקה של יותר מ-2.5%

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

ענקית ההשקעות האמריקאית וולינגטון הגיעה להחזקה של 2.7% ממניות בנק דיסקונט, כך עולה מדיווח שפרסם היום הבנק. לפי ההערכות, את עיקר הרכישות ביצעו בוולינגטון במהלך שבוע שעבר, והגיעו להחזקה בשווי של 180 מיליון שקל.

אמנם וולינגטון היא משקיע פיננסי, אך מכיוון שבנק דיסקונט הוא בנק ללא גרעין שליטה, הרי שברגע שגוף מגיע להחזקה של מעל 2.5%, חובה לדווח על כך. אגב, החזקה של מעל 5% כבר מצריכה אישור של בנק ישראל.

קבוצת וולינגטון היא אחת מחברות ההשקעה הגדולות בעולם, המנהלת נכסים בהיקף של כ-892 מיליארד דולר. מדובר בקבוצה אמריקאית שהוקמה לפני 86 שנים, והיא פעילה בשורה של מדינות בעולם, בין היתר בסינגפור, בלונדון, בטוקיו ובסידני.

בנק דיסקונט הפך לפני כשנה לבנק ללא גרעין שליטה, לאחר שקבוצת ברונפמן שראן החליטה לוותר על השליטה, והעדיפה להפיץ את מניותיה בבורסה. בתוך פחות משנה הסתיים תהליך הפצת המניות, שהביא לכך שכיום 100% ממניות הבנק מוחזקות בידי הציבור. עודף ההיצע במניות הבנק הכביד על המחיר שלהן, והמניה איבדה יותר מ-10% משוויה בשנה האחרונה. מניית דיסקונט נסחרת במכפיל ההון הנמוך ביותר מבין הבנקים, של 0.5 בלבד.

במקביל לכך, בבנק, שבניהולה של לילך אשר טופילסקי, הודיעו על תוכנית אסטרטגית חדשה באוגוסט האחרון, שעיקרה היא תוכנית ההתייעלות.

הבנק פרסם לפני קרוב לשבועיים את דוחות הרבעון השלישי. על אף הירידה ברווח, בשוק ההון קיבלו את הדוח דווקא בתגובות חיוביות, וזאת בשל ריסון בסעיף ההוצאות, וצמיחה בתיק האשראי. יחד עם זאת, לאשר טופילסקי עוד צפויה עבודה רבה עד אשר יראו שינוי משמעותי בתוצאות הבנק.

פרסום הדוחות הביא למספר תגובות חיוביות של אנליסטים, כולל מצד אנליסטים בבנק המתחרה - בנק הפועלים. נוסף על כך, בדיסקונט השקיעו מאמצים בשנה האחרונה לחזק את הקשר עם שוק ההון, וקיימו מפגשים עם שורה של משקיעים זרים, ביניהם עם וולינגטון.

רכישת המניות על-ידי וולינגטון אינה טריוויאלית. המשקיעים הזרים הקטינו מאוד את הפעילות בשוק המניות הישראלי מאז יצאה ישראל ממדד MSCI של השווקים המתעוררים, ועברה למפותחים, שם משקלה קטן יותר באופן משמעותי. זאת ועוד, מחזורי המסחר הנמוכים בבורסה מרחיקים אף הם את המשקיעים הזרים.